۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۹:۰۳
کد خبرنگار: 2778
کد خبر: 85242580
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آتش نشانان؛ دلیران عرصه خطر و بی ادعا

۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۹:۰۳
کد خبر: 85242580
آتش نشانان؛ دلیران عرصه خطر و بی ادعا

زاهدان- ایرنا- با وجود اینکه رسیدن سازمان‌های فوریتی به محل و برای کمک به افرادی که دچار حادثه شده‌اند بسیار حیاتی است طبق اعلام آتش نشانی زاهدان ۹۵ درصد از تماس‌ها با این سازمان مزاحمت تلفنی است.

به گزارش ایرنا؛ نیروهای آتش نشان تلاشگرانی هستند که برای نجات زندگی مردم جان خود را کف دستشان می‌گذارند تا امنیت هم نوعشان به خطر نیافتد.
آتش نشانان با دنیایی از دلهره، در دل آتش می‌روند تا با دست‌هایشان آخرین ثانیه‌های ناامیدی خانواده‌های منتظر را به لبخند تبدیل کنند، آتش نشان تنها دشمنش را آتشی می‌داند که قصد دارد زندگی شهروندی را خاکستر کند به همین دلیل برای مهار آن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.
همه می‌دانیم که آتش نشان بودن یکی از مشاغل پر خطر است، شغلی که استراحت نمی‌شناسد و با جان سر و کار دارد و بی محابا به دل آتش می‌زند تا جانی را زندگی بخشد.

آتش‌ نشانی اگرچه یک شغلِ سخت و پرخطر است اما آتش نشانان همواره تا پای جان برای نجات انسان‌ها و هر موجود زنده‌ای قهرمانانه با آتش و حادثه می‌جنگندند. عشق به خدمت چنان شعله‌ای در وجودشان برافروخته که هیچ کمبودی مانع این خدمت رسانی نمی‌شود و همواره پنجه در پنجه سختی‌ها به دنبال آن هستند تا امید زنده بماند و خانه‌ای زیر آتش، خاکستر نشود.

آتش‌ نشانی اگرچه یک شغلِ سخت و پرخطر است اما آتش نشانان همواره تا پای جان برای نجات انسان‌ها و هر موجود زنده‌ای قهرمانانه با آتش و حادثه می‌جنگندندامروزه کاربرد امکانات و تجهیزات مدرن ممکن است خطرات و تهدیدهای احتمالی مختلفی را برای شهروندان یک جامعه به دنبال داشته باشد که کوچکترین کوتاهی در مقابله با آنها خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد.
آتش نشانان در صف مقدم مقابله با این تهدیدات و خطرها قرار دارند، این عده باید در کمترین زمان و بیشترین سرعت خود را به محل حوادث رسانده و به نجات جان و مال شهروندان بپردازند.
توسعه شهرها و افزایش جمعیت و حوادث در کنار کمبود تجهیزات،امکانات، بودجه و نیرو بر مشکلات آتش نشانی ها می‌افزاید که آتش نشانی زاهدان نیز از آن این مساله مستثنا نیست.

نخستین ایستگاه آتش نشانی در کشور در ۱۲۲۱ هجری خورشیدی در تبریز به وسیله روس ها راه اندازی شد. دومین و سومین واحدهای آتش نشانی در جنوب کشور و در شهرهای مسجد سلیمان و آبادان برای حفظ تاسیسات ایجاد شده در پالایشگاه ها، آغاز به کار کرد و سابقه راه اندازی نخستین ایستگاه آتش نشانی تهران نیز به بیش از هشت دهه می رسد.
فعالیت آتش‌نشانی‌های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وسیله بندهای ۱۴ و ۲۰ ماده ی ۵۵ قانون شهرداری تعریف شد و این نهاد فعالیت خود را زیر نظر شهرداری ها ادامه داد. برپایه این قانون شهرداری‌ها باید اقدام های لازم را برای حفظ شهرها از آسیب های ناشی سیل، آتش سوزی و دیگر خطرها انجام دهند.
آتش نشانان در دوران دفاع مقدس نقش برجسته‌ای را برعهده داشتند، در هفتم مهر ۱۳۵۹ هجری خورشیدی در هنگامه‌ای که آتش نشانان آبادان و منطقه‌های اطراف در حال مهار آتش برافروخته شده بر اثر حمله هوایی رژیم بعث عراق در پالایشگاه این شهر بودند، هواپیماهای دشمن دوباره پالایشگاه را بمباران کردند که در پی این حادثه تعداد زیادی از آتش نشانان به شهادت رسیدند.

آتش نشانان؛ دلیران عرصه خطر و بی ادعا

۱۷۰۰ مزاحمت تلفنی در روز
به گفته مسوول ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی زاهدان در حال حاضر سازمان آتش نشانی ۱۴ ایستگاه در حال خدمت رسانی به مردم در این شهر دارد، از این تعداد ۱۱ ایستگاه شهری و سه ایستگاه در شهرک صنعتی واقع شده است.
جمشید رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه روزانه به طور میانگین هفت عملیات از سوی سازمان آتش نشانی زاهدان انجام می‌شود، اظهار کرد: در هر روز بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ تماس تلفنی از سوی شهروندان به سازمان آتش نشانی انجام که از این تعداد تنها پنج درصد منجر به عملیات یا خدمات ایمنی می‌شود.
وی افزود: ۹۵ درصد تماس‌هایی که به سازمان آتش نشانی می‌شود، مزاحمت تلفنی است، می‌توان گفت یکی از مشکلات این سازمان همین مزاحمت‌ها و آشنا نبودن مردم با شماره‌های سایر ارگان‌های دولتی است.
این مسوول با گلایه از ضعف سیستم مخابراتی در زاهدان گفت: شماره ۱۲۵ تنها شماره‌ای است که در هر ساعت شبانه روز پاسخگوی مردم است، اما به دلیل مشکلاتی که در سیستم‌های مخابراتی وجود دارد گاهی اتفاق افتاده شهروندان حادثه دیده از شهرهای اطراف با سازمان آتش‌نشانی تماس گرفته‌اند، اما به سامانه ۱۲۵ شهر زاهدان وصل شده اند.

تلخ و شیرین خاطرات یک آتش نشان
مسوول ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی زاهدان از حادثه هشتم مهر پارسال به عنوان تلخ ترین خاطره یک سال گذشته خود یاد کرد و ادامه داد: با وجود اینکه هفتم مهرماه سال گذشته برای آتش‌نشانان یک روز به یاد ماندنی شده بود، اما در روز هشتم مهر که برای ایمنی مردم ماشین آتش نشانی در مصلی ها مستقر شده بود، پس از شلوغی نیروهای ما در میان جمعیت گرفتار شدند و چند نفر از آن‌ها آسیب دیدند.
وی ادامه داد: آشوبگران در این روز به ایستگاه‌های آتش‌نشانی حمله و ایستگاه‌های آتش‌نشانی زاهدان را از دسترس نیروهای آتش نشان خارج کردند و ماشین‌ آلات را به آتش کشیدند.

آتش نشانان؛ دلیران عرصه خطر و بی ادعا

نجات جان یک خانواده پنج نفره از حریق
وی با اشاره به اینکه مدتی قبل محل دپوی سوخت در یکی از خیابان‌ها زاهدان دچار حریق شده بود، افزود: پنج نفر از اعضای یک خانواده در اتاقکی در همان محل زندگی می‌کردند، پس از آتش سوزی محل دپوی سوخت در دود ناشی از آتش گرفتار شده بودند، این افراد توانایی خروج از اتاقک را نداشتند که با سرعت بالای آتش‌نشانان و شکستن پنجره، افراد محبوس در آتش از آن مکان خارج شدند.
وی ادامه داد: در زمان نجات جان این خانواده با توجه به مشکل تنگی نفس ناشی از دود که برای افراد گرفتار پیش آمده بود، آتش‌نشانان ماسک‌های تنفسی خود را در اختیار آن‌ها قرار دادند، اما خودشان از ناحیه سر و صورت دچار جراحت و تنگی نفس شدند و مدتی در بیمارستان بستری بودند.

خاطره ای تلخ از یک عملیات
فرمانده ایستگاه آتش نشانی ۹۰ زاهدان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نشت گاز منواکسید کربن چهار نفر از اعضای خانواده را به گام مرگ کشانده بود، این یکی از خاطرات تلخی بود که در یک سال گذشته برایم اتفاق افتاد، با اعلام ستاد فرماندهی آتش نشانی به محل اعزام شدیم، همچنان امیدوار بودیم که بتوانیم این خانواده را نجات دهیم.
جواد بستانی ادامه داد: پس از انجام کارهای ایمنی زمانی که وارد خانه شدیم، تمام اعضای خانواده کنار یکدیگر به خواب ابدی فرو رفته بودند و دفتر زندگیشان به یکباره بسته شده بود.

پایان چهار سال انتظار
وی عنوان کرد: سال گذشته با تماس فردی از تربت حیدریه با خبر شدیم جوانی ۲۵ ساله که برای انجام کاری از زاهدان به سمت مشهد عازم بوده بر اثر تصادف چهار سال پیش به کما رفته بود و حالا به هوش آمده است.

این اتش نشان ادامه داد: این جوان اعلام کرده بود زاهدانی است و پس از خروج از حالت کما تنها آدرس خانه پدربزرگش را به یاد آورده بود، این فرد از سازمان آتش نشانی زاهدان خواسته بود تا خانواده اش را پیدا و به آنها اطلاع دهیم که فرزندشان زنده است.
بستانی افزود: پس از تماس این شخص از تربت حیدریه نیروهای آتش نشانی به آدرس تقریبی اعزام شدند، تیم‌های آتش نشانی با پرس و جو از همه منازل پس از چهار روز توانستند خانواده این فرد را پیدا کنند و به چهار سال انتظار پایان دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha