بازنمایی ویژگی‌های ترکمن‌ها و سرخپوست‌ها در نمایشگاه تجسمی

تهران- ایرنا- نمایشگاه «از گُلالِک تا خَس خاس» روایت تصویری شباهت‌های فرهنگی هنری سرخپوست‌ها و ترکمن‌ها از نگاه شقایق بالندری در کاخ نیاوران برپا شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه «از گُلالِک تا خَس خاس» روایت تصویری و آثار نقاشی خط نوین با شباهت‌های فرهنگی هنری سرخپوست‌ها و ترکمن‌ها از نگاه شقایق بالندری ۳۱ شهریور تا ششم مهرماه در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برپا شد.

بالندری هنرمند نقاش و نقاشی‌خط متولد ۱۳۶۶ در رشته‌های مدیریت هنری (Art MBA) و درمان با هنر (Healing with the arts) تحصیل کرده است، وی فعالیت‌های هنری متعددی داشته است و سال ۱۳۹۵ نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری آتشزاد تهران برگزار کرده است.

وی تاکنون در نمایشگاه‌های گروهی متعددی در در داخل و خارج از کشور شرکت کرده است. بالندری سال ۱۳۹۸ نخستین برند تسکین به وسیله هنر در ایران را به ثبت رساند و از آن زمان تاکنون با همکاری مدرسان متعدد بیش از یکصد کارگاه آموزشی در زمینه تسکین به وسیله هنر و هنردرمانی برگزار کرده است.

بالندری درباره چگونگی شکل‌گیری ایده برپایی نمایشگاه «از گُلالِک تا خَس خاس» اظهارداشت: علاقه من به طبیعت باعث شد تا درباره فرهنگ سرخپوستان مطالعه کنم و متوجه تفاوت‌های قبیله‌ای آنان، نحوه استفاده از ارکان طبیعت و نحوه زندگیشان قبل از شهرنشین شدن بشوم.

وی گفت: برای ملموس شدن فرهنگ، باور و زندگی سرخپوستان که از اقوام طبیعت‌گرا هستند، زندگی عشایر ایرانی را مطالعه کردم و به شباهت‌های نقش، رنگ و طرح‌ها در هنر آنها پی بردم که به ترکمن‌ها رسیدم.

بازنمایی ویژگی‌های ترکمن‌ها و سرخپوست‌ها در نمایشگاه تجسمی

این هنرمند نقاش افزود: بررسی آداب و رسوم ترکمن‌ها در زمان مغول‌ها به من نشان داد که سرخپوست‌ها و ترکمن‌ها از نظر ریشه شمنی به یکدیگر مرتبط هستند. هر چند در زندگی امروزی کمتر کسی به آداب و رسوم شمنی می‌پردازد و زندگی شهری ما را از باورهای گذشته دور کرده اما بررسی اقوام طبیعت‌گرا و آداب و رسوم تاریخی و آرامش بخششان، برایم جذاب بود، به خصوص اینکه به این دو قوم هم به نسبت کمتر پرداخته شده است.

بالندری درباره نام نمایشگاه بیان کرد: «گُلالِگ» به معنای گل شقایق به زبان ترکمنی و «خَس خاس» به معنای گل شقایق به زبان سرخپوستی است.

وی با اشاره به آثار نمایشگاه «از گُلالِک تا خَس خاس» اظهارداشت: در این نمایشگاه، ۲۲ اثر نقاشی خط از من در کنار هشت اثر پرینت شده از هنرمندان سرخپوست و دکورسازی ترکیبی سرخپوستی ترکمنی به نمایش گذاشته شد.

این هنرمند گفت: در این نمایشگاه فضاسازی و دکورسازی مناسب برای انتقال حس و تجربه بین فرهنگی انجام شد و این رویداد فقط به نمایش تابلوها نپرداخت؛ مخاطبان در یک فضا و داستان طراحی شده قرار می‌گرفتند تا با فرهنگ و شباهت‌های قومی آشنا شوند. در کنار آثار نیز توضیحات آیین و باور، طبیعت و زندگی، ساز و موسیقی و پوشش و هنر به صورت نوشتاری ارایه شد.

بازنمایی ویژگی‌های ترکمن‌ها و سرخپوست‌ها در نمایشگاه تجسمی

بالندری با اشاره به شباهت‌های فرهنگی و هنری میان سرخپوست‌ها و ترکمن‌ها افزود: به صورت کلی، اقوام طبیعت‌گرا به طبیعت بسیار اهمیت می‌دهند و با دید برکت و نعمتی از طرف خداوند به آن نگاه می‌کنند، در صورتی که دیدگاه انسان‌های مدرن کاملا برعکس این موضوع است. انسان مدرن طبیعت را در اختیار خود می‌بیند و اجازه آسیب به آن می‌دهد.

وی بیان کرد: اقوام ترکمن و سرخپوست قبل از شهرنشینی، برای هر کاری یک اعتقاد و باور داشتند که به مرور زندگی مدرن به روی آنها نیز تاثیر گذاشته است.

این هنرمند درباره فعالیت‌های دیگر خود برای معرفی و بیان شباهت‌های ترکمن‌ها و سرخپوست‌ها اظهارداشت: نمایشگاه «از گُلالِک تا خَس خاس» آغاز راه است و خیلی می‌توانیم به این موضوع بپردازیم. فرهنگ اقوام مساله با اهمیتی است و قابل ارائه کردن در یک بار نمایشگاه نیست. علاقه‌مند به ادامه این مطالعات و تجربیات هستم و از همکاری با افرادی که در زمینه‌های مختلف اقوام و فرهنگ‌شناسی فعالیت دارند نیز استقبال می‌کنم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha