فرماندار: توسعه فضای کتابخانه‌ای متناسب با افزایش جمعیت دامغان ضروری است

سمنان- ایرنا- فرماندار دامغان گفت: جمعیت ساکنین این شهر افزایش یافته و توسعه فضاهای کتابخانه‌ای یکی از دغدغه‌های فرهنگی این شهرستان است و باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی بندرآبادی روز پنجشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دامغان افزود: زمین خیابان جمهوری دامغان مکانی مناسب برای ساخت کتابخانه‌ای استاندارد است.

وی گفت: طراحی نقشه ساخت و بخش‌های مختلف این کتابخانه باید بر اساس نیازهای فرهنگی دامغان صورت گیرد و برای این طراحی اعتباری لحاظ می‌شود و از مشاوران مطرح شهرستان بهره‌مند خواهد بود تا طراحی اساسی صورت گیرد.

فرماندار دامغان با اشاره به نقش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در توسعه پایدار فرهنگی و اجتماعی جامعه، بر افزایش توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در دامغان تأکید کرد و افزود: امید است به‌واسطه بهره‌گیری از اعتبارات دولتی و خیران، گامی مؤثر در این مسیر برداشته شود.

زمین مناسب برای ایجاد کتابخانه در خیابان جمهوری دامغان

مدیرکل کتابخانه‌ای عمومی استان سمنان هم در این جلسه به اهمیت توسعه زیرساختی در شهر دامغان اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت و فرهنگی غنی شهر دامغان، وجود یک کتابخانه استاندارد در این شهر لازم است.

محمد طاهریان با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها نشان‌دهنده فرهنگ و هویت هر شهری هستند، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود با استفاده از ظرفیت‌های حداکثری موجود و ایجاد زیرساخت‌های لازم فضاهای کتابخانه‌ای را که کلید توسعه فرهنگی و اجتماعی است، افزایش داد.

وی با اشاره به زمین پیشنهادشده در خیابان جمهوری دامغان برای ایجاد کتابخانه جدید، این مکان را محلی مناسب برای احداث کتابخانه توصیف کرد و افزود: کاربری این زمین اکنون آموزشی است، اما چون اداره آموزش‌وپرورش دامغان اعلام عدم نیاز کرده است، می‌توان کاربری آن را تغییر داد. وی تاکید کرد: امید می‌رود با جذب اعتبارات لازم و همچنین کمک خیران نیک‌اندیش دامغانی ساخت این طرح هر چه سریع‌تر آغاز شود.

وی به طرح نذر کتاب اشاره کرد و گفت: به مناسبت هفته کتاب، جشنواره مردمی نذر کتاب طراحی‌شده است. لازم است با همکاری شهرداری اهتمامی ویژه در شهرستان صورت گیرد و همه دستگاه ها کمک کنند تا منابع خوبی برای کتابخانه‌های عمومی شهرستان جذب و بخش زیادی از کمبود منابع کتابخانه‌ها برطرف شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به آیین‌نامه اجرایی نحوه کسر نیم‌درصد سهم کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها و ضمن قدردانی از شهرداری‌ها در زمینه پرداخت به‌موقع و کامل این اعتبار، بیان کرد: طبق قانون حداقل نیم‌درصد از اعتبارات شهرداری باید به کتابخانه‌ها اختصاص پیدا کند و لزوم پرداخت آن از درآمدهای شهرداری‌ها باید به رسمیت شناخته شود.

مجید رهبر نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز با توضیح اینکه وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای کار برای ساخت این زمین وارد نمی‌شود و فقط برای تجهیز آن اقدام می‌کند، گفت: تدابیری اندیشیده شود تا در سفر دوم رییس جمهور به استان، مصوبه‌ای برای ساخت این کتابخانه با اعتبارات لازم اختصاص یابد.

شهرستان دامغان حدود ١٠٠ هزار نفر جمعیت دارد.

استان سمنان ۷۵ کتابخانه عمومی دارد و حدود ۹۵ درصد روستاهای دارای جمعیت بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در استان دارای کتابخانه عمومی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha