۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۰
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85239289
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۳۸۰ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی صادر شد

بجنورد- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۳۸۰ مجوز سه گانه صنایع دستی در ۶ ماهه نخست امسال برای هنرمندان و فعالان این صنعت در استان صادر شده است.

پروانه کلاته روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مجوز های سه گانه در قالب کارت شناسایی، پروانه تولید کارگاهی و پروانه تولید انفرادی برای هنرمندان صنایع دستی در رشته‌های سوزن‌دوزی، گلیم بافی، مشبک چرم و معرق کاری صادر شده است.

وی افزود: از این تعداد مجوز صادر شده، ۳۷۰ مورد در قالب پروانه تولید انفرادی، سه مورد پروانه تولید کارگاهی و هفت مورد کارت شناسایی بوده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی یادآور شد: ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف صنایع دستی در استان فعالیت دارند که ۸۰ درصد از آنها را بانوان تشکیل می دهند.

کلاته با تاکید بر آموزش هنرمندان صنایع دستی خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: نیمه نخست امسال جدای از آموزش های عمومی صنایع دستی، چهار دوره تخصصی چله کشی و به بافی، چادرشب بافی و دارایی بافی برگزار شد.

وی با اشاره به اقدامات اولیه برای احیای رشته "نواربافی" در خراسان شمالی، گفت: نواربافی زیر رشته‌ای از دست بافته‌ها است که تا ۳۰ سال پیش در استان رواج داشته اما به دلیل فراوانی تزیینات وارداتی به فراموشی سپرده شده بود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی افزود: این رشته یکی از هنرهای دستی ایرانیان است که در آن برای بافت انواع بندها از کارت‌هایی به شکل مربع و مثلث استفاده می‌کردند اما نواربافی‌های امروزی را با قلاب انجام می‌دهند.

به گزارش ایرنا، صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی، انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق بازار این صنعت طی سال‌های گذشته، اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

سال گذشته مهارت بافت سنتی قالی دورو ترکمن و اقدامات پاسدارانه مهارت چاروق دوزی به‌عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha