سینمای ایران مانند هالیوود دارای زرق و برق ظاهری نیست
فیلم بچه های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی

تهران- ایرنا- رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا گفت: سینمای ایران بر عکس سینمای هالیوودی دارای زرق و برق ظاهری نیست بلکه دارای مضامین متنوع است و ساختار هنرمندانه دارد.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی احمدی در نشست با اعضای انجمن هنرمندان سینمای اسپانیا درباره امتیازات سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی گفت: سینمای ایران به سینمایی بدون خشونت و بدون رفتارهای جنسی و سینمای انسانی و اخلاقی در جهان شهرت دارد، اینها مولفه اصلی سینمای ایران است و عمده ترین آثار ۴۰ ساله اخیر بعد از انقلاب اسلامی دارای همین مشخصات و مضامین است که مورد توجه عموم مردم در سراسر جهان است، شاید هر کدام از این مضامین دغدغه های درونی انسان‌ها باشد.

احمدی گفت: بخش دیگری از سینمای ایران که به سینمای اخلاقی مشهور است برخاسته از فطریات انسان‌ها است. برای مثال فیلم‌های بچه های آسمان و رنگ خدا به کارگردانی مجید مجیدی هر کدام بخشی از سینمای ایران را نمایندگی می کنند و مضامین آن بر اساس فطرت انسانی است از همین جهت سینمای ایران در جهان مورد استقبال قرار گرفته است. آثاری که در جشنواره های مختلف مورد توجه قرار گرفته اند از سینمای ایران از همین قبیل هستند.

وی افزود: سینمای ایران بر عکس سینمای هالیوودی دارای زرق و برق ظاهری نیست ولی به لحاظ مضمون، دارای مضامین متنوع و از نظر ساختار هم ساختار هنرمندانه دارد. از طرفی بعد از انقلاب بسیاری از کارگردان های هنری، بازیگران، فیلمبرداران و موسیقی دانان در حوزه های خودشان رشد خوبی کرده اند و مولفه های فنی و هنری سینمای ایران را تشکیل می دهند.

وی گفت: هر سال حدود ۲۰۰۰ اثر کوتاه و بلند و مستندهای ایران در رویدادهای گوناگون مورد پذیرش واقع می شود و شاید بیش از ۱۰۰ اثر ایران در جشنواره های مختلف جایزه گرفتند و در موزه سینما قرار داده شدند. در حوزه سینمای داستانی و سینمای اکران با توجه به محدودیت سالن نمایش سالی حدود ۱۰۰ فیلم در ایران ساخته می شود. نکته قابل توجه این است که به لحاظ همین محدودیت های سالن نمایش اکران فیلم های خارجی در ایران بسیار کم است و اکثر فیلم هایی که اکران می شود فیلم های ایرانی هستند.

سینمای ایران مانند هالیوود دارای زرق و برق ظاهری نیست

رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا اظهار داشت: سالانه حدود ۵۰۰۰ هزار فیلم کوتاه توسط سینماگران جوان ایران و توسط انجمن سینمای جوان ساخته می‌شود،خیلی از کشورهای فاقد انجمن سینمای جوان هستند. این فیلم‌ها در جشنواره‌های مختلف به نمایش در می‌آید.

احمدی گفت: فیلم های مستند تلویزیونی و سینمایی ظرفیت خوبی در سینمای ایران را به خود اختصاص داده است، که در جشنواره های مستند غالباً می‌درخشند، همه ساله تعدادی از فیلم های مستند ساخته شده در ایران در جشنواره های معتبر بین المللی شرکت می کنند.

رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا تاکید کرد: سینمای ایران جوائز مهمی گرفته است که در کشورهای منطقه بدون رقیب است به جز چند کشوری که سینما و تولیدات مهمی دارند مثل هند، چین و یا بعضی از کشورهای اروپایی که سینمای با سابقه ای دارند. جوایز فیلم های سینمای ایران اکثراً جوایزی معتبری است و کمتر جشنواره ای وجود دارد که یکی از سینمای ایران جایزه اصلی را نگرفته باشد.

وی گفت: کشورهای مختلف جهان و جشنواره سینمایی جهان همیشه تلاش می کنند فیلمی از سینمای ایران در رویدادهایشان حضور داشته باشد، بعد از انقلاب اسلامی سالن های سینما بیشتر رشد کرده است چون ظرفیت تولید فیلم های ایرانی بالاست و نیاز به سالن های نمایشی بسیاری است.

احمدی اظهار داشت: سینمای ایران در حوزه دفاع مقدس هم فعالیت خوبی داشته است. سینمای ایران اتفاقاتی را که توسط دشمنان برای مردم ایران ایجاد شد به خوبی به تصویر کشیده است، اکنون نسل جوان جنایات صدام، داعش و گروههای منحرف را بصورت سمعی و بصری مشاهده می کنند.

در پایان این نشست کتابی که یکی از هنرمندان در حوزه هنر و سینما نوشته بود توسط رایزن فرهنگی ایران و مسئول کانون هنرمندان اسپانیا رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha