صنایع تکمیلی نجات‌بخش اقتصاد کشور/ پویایی کشاورزی فارس با ورود ۵۰ واحد جدید

شیراز- ایرنا - فارس از استان‌های مستعد کشور در بخش کشاورزی به شمار می‌رود که ورود ۵۰ واحد صنایع تبدیلی و غذایی جدید به چرخه نگهداری و فرآوری محصولات در ۶ماهه نخست سال جاری نشان از پویایی این بخش در استان فارس دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله صنایعی محسوب می‌شوند که از ابعاد مختلف، نقش و تأثیر بسیاری در بخش کشاورزی دارند چرا که این صنایع موجبات افزایش ارزش‌افزوده، توسعه صادرات و کاهش ضایعات را در این بخش فراهم می‌کنند.

صنایع تکمیلی نجات‌بخش اقتصاد کشور/ پویایی کشاورزی فارس با ورود ۵۰ واحد جدید

ضرورت پیوند بخش صنعت و کشاورزی

تجربه تعدادی از کشورهای در حال پیشرفت حاکی از آن است که گسترش و حمایت از این صنعت می‌تواند نقش حیاتی در توسعه بخش کشاورزی داشته باشد.

در حال حاضر پیوند بین بخش صنعت و کشاورزی در کشورهای در حال توسعه در مقایسه با کشورهای توسعه یافته ضعیف‌تر است؛ این در حالیست که گذار از کشاورزی سنتی به اقتصادی پویا در کشورهای در حال توسعه ارتباط متقابل بین کشاورزی و صنعت را طلب کرده و از اهداف کلیدی توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.

بنابراین تلاش برای تحقق این امر مهم در شرایط کنونی در کشور ایران بسیار مورد توجه متولیان امر قرار گرفته طوری که از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار واحد صنایع تبدیلی و غذایی با ظرفیت حدود ۴۰ میلیون تن جذب ماده خام و اشتغال ۱۰۰ هزار نفر به بهره‌برداری رسید.

همچنین در این سال‌ها بیش از ۷.۴ میلیون تن واحدهای فرآوری در حال احداث با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد در کشور وجود داشت، لذا نیاز بود که اقدامات بیشتری در این عرصه انجام شود.

اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در دولت سیزدهم

با روی کار آمدن دولت سیزدهم این مهم در اولویت دولتمردان قرار گرفت به گونه‌ای که تمرکز بر روی صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در ۲سال اخیر بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی که معتقد است حمایت از تولید داخل، کشور را از واردات بی‌نیاز می کند در مردادماه سال جاری اعلام کرد که وزارت جهاد کشاورزی تأمین غذای مردم با حمایت از تولید داخل را اصل راهبردی خود قرار داده است.

این در حالیست که تا ۲۱ مردادماه سال ۱۴۰۲، هفت هزار طرح با پیشرفت بالای ۲۰ درصد شناسایی شد و به دلیل مشکلات سرمایه‌گذاری امکان تکمیل آن‌ها وجود نداشته است.

بر اساس آمار موجود هر سال بخش کشاورزی با کمبود برخی محصولات رو به رو بوده و این امر منجر به هدر رفت بیش از ۳۰ درصد محصولات شده ولی با این حال تلاش‌ها برای افزایش صنایع تبدیلی و تکمیلی همچنان ادامه دارد.

صنایع تکمیلی نجات‌بخش اقتصاد کشور/ پویایی کشاورزی فارس با ورود ۵۰ واحد جدید

حمایت استاندار فارس از راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی

استان فارس نیز که از استان‌های مستعد کشور در بخش کشاورزی به شمار می‌رود از قابلیت بالایی در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بهره می‌برد.

استاندار فارس هم که بر این باور است سرمایه‌گذاران برای توسعه کشور، اشتغال‌آفرینی، رونق تولید و بهبود معیشت مردم تلاش می کنند، چهارم شهریورماه سال جاری اعلام کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که این استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی، باغی و دامی دارد، از سرمایه گذاری در زمینه ایجاد صنایع حمایت می‌کنیم.

در حال حاضر مسئولیت تأمین غذای کافی، سالم و در دسترس با رعایت اصول حفاظت از منابع پایه با توجه به تولید داخل و تولیدکننده ایرانی بر عهده جهاد کشاورزی است و این سازمان تأمین غذای مردم با حمایت از تولید داخل را اصل راهبردی خود قرار داده است.

پویایی صنایع کشاورزی فارس با ورود ۵۰ واحد جدید

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس از ورود ۵۰ واحد صنایع تبدیلی و غذایی جدید به چرخه نگهداری و فرآوری محصولات کشاورزی این استان در ۶ ماهه نخست سال جاری و پویایی این بخش خبر داد و گفت: این واحدهای صنعتی در این مدت موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شده‌اند.

محمود باصری افزود: این واحدها سالانه ظرفیت جذب ۱۸۹هزار تُن ماده خام و ۱۲۶ هزار تُن تولید محصول فرآوری شده را دارا هستند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این واحدهای تولیدی جدید موجب کاهش ضایعات محصولات کشاورزی فارس به میزان بیش از ۲۸ هزار تن در سال می‌شود.

هشت هزار و ۱۶۷ میلیارد سرمایه‌گذاری ریالی

به گفته باصری؛ به منظور احداث و بهره‌برداری از این واحدهای صنعتی در نیمه نخست سال جاری هشت هزار و ۱۶۷ میلیارد سرمایه‌گذاری ریالی انجام شده که زمینه اشتغال ۵۵۹ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

او یادآور شد: سردخانه‌های زیر و بالای صفر، بسته‌بندی تخم‌مرغ، بسته‌بندی حبوبات و خشکبار، بسته‌بندی سبزیجات و میوه‌جات، بسته‌بندی عسل، برنج‌کوبی، پسته‌پاکنی، کشتارگاه دام و تولید و فرآوری مواد گوشتی، عرقیات، اسانس، رب گوجه فرنگی، انواع قهوه و کود بیو هوموس از عناوین این صنایع است.

وی عنوان کرد: واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی جدید در ۲۰ شهرستان فارس پراکنده هستند که می توانند به عنوان محرک رشد اقتصادی این مناطق به شمار آید.

صدور پروانه بهره‌برداری برای یک هزار و ۵۲ واحد صنایع کشاورزی

باصری یادآور شد: در مجموع تاکنون برای یک هزار و ۵۲ واحد صنایع کشاورزی تحت پوشش این سازمان پروانه بهره‌برداری و فعالیت صادر شده که ظرفیت جذب ماده خام بیش از ۶میلیون و ۱۳ هزار ت‍ُن و تولید چهار میلیون ۷۳۷ هزار تُنی را دارا هستند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: در صنایع تبدیلی و غذایی تحت پوشش جهاد کشاورزی استان فارس سالانه در مجموع از هدرروی بالغ بر ۸۵۴ هزار تن ماده خام کشاورزی جلوگیری می‌شود و حدود ۱۴ هزار نفر در این صنایع مشغول به کار می‌شوند.

صنایع تکمیلی نجات‌بخش اقتصاد کشور/ پویایی کشاورزی فارس با ورود ۵۰ واحد جدید

اهمیت امنیت غذایی

بدون شک ایجاد این صنایع در بلندمدت و کوتاه‌مدت منفعت‌های بسیاری برای کشاورزان خواهد داشت و گسترش این صنعت موجبات تثبیت سطح درآمد و افزایش سود کشاورزان را فراهم می‌کند.

همچنین این اقدام در زمان افزایش تولید محصولات و کاهش تقاضا برای تولیدات خام، مانع از ضایع شدن آن و نوسانات منفی قیمت می‌شود.

در حقیقت دستیابی به وحدت رویه در پیشبرد اهداف و سیاست‌های اجرایی از الزامات مدیریت و تصدی‌گری امنیت غذایی ۸۵میلیون ایرانی است که باید از سوی لایه‌های مختلف اداری و اجرایی وزارت مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha