۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۰۶
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85431886
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۷ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی شیروان پرداخت شد

بجنورد-ایرنا- سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: ۴۷ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ سال گذشته به هنرمندان صنایع دستی این شهرستان پرداخت شد.

حمید رازقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: از این میزان تسهیلات ۲۰ میلیارد ریال در قالب مشاغل خانگی به ۴۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی و ۲۷ میلیارد ریال نیز در قالب تسهیلات تبصره ۱۶ و نهضت احیا به ۲۴ نفر از هنرمندان شهرستان پرداخت شده است.

وی افزود: این اقدام در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی، ایجاد اشتغال پایدار و حفظ زنجیره ارزش و تقویت بازاریابی و تجاری سازی انجام می شود.

رازقی گفت: تاکنون نام ۱۳۶ هنرمند فعال صنایع دستی برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در سامانه رصد ثبت شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان یادآور شد: بانوان بیش از ۷۰ درصد فعالان صنایع دستی شهرستان را تشکیل می دهند که بیشتر در رشته های گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند.

تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه می دهد ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

به گزارش ایرنا، انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha