سینما مُعرف هویت و مُبلغ تمدن ماست

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع هنرمندان و فعالان سینمایی مازندران با اشاره به تمدن چندین هزارساله کشورمان، نقش سینما را در بیان هنرمندانه این تمدن کهن به سینمای ایران و جهان حائز اهمیت دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اصغر امیرنیا روز پنجشنبه در دومین جشن مهر سینمای ایران و نخستین جشن مهر سینمای مازندران در بابلسر، با فعالان و هنرمندان سینمای مازندران در یک رویداد بزرگ هنری و سینمایی همراه شد.
وی که در جمع جامعه سینمایی مازندران حامل سلام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خزاعی معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی بود، اعلام کرد: ما کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ شأنیت و منزلتی جز خدمتگزاری و فراهم کردن بستر فعالیت برای اصحاب فرهنگ و هنر نمی‌شناسیم و اگر همکار یا کارمندی نسبت به این جامعه فرهیخته اسائه ادب کند یا اسباب ناراحتی را فراهم کند، جای او در فرهنگ و ارشاد نیست.
امیرنیا با اشاره به داستان حضرت «خضر نبی» که به خوبی روشنگری می‌کند، گفت: در مبانی هنر؛ از قرآن، احادیث ائمه اطهار علیهم السلام و آموزه‌های دینی الهام می‌گیریم.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بعد از انقلاب نیز وقتی از امام خمینی (ره) درباره سینما نظر خواستند ایشان فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم».
وی بیان کرد: رهبر انقلاب نیز درباره سینما فرمودند: «بلاشک سینما یک هنر برتر است؛ یک روایتگر کاملاً مسلط - که هیچ روایتگری تاکنون در بین این شیوه‌های هنری روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدی نیامده - و یک هنر پیچیده و پیشرفته و متعالی است».
امیرنیا با اشاره به اینکه تئاتر نیز ریشه در سینما دارد و بستری برای سینماست، اشاره‌ای به این سخن رهبری داشت که «یک تئاتر خوب بالاتر از صد منبر است».
نماینده سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور ادامه داد: فیلم‌های میرباقری و مرحوم سلحشور به طوری است که تک تک افراد به راحتی می‌توانند آن را درک و فهم، با آن زندگی و آن را درک کنند و ما از سینماگران کشورمان همین انتظار را داریم.

سینما مُعرف تمدن و مُبلغ تمدن ماست

امیرنیا با بیان اینکه اهمیت فیلمساز به حدی در جوامع بالاست که به راحتی می‌تواند موضوعات مختلف را القا کند، گفت: اگر آمریکا می‌خواهد به جایی حمله کند یا اسلام‌هراسی و بحث تروریسم را القا کند؛ به راحتی فیلم ۲۴ می‌سازد تا ذهنیت جامعه را هدایت کند یعنی علاوه بر اینکه در اختیار حاکمیت است آنقدر در ذهن مردم جا می‌اندازد تا آن را بپذیرند.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر سینمای ایران نتواند توصیف درستی از مردم و ارزش‌های کشورش داشته باشد، سایر جوامع تحت تأثیر القائات نادرست، هر طور که بخواهند درباره ما قضاوت می‌کنند و از اینرو نقش سینما بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: ما تمدن چندین هزار ساله داریم و زمانی که کشورهای اروپایی جایگاهی نداشتند و کشوری چون فرانسه حتی عمومی‌ترین امکانات را نداشت ما پیشرفته و از اولین‌ها در جهان بودیم، بنابراین جایی بهتر از سینما برای بیان این تمدن نیست.
نماینده سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد از هنرمندان حمایت کند، گفت: این حمایت‌ها براساس ظرفیت‌ها و امکانات ماست که باید آن را افزایش دهیم، تا قبل از دولت سیزدهم ۵۷۰ سالن سینمایی داشتیم و اکنون این تعداد به ۷۹۰ سالن رسیده است.
امیرنیا با انتقاد از جای خالی آموزش هنرهای گروهی در کتاب‌های مدارس تصریح کرد: وقتی کتاب هنر تدریس می‌شود؛ در نقاشی و خوشنویسی استاد داریم و بقیه هنرها را فراموش کردیم، لذا پیشنهاد می‌شود که در این درس، هنرهای گروهی مانند سینما و تئاتر را نیز آموزش بدهند.
وی در پایان از مدیران آموزشگاه‌های آزاد هنری خواست که در فعالیت‌های خود صرفا به درآمدزایی توجه نکنند بلکه به آموزش نسل آینده نیز بیندیشند و مطمئن باشند اگر کار با این دیدگاه انجام شود، درآمدزایی نیز اتفاق می‌افتد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha