۴ مهر ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 85239018
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چتر بیمه سلامت بر سر ۲۸۰ هزار روستایی در قزوین

قزوین - ایرنا - مدیرکل بیمه سلامت قزوین با اشاره به پوشش بیمه‌ای ۵۰۰ هزار قزوینی، گفت: ۲۸۰ هزار بیمه شده این استان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایرنا، سلامتی لازمه بهزیستی و رفاه یک جامعه است و در صورتی که انسان سلامتی نداشته باشد، نمی‌تواند از مواهب زندگی برخوردار بوده و در راستای توسعه اجتماعی و اقتصادی گام بردارد.

تقریبا در تمام کشورها یکی از شاخصه‌های مهم توسعه، ‌بهره مندی از خدمات بهداشتی و درمانی است که در این راستا موج اشتیاق برای بیمه درمان اجتماعی در کشورهای در حال توسعه روز به روز نیز افزایش پیدا کرده است.

بیمه سلامت که در برنامه پنجم توسعه عملیاتی شد، یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور شناخته می‌شود که زمینه تحقق اهداف بلندی چون عدالت محوری، ارتقاء سطح خدمات سلامت و کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان را فراهم ساخت.

امروز بیمه سلامت با سطح گستردگی فراوان خود در حوزه‌های مختلف درمانی و دارویی توانسته یکی از منویات مهم مقام معظم رهبری را مبنی بر اینکه "خانواده‌ها بیش از رنج مریض داری نباید رنج دیگری داشته باشند" را محقق سازد.

با هدف آشنایی با انواع خدمات بیمه سلامت در جامعه، خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین به سراغ مدیرکل بیمه سلامت استان قزوین رفته تا از او در خصوص کم و کیف این ظرفیت مهم اجتماعی مطلع شود، دکتر پیمان قجربیگی نیز در ادامه به سوالات خبرنگار ایرنا پاسخ می دهد:

چتر بیمه سلامت بر سر ۲۸۰ هزار روستایی قزوینی

ایرنا. لطفا در مورد اهمیت بیمه سلامت در جامعه توضیح دهید.

همانطور که می دانید دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا اینکه بتواند باری از دوش هزینه های درمانی مردم بردارد، به طور خاص آن چیزی که دولت تصمیم گرفته تا برای مردم انجام دهد، حمایت‌هایی از جنس بیمه و در قالب بیمه سلامت اجرا می‌شود.

در همین راستا، هم اکنون بیش از ۴۰ میلیون ایرانی در سطح کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند و در استانی مانند قزوین نیز به تبع جمعیت و نسبت جمعیتی آن، بیش از ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

همچنین ۵۵۰ مرکز بهداشتی و درمانی (تمام مراکز دولتی) در این استان تحت پوشش و طرف قرارداد بیمه سلامت هستند.

در همین شرایط، ۲۰ میلیون عشایر در بین جمعیت روستایی کشور در قالب بیمه روستاییان به طور رایگان توسط دولت جمهوری اسلامی بیمه شده اند،‌ با توجه به اینکه این قشر هیچگونه حق بیمه ای پرداخت نمی‌کنند.

ایرنا. به غیر از جمعیت روستایی چه جمعیتی از بیمه سلامت رایگان برخوردارند؟

پنج دهک نخست جامعه ما در قالب همین موضوع از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار هستند، ضمن اینکه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز از این حمایت‌ها برخوردارند.

لازم به یادآوری است دانشجویان خارجی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز می‌توانند از حمایت و پوشش بیمه سلامت استفاده کنند.

ایرنا. به طور دقیق چه تعداد روستایی در استان قزوین تحت پوشش بیمه قرار دارند؟

در استان قزوین نزدیک به ۲۸۰ هزار روستایی تحت پوشش این بیمه قرار دارند و از خدمات مختلف آن استفاده می‌کنند.

ایرنا. برنامه شما برای گسترش هر چه بیشتر پوشش بیمه سلامت در استان چیست؟

هدف عمده ما برای اینکه پوشش بیمه سلامت را افزایش دهیم، گسترش این بیمه در نقاط مختلف جامعه است، به عبارت دیگر ممکن است فردی قبلا تحت پوشش بیمه بوده اما اکنون نمی داند تحت پوشش قرار دارد یا نه و هنگامی که به مراکز درمانی مراجعه کند و فاقد پوشش بیمه باشد، نتواند از خدمات درمانی آن استفاده کند.

آن چیزی که مورد توجه و نظر سازمان بیمه سلامت کشور هست آن است که هیچ فردی در استان و یا در کشور فاقد پوشش بیمه نباشد و اگر کسی هست که تازه از این بیمه مطلع شده،‌ هرچه سریع تر نسبت به ثبت نام خود در این زمینه اقدام کند تا از خدمات آن نیز بهره مند شود.

البته بسیاری از افراد هستند که به طور مستقیم و از طریق سازمان بیمه سلامت براساس اطلاعاتی که از دهک‌ها دریافت شده تحت پوشش این بیمه قرار گرفته اند و خودشان هم خبر ندارند، این افراد برای آنکه بدانند آیا مشمول خدمات این بیمه هستند یا خیر،‌ بایستی به سامانه بیمه سلامت ایران و یا به ادارات آن در استان مراجعه کرده و از این موضوع با خبر شوند.

ما برای آنکه تمام احاد جامعه را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهیم، حتی به درب منازل افراد رفته و بررسی کرده ایم تا ببینیم روستاییان و یا ساکنان شهرک های اقماری و دوردست از این بیمه برخوردار هستند یا خیر، در همین روش ۱۶ هزار نفر شناسایی و به جمعیت پوشش بیمه سلامت استان هم افزوده شدند.

چتر بیمه سلامت بر سر ۲۸۰ هزار روستایی قزوینی

ایرنا. منابع بیمه سلامت از چه محل اعتباری تامین می‌شود؟

۸۰ درصد منابع اعتباری بیمه سلامت کشور از طریق دولت تامین می‌شود و ۲۰ درصد باقیمانده نیز از منابع دریافتی بیمه گذار است، بنابراین این بیمه یک خدمت کاملاً حمایتی از سوی دولت محسوب می‌شود.

این در حالی است که همه ساله مزایا و شرایط جدیدی هم به این بیمه‌ها اضافه می‌شود، با این حال بخش معدودی از بیمه گذاران ما به طور خاص از قشر کارمندی برای بیمه سلامت، حق بیمه پرداخت می‌کنند.

کسانی که بیمه پرداخت می‌کنند در بالاترین رقم حدود ۱۸ میلیون ریال در سال برای بیمه درمان سلامت پرداخت می‌کنند که ماهی یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال است و این مساله هزینه زیادی را نیز به بیمه شدگان ما تحمیل نمی‌کند.

ایرنا. هزینه های بیمه سلامت برای جامعه تحت پوشش استان قزوین چه مقدار است؟

سال گذشته در استان قزوین برای ارایه خدمات بیمه سلامت و خدمت مستمر بیش از سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.

پیش‌بینی می‌کنیم که امسال هزینه‌های درمانی و خدمات این بیمه برای بیمه‌گذاران استان قزوین به پنج هزار میلیارد ریال برسد.

ایرنا. نحوه محاسبه بیمه سلامت هنگام مداوا و تحول دارو چگونه است؟

۹۰ تا ۱۰۰ درصد مبالغ بستری و ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌های دارو از سوی بیمه سلامت پرداخت می‌شود، تعیین این داروها هم براساس فهرست فارماکوپه (داروهای رسمی) در کشور قیمت گذاری شده است.

خوشبختانه لیست پوشش داروها با اجرای طرح دارویاب گسترده تر شده است، یعنی یارانه‌ای که تعلق به شرکت‌های دارویی و ابتدای زنجیره تعلق می گرفت، اکنون به انتهای زنجیره آمده و برای بیمه گذار هزینه می‌شود.

گرچه ما با افزایش قیمت دارو نیز روبرو بوده ایم، اما با طرحی که در بیمه سلامت اجرا شد سنگینی هزینه‌های دارویی از روی دوش بیمه‌گذاران برداشته شد.

ایرنا. آیا جمعیت جدیدی را برای پوشش رایگان بیمه سلامت استان در نظر گرفته اید؟

یکی از برنامه‌های دولت، تحت پوشش قرار دادن دهک‌های ۶ و ۷ در قالب بیمه سلامت است که این افراد بدون پرداخت حق بیمه از خدمات و پوشش بیمه سلامت به صورت رایگان استفاده کنند.

چتر بیمه سلامت بر سر ۲۸۰ هزار روستایی قزوینی

ایرنا. در حوزه بیماری‌های صعب العلاج چه اقداماتی تاکنون از سوی بیمه سلامت صورت گرفته است؟

ما همیشه در استان یک سری بیماران صعب‌العلاجی داشتیم که از نهادهای حمایتی خدمت می‌گرفتند، اما سال گذشته یک اقدام بسیار بزرگ از سوی دولت آغاز شد که آن هم قرار دادن یک بودجه مشخص برای بیماران صعب العلاج در بیمه سلامت بود.

به همین جهت و در همین رابطه ۱۰۷ نوع بیماری در سامانه تعریف شد که اگر کسی مبتلا به این موارد بیماری باسد، سریعا نشاندار شده و از پوشش‌های درمانی این بیمه بهره مند می‌شود.

به این شکل که حتی اگر این افراد در مراکز خصوصی تحت مداوا قرار بگیرند ۸۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه سلامت پرداخت می شود و در صورتی هم که بخواهند دارویی را دریافت کنند تا ۹۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه سلامت تقبل خواهد شد.

از این ۱۰۷ بیماری هم اکنون ۵۵ بیماری در سامانه ثبت شده و از پوشش بیمه برخوردار است و قرار شده که مابقی بیماری‌ها نیز در سال جاری در این سامانه قرار گیرند.

کلام آخر شما با مخاطبان ایرنا:

دولت سیزدهم انصافا در حوزه بهداشت، درمان و سلامت گام‌های بزرگی برداشته است و باید از این خدمات به نحو مطلوب مردم را مطلع ساخت، جای دارد از نمایندگان مجلس نیز در راستای توسعه نهضت درمان و سلامت جامعه نیز در سال های گذشته تشکر کنیم که در همکاری متقابل با دولت اتفاقات بسیار بزرگی را در حوزه درمانی رقم زدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha