به گزارش ایرنا از انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، نسرین گوهری روز شنبه به مناسبت روز جهانی ناشنوایان اظهار داشت: تشخیص کم شنوایی از بدو تولد صورت می گیرد، ما قانونی به نام یک سه ۶ داریم به این معنی است که تا یک ماهگی غربالگری شنوایی، تا سه ماهگی تشخیص و تا ۶ ماهگی باید موضوع مداخله انجام گیرد.
وی یادآور شد: در کنگره ای که از سوی سازمان جهانی ناشنویان در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر رم برگزار شد، مقرر شد ۳۰ سپتامبر ( ۸ مهر) مصادف با درگذشت" دکتر شرایر" نخستین رئیس فدراسیون ناشنوایی به عنوان روز ناشنوایی نامگذاری شود.
وی، هدف از این کار را حمایت از حقوق ناشنوایان، برقراری فرهنگ ارتباطی با آنان و همچنین آگاهی تمامی سیاستمداران و عموم مردم به منظور توجه بیشتر به ناشنوایان اعلام کرد.
گوهری به شیوع اختلال کم شنوایی اشاره کرد و گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، یک تا چهار در هر هزار تولد زنده کم شنوایی وجود دارد، اما در کشور ما ۳.۷ تولد در هر هزار تولد زنده دچار کم شنوایی هستند.
وی با اشاره به اینکه شیوع کم شنوایی با افزایش سن بیشتر می شود، بیان داشت: ۱.۳ تا ۲ درصد کودکان مدرسه رو یا دانش آموز دچار کم شنوایی هستند.
گوهری تاکید کرد: در سالمندان (افراد بالای ۶۰ سال) هم گزارش شده که حدود ۸۰ درصد آنان از درجاتی از کم شنوایی رنج می برند.
وی افزود: کم شنوایی به ۲ دسته مادرزادی و اکتسابی تقسیم می شود. از علل کم شنوایی مادرزادی می توان به علل ژنتیکی اشاره کرد.
کدام کودکان در معرض ابتلا به کم شنوایی هستند
وی ادامه داد: کودکانی که وزن کمتر از یک هزار و ۵۰۰ گرم دارند ممکن است به کم شنوایی مبتلا شوند.
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران بیان داشت: کودکانی که بخش مراقبتهای ویژه (NICU) بستری می شوند یا کودکانی که بیلی روبین بالا (زردی نوزادان) دارند و همچنین عفونت های داخل رحم می تواند فرد را دچار کم شنوایی کند.
۱.۳ تا ۲ درصد کودکان مدرسه رو یا دانش آموز دچار کم شنوایی هستند.وی به علل اکتسابی کم شنوایی اشاره کرد و گفت: علل اکتسابی به این معنا است، فرد طی دوران زندگی خود بر اثر ابتلا به معضلاتی مانند سرخک، سرخچه و اوریون شوند، فرد دچار کم شنوایی می شود.
وی گفت: ضربه به سر از دیگر عوامل ابتلا به کم شنوایی است، در کنار آن کسانی که مبتلا به مننژیت می شوند و کسانی که در معرض سروصدای بلند هستند و یا به پیرگوشی مبتلا می شوند دچار کم شنوایی خواهند شد.
انواع کم شنوایی کدامند؟
گوهری گفت: انواع کم شنوایی شامل انتقالی، آمیخته حسی، عصبی و مرکزی است که هرکدام از این انواع به یک قسمت از شنوایی آسیب می رسانند، به طور مثال در کم شنوایی انتقالی، مشکل می تواند در پرده، کانال و یا گوش میانی باشد و به این دلایل فرد مبتلا به کم شنوایی انتقالی شود.
وی گفت: در صورتی که حلزون گوش و سلول های مویی آن یا عصب شنوایی آسیب ببیند، فرد دچار افت شنوایی حسی عصبی خواهد شد.
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: اگر ترکیب این دو مورد باشد، مثلا افت شنوایی به علت یک مشکل انتقالی و نیز اختلال پیشرونده باشد و به حلزون گوش منتقل شود، فرد دچار افت شنوایی آمیخته می شود.
وی بیان داشت: اگر پرده گوش فردی پاره و در کنارش پیرگوشی هم برای فرد ایجاد شود، فرد دچار افت شنوایی آمیخته شده است.
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران افزود: افت شنوایی مرکزی هم به این معنی است که فرد در پردازش شنوایی دچار مشکل می شود، اینها افرادی هستند که آزمون های مرسوم شنوایی، هنجار هستند اما زمانی که مهارت های رفتاری سیستم شنوایی مرکزی را مورد ارزیابی قرار می دهیم دچار مشکل هستند.
هر میزان کم شنوایی فرد را کاندید استفاده از سمعک می کند
وی با اشاره به اینکه به هر میزان کم شنوایی فرد را کاندید استفاده از سمعک می کند، گفت: شنوایی شناسان برای تمام میزان کم شنوایی می توانند سمعک را تجویز کنند.
وی با تاکید بر اینکه در مورد افت شنوایی خفیف باید بیشتر تامل کنیم. همکاران شنوایی شناس ما در صورت تظاهرات اختلال در گفتار و زبان، تحصیلی یا شغلی، سمعک را برای این افراد هم تجویز می کنند.
به گفته گوهری، اگر سمعک کارایی لازم را برای فرد نداشته باشد، یا به عبارتی اگر افت شنوایی از شدید به بالا باشد، می توان فرد را کاندید استفاده از کاشت حلزون کرد.
وی با اشاره به اینکه این افراد باید به مراکز کاشت مراجعه کند، اظهار داشت: پس از ارزیابی هایی که در مراکز کاشت انجام می دهند، در صورت پذیرش این مراکز، کودک می تواند از دستگاه حلزون استفاده کند.
تشخیص کم شنوایی باید از بدو تولد صورت گیرد
وی تاکید کرد: تشخیص کم شنوایی از بدو تولد صورت می گیرد. ما قانونی به نام "یک سه شش" داریم به این معنی است که تا یک ماهگی غربالگری شنوایی، تا سه ماهگی تشخیص و تا ۶ ماهگی باید موضوع مداخله انجام گیرد.
اگر سمعک کارایی لازم را برای فرد نداشته باشد، یا به عبارتی اگر افت شنوایی از شدید به بالا باشد، می توان فرد را کاندید استفاده از کاشت حلزون کرد.وی ادامه داد: تشخیص کم شنوایی باتوجه به دستگاه های غربالگری که در اکثریت بیمارستان های کشور وجود دارد و حمایت های سازمان بهزیستی و اداره سلامت گوش وشنوایی وزارت بهداشت از این موضوع در همه نقاط کشور انجام می گیرد.
گوهری افزود: تجویز سمعک به محض تشخیص کم شنوایی انجام می شود به عبارتی وقتی مشخص شد که دارو درمانی و عمل جراحی کارایی لازم را برای درمان این اختلال ندارد، تجویز سمعک انجام خواهد شد.
سمعک باید از کلینیکهای شنوایی تهیه شود
وی بیان داشت: با توجه به پیچیدگی سیستم شنوایی و پردازش های مرتبط با آن و اینکه فرایند انتخاب، تجویز ، تنظیم های اولیه ودوره ای و مشاوره سمعک یک فرایند یکپارچه و به هم پیوسته است، سمعک صرفا باید از کلینیک های شنوایی تهیه شود تا از هرگونه آسیب به فرایند تقویت سیستم شنوایی جلوگیری شود.
وی گفت: فرد به هیچ وجه نباید سمعک مورد نیاز خود را از مغازه، فضای مجازی و یا به صورت دست دوم تهیه کند.
تمهیدات لازم برای اطلاع رسانی در خصوص ناشنوایی در کتب درسی فراهم شود
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران به آغاز سال تحصیلی اشاره کرد و از مسئولان وزارتخانه آموزش و پرورش تقاضا کرد تمعیدات لازم را برای اطلاع رسانی در خصوص انواع معلولیت ها از جمله ناشنوایی در کتب درسی فراهم شود.
وی افزود: معلمانی که دانش آموز کم شنوا دارند، باید از نحوه تعامل و ارتباطات با افراد کم شنوا آگاهی داشته باشند، معلمان باید بدانند کودکان کم شنوا به دیگر راههای ارتباطی از جمله گفتار خوانی و لب خوانی وابسته هستند، معلمان توجه داشته باشند کودکان دارای سمعک حتما در ردیف اول کلاس بنشینند، همچنین نور به اندازه کافی در کلاس وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: معلمان نباید دهانش پوشیده باشد و از نشاندن دانش آموزان کم شنوا در کنار پنجره و محیط شلوغ و پرسروصدا خودداری کنند، معلمان با سایر همکلاسی های این افراد در مورد انواع کم شنوایی و معلولیت های دیگر صحبت کنند.
گوهری تاکید کرد: این افراد با دادن آگاهی های لازم باید مانع شوند که یک دانش آموز کم شنوا در مقابل سایر همکلاسی های خود به سخره گرفته شود، نیاز نیست با این افراد بلند صحبت شود بلکه باید آهسته و شمرده با آنان صحبت کرد تا دانش آموز بتواند از استراتژی لب خوانی و گفتار خوانی استفاده کند.
وی گفت: کارمندان ارگان ها و ادارات معمولا از زبان اشاره آگاهی ندارند، فرد ناشنوا نمی تواند به مراکز دولتی مانند مراجع قضایی برای رفع مشکلات خود مراجعه کند زیرا کامندان این مجموعه ها اطلاعات کافی در مورد زبان اشاره ندارند و نمی توانند با این افراد رابطه قرار دهند، نیاز است در هر ارگان ،دستگاه یا اداره ای حداقل ۲ نفر زبان اشاره را بدانند تا بتوانند با این افراد ارتباط برقرار کنند.
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران بیان داشت: رسانه ها هم باید انگ بودن سمعک را با اقداماتی مانند تهیه فیلم و صحبت کردن در این مورد، برطرف کنند و در همه برنامه های پرطرفدار زیرنویس یا زبان اشاره وجود داشته باشد.
نظر شما