آمادگی فراجا برای توسعه استفاده از گذرنامه زیارتی در سفر به سوریه و عربستان

تهران - ایرنا - رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: تجربه استفاده از گذرنامه زیارتی ثابت کرد که قابلیت استفاده برای سفرهای زیارتی به کشورهای سوریه و عربستان نیز با این مدل گذرنامه وجود دارد.

سردار علی ذوالقدری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گذرنامه زیارتی برای نخستین بار در اربعین امسال مورد آزمون و خطا گرفت که خوشبختانه بهترین خروجی و نتیجه به دست آمد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۳۰ هزار گذرنامه زیارتی در اربعین ۱۴۰۲ صادر شد، افزود: این مدل گذرنامه که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران طراحی و اجرا شد، از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است که گذرنامه‌های معمولی و بین المللی از آن بی‌بهره هستند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، مهم ترین ویژگی این نوع گذرنامه را هزینه پایین صدور آن دانست و گفت: هزینه دریافت گذرنامه زیارتی یک هشتم گذرنامه بین‌المللی بوده و با هدف برخورداری از تمامی اقشار به خصوص اقشار کم برخوردار و محروم صادر شده است.

سردار ذوالقدری فقدان محدودیت گذرنامه بین‌المللی را ویژگی دیگر گذرنامه زیارتی عنوان کرد و توضیح داد: برای مثال برخی از کشورها به خصوص در آمریکای جنوبی گذرنامه با مهر کشور عراق را نمی‌پذیرند و به همین خاطر افراد علاوه بر گذرنامه معمولی می توانند از گذرنامه زیارتی برخودار باشند.

وی درباره استفاده از این نوع گذرنامه برای سفرهای زیارتی در کشورهایی همچون سوریه و عربستان توضیح داد: ما آماده استفاده از این گذرنامه برای سفر به کشورهایی چون سوریه و نیز عربستان برای سفرهای حج هستیم.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در عین حال با بیان اینکه هنوز تسری گذرنامه زیارتی به سایر کشورهای زائر پذیر مطرح نشده است، گفت: برای تحقق این امر نیاز است تا بخشی از فرآیند کار و پیگیری‌ها توسط وزارت‌خانه های امور خارجه و کشور انجام شود.

به گزارش ایرنا، اربعین ۱۴۰۲ نخستین سال صدور گذرنامه زیارتی بود که با دریافت هزینه‌ای معادل یک هشتم گذرنامه‌های بین‌المللی و در کمتر از پنج روز صادر شد. این گذرنامه‌ها که اعتبار پنج ساله دارند، ابتدا فقط برای استفاده در ماههای محرم و صفر طراحی شدند اما با رایزنی‌های انجام شده با طرف عراقی، مقرر شد امکان استفاده از آن در تمام طول سال برای زائران ایرانی وجود داشته باشد.

بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زائر از جمهوری اسلامی ایران در آیین اربعین امسال حضور داشتند که از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر اتباع خارجی بودند از خاک ایران برای این سفر معنوی استفاده کردند.

طبق آخرین اظهارات مسئولان گذرنامه کشور هنوز سفر زیارتی به عراق ادامه دارد اما تمامی اتباعی که از خاک ایران برای سفر به عراق استفاده کردند، به مقصد بازگشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha