۷۰ میلیارد ریال به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مرکزی اختصاص یافت

اراک - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۷۰ میلیارد ریال امسال در مرحله کاشت اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان اختصاص یافت.

«علیرضا کیشانی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این منابع مالی در مرحله کاشت اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مرکزی برای خرید دستگاه‌های کارنده و خاکورز توسط کشاورزان به استان اختصاص یافته و کشاورزان و متقاضیان اجرای این طرح برای دریافت وام به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی، پرداخت وام ارزان قیمت را از جمله حمایت‌های دولت برای افزایش درجه مکانیزاسیون در طرح جهش تولید در دیمزارها عنوان کرد و ادامه داد: این وام برای خرید دستگاه‌های کشاورزی از جمله بذرکار، خاکورز و ادوات مورد نیاز کشت دیم به غیر از کمباین و تراکتور در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: سقف پرداخت این وام سال گذشته یک میلیارد ریال بود که در سال جاری به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته و نیاز است کشاورزانی که در مرحله کاشت برای دریافت وام خرید بذرکار و خاکورز به بانک‌ معرفی شده‌اند هرچه سریعتر به شعب مراجعه کرده و مراحل دریافت وام خود را پیگیری کنند.

کیشانی گفت: ۱۶۰ میلیارد ریال وام سال زراعی گذشته برای خرید ادوات کشاورزی در طرح جهش تولید در دیمزارها به کشاورزان استان مرکزی پرداخت شد.

وی اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مرکزی، امسال برای سال سوم با همکاری ستاد اجرایی حضرت امام(ره) در حال اجرا است و پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری، این طرح در ۱۵۰ هکتار از دیمزارهای استان اجرایی شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزایش تولید و عملکرد محصول گندم در زمین‌های زراعی را از جمله اهداف اجرای این طرح در استان عنوان کرد و افزود: در راستای تحقق این مهم آموزش‌هایی به کشاورزان ارایه شده و به دیمکاران توصیه شده با استفاده از تناوب کشت از جاکار کردن محصول گندم در زمین‌های کشاورزی خودداری کنند.

کیشانی خاطرنشان کرد: حبوبات از جمله نخود و عدس، دانه‌های روغنی از جمله گلرنگ و کاملینا، کاشت گیاهان علوفه‌ای همانند خلر، ماشک و نخود علوفه‌ای و گیاهان دارویی از جمله محصولات قابل کشت در تناوب کشت محصول گندم در دیمزارهای استان مرکزی است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: نیاز است کشاورزان از چرای مزارع برداشت شده خودداری کنند و استفاده از کودهای ازته، فسفاته و پتاسه هنگام کاشت را در دستور کار خود قرار دهند.

کیشانی به کشاورزان توصیه کرد: تمام کود پتاسه و فسفاته و ۸۰ درصد کود ازته را هنگام کاشت به زمین اضافه کنند و در صورت مناسب بودن شرایط، بقیه کود ازته را به صورت سرک در زمین‌های کشاورزی توزیع کنند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha