۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85243200
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حکایت چای‌ریزان برای سلطانِ عشق و سال‌ها خادمی

همدان- ایرنا- پیشه خادمی را از مکتب مولایش اباعبدالله الحسین(ع) آموخته‌اند، آنجا که زیر عَلَمش بیعت کردند تا جان دارند برای زائران و عاشقانش نوکری کنند، پیرغلامانی که امروز در کِسوت چای‌ریز امام حسین(ع)، حرف‌ها و رازها در سینه‌ دارند.

به گزارش ایرنا؛ نوکری برای سرور و سالار شهیدان به هر شکل و شمایلی زیبا و لذت‌بخش است، چه کفش‌جفت کن زائر امام حسین(ع) یا چای‌ریز، فرقی نمی‌کند، مهم این است که در این قرارگاه عاشقی در صف خدمت ایستاده‌ای و جدایی برایت امکان ندارد.

حکایت چای‌ریزان امام حسین(ع) حکایت سال‌ها عاشقی و دلباختگی برای فرزند فاطمه‌(س) است که عالمی دیوانه اوست، فرقی نمی‌کند در هیاتی اسم و رسم‌دار باشی یا در روضه کوچک خانگی، اینکه سیدالشهدا(ع) به تو نظر کرده است، این حکایت اما چیز دیگری است.

جمع شدن چای‌ریزان هیات‌های مذهبی شهرستان ملایر هم زیبای‌های خودش را داشت، بیش از ۳۰۰ نفر از خادمان و چای‌ریزان هیات‌های مذهبی که در اقدامی بکر و معنوی، در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) این شهر دور هم جمع شدند تا ضمن خداقوت به یکدیگر، درس‌های عاشقی‌شان را مرور کنند و برای دهه هشتادی و نودی‌ها، سرمشق دلدادگی بگیرند.

حاج حسین که از پنج سالگی خادمی و نوکری امام حسین(ع) را با چای‌ریزی آموخته، وقتی پدرش هر شب ظرف‌های قند و چایی هیات را آماده می‌کرد و استکان‌ها را تمیز و مرتب داخل سینی می‌گذاشت تا هیچ زائر و عاشق امام حسین(ع) بدون پذیرایی چایی از هیات نرود.

حکایت چای‌ریزان برای سلطانِ عشق و سال‌ها خادمی

چای‌ریزی برای امام حسین(ع) را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم

او که با چهار تا از نوه‌هایش در نخستین همایش چای‌ریزان هیات‌های مذهبی ملایر حاضر شده، می‌گوید: نوکری حضرت عشق تنها به نوحه‌خوانی، مرثیه‌سرایی و سینه زدن نیست، هرکسی که قلبش مالامال از عشق حسین(ع) باشد و هر آنچه از دستش برمی‌آید، برای سرور و سالار شهیدان انجام می‌دهد.

حاج حسین که بیش از ۶ دهه از عمر با برکت خود را سپری کرده، از خدا می‌خواهد عمر بیشتری به او بدهد تا در خادمی و نوکری اباعبدالله الحسین(ع) هر آنچه دارد، هزینه کند و نوه‌هایش و فرزندانش نیز در این مسیر نورانی ثابت‌قدم باشند.

حاج یوسف که صاحب ۶ فرزند است و بازنشسته آموزش و پرورش، در کنار مداحی، چای‌ریزی برای امام حسین(ع) را انتخاب کرده، می‌گوید چای‌ریزی برای زائران و عاشقان سرور و سالار شهیدان برایش حکایت دیگری است و حاضر نیست با هیچ چیز دیگری آن را عوض کند و از پدر مرحومش آموخته که در این راه پرافتخار خادمی، بماند.

و بزرگان و پیرغلامان دیگری همچون حاج محمد، حاج حمزه، حاج رحمت و حاج رضا که محاسن‌شان سفید شده و سینه‌های‌شان مملو از تجربه و درس برای مصطفی، پرهام و امیرعلی که نسل امروزی هستند و مانند پدران و مادرانشان، عاشق امام حسین(ع) و سرشار از ارادت و نوکری به سلطانِ عشق.

امروز برگ زیبای دیگری از تاریخ دلدادگی مردم ملایر به اباعبدالله الحسین(ع) و مکتب عاشورا ورق خورد، نخستین همایش تجلیل از چای‌ریزان هیات‌های مذهبی که به همت اداره تبلیغات اسلامی و شورای هیات مذهبی این شهرستان در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) و به میزبانی هیات ابوالفضل(ع) برپا شد و در نوع خود بی‌نظیر بود.

حکایت چای‌ریزان برای سلطانِ عشق و سال‌ها خادمی

زمینه‌سازی برای ظهور؛ وظیفه مهم هیات‌های مذهبی

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی که مهمان جمع گرم و صمیمی چای‌ریزان و پیرغلامان هیات‌های مذهبی این شهرستان بود، تاکید کرد: امروز امام زمان(عج) ما تنها است و نیاز به یار دارد و باید به‌گونه‌ای زندگی و حرکت کنیم که زمینه‌ساز ظهور باشیم.

«هادی بیگی‌نژاد» زمینه‌سازی برای ظهور را یکی از وظایف مهم هیات‌های مذهبی دانست و گفت: در شرایط کنونی نیاز داریم هیات‌های مذهبی بیشتر زندگی ائمه اطهار(ع) را تبلیغ و در بالا بردن اعتقادات جوانان به دین و تربیت سرباز برای امام زمان(عج) تلاش کنند.

مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر نیز با تبریک فرا رسیدن هفته وحدت و میلاد باسعادت حضرت محمد(ص)، اظهار داشت: هیات‌های مذهبی این شهرستان در ایام محرم و صفر فعالیت‌های گسترده‌ای در ایام عزاداری و ایام اربعین حسینی داشتند که قابل تقدیر است.

حجت الاسلام «روح الله نجفی‌مقدم» ادامه داد: در راستای برگزاری برنامه‌های عزاداری سید و سالار شهیدان و فعالیت هیات‌های مذهبی، تصمیم گرفتیم در آئینی معنوی، از خدمات ارکان این هیات‌ها تجلیل کنیم.

حکایت چای‌ریزان برای سلطانِ عشق و سال‌ها خادمی

چای‌ریزان؛ یکی از ارکان مهم هیات‌های مذهبی است

وی با بیان اینکه ۲۲۰ هیات مذهبی در این شهرستان فعال است، افزود: همه ارکان هیات‌های مذهبی این شهرستان در کنار یکدیگر فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای خدمت‌رسانی به عزاداران در مناسب‌های مختلف به ویژه ایام محرم و صفر دارند.

مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر چای‌ریزان را یکی از ارکان این هیات‌ها عنوان کرد و گفت: این رکن هیات در حقیقت جذابیت خاصی دارد و چای‌ریزان زحمات زیادی را در هیات‌ها می‌کشند و موجب رونق مجالس عزاداری است.

حجت الاسلام نجفی‌مقدم اضافه کرد: به همین منظور برای نخستین بار در کشور، همایش تجلیل از چای‌ریزان هیات‌های مذهبی در شهرستان ملایر برگزار شد و با حضور ۲۰۰ نفر از مسئولان و چای‌ریزان هیات‌ها و جمعی از مدیران و روحانیان در حسینیه ابوالفضل(ع) این شهر برگزار شد.

حکایت چای‌ریزان برای سلطانِ عشق و سال‌ها خادمی

وی با بیان اینکه ملایر اتفاقات و خدمات بسیار خوبی را در زمینه عزاداری‌های محرم و صفر و اربعین حسینی و پذیرایی از زائران امام حسین(ع) رقم زده است، ابراز امیدواری کرد: برگزاری اینگونه مراسم‌ها منشاء خیر و اثر برای دیده شدن سایر ارکان هیات‌های مذهبی باشد.

به گزارش ایرنا؛ در نخستین همایش چای‌ریزان هیات‌های مذهبی شهرستان ملایر، بیش از ۸۰ نفر از مسئولان و چای‌ریزان این هیات‌ها تجلیل شدند.

همچنین در این مراسم معنوی، از خانواده شهید سرهنگ «علی میرزایی» شهید مدافع امنیت در شهرستان ملایر تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha