۳۴ درصد مردم تهران از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند

تهران - ایرنا - شهردار تهران با بیان اینکه تا ۲ هفته آینده چهار ایستگاه مترو در پایتخت افتتاح می‌شود، گفت: حدود ۳۴ درصد از مردم تهران از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و به همین منظور تلاش کردیم این ناوگان را تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا زاکانی روز شنبه در مراسم بهره‌برداری از طرح نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اظهار داشت: مردم تهران در صدر مشکلات خود از آلودگی هوا و ترافیک رنج می‌برند که در این دوره از مدیریت شهری عزم جدی برای گره گشایی مشکلات شهروندان تهرانی داریم.

وی افزود: در حوزه ترافیک و آلودگی هوا برای اینکه بتوانیم خدمت خود را به صورت ویژه افزایش دهیم، پنج راهبرد را هدفگذاری کردیم که هدف اول این است که با مناسب‌سازی، فرهنگ‌سازی و هوشمندسازی سقف سفر شهروندان را کم کنیم و هدف بعدی هم این است که بتوانیم با تنوع بخشی به ناوگان حمل و نقل عمومی اقبال مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش دهیم.

زاکانی هدف‌گذاری بعدی را افزایش تعداد اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت عنوان کرد و گفت: برای ورود سه هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران قرار داد بستیم که تا سال آینده به تدریج به این ناوگان اضافه می شود.

شهردار تهران، ظرفیت اتوبوسرانی در تاریخ مدیریت شهری را بی‌سابقه عنوان کرد و افزود: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس‌های قدیمی نیز بازسازی می‌شود و تا سال آینده بیش از ۶ هزار اتوبوس فعال در تهران خواهیم داشت.

زاکانی اضافه کرد: گام‌های بسیار مهمی در حوزه اتوبوسرانی با حمایت دولت مردمی برداشته شده است و در همین ماه گذشته، ۹۷ دستگاه اتوبوس و سال گذشته ۱۳۷ دستگاه اتوبوس از سوی دولت به شهر تهران اختصاص داد.

افتتاح چهار ایستگاه مترو تا ۲ هفته آینده

وی با بیان اینکه ۱۵۰ ایستگاه فعال مترو داریم، گفت: تا ۲ هفته آینده چهار ایستگاه مترو را افتتاح خواهیم کرد.

شهردار درباره مترو پرند گفت: مترو پرند با ۲۱ کیلومتر در آینده‌ای نزدیک توسط رییس جمهور افتتاح می‌شود.

زاکانی با بیان اینکه عملیات عمرانی خط ۱۰ نیز به زودی آغاز می‌شود، افزود: افزایش ناوگان در حوزه مترو از دیگر برنامه‌ها است که در این رابطه می‌توان به قرارداد خرید ۷۹۱ واگن و ۱۱۳ واگن قطار ملی که در حال ساخت است اشاره کرد؛ به طوری که برنامه مدیریت شهری، ۲ برابر کردن ظرفیت ناوگان مترو است.  این اتفاقات بزرگ در حوزه حمل‌ونقل نه در مقام آرزو بلکه در عمل در حال انجام است.

وی با اشاره به خدمات رسانی ون‌ها نیز گفت: در حوزه ون و تاکسی هم اتفاقات خوبی صورت پذیرفته است.

شهردار تهران دیگر هدف مدیریت شهری ششم را برقی‌سازی ناوگان خواند و توضیح داد: قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی منعقد شده است که در ماه آینده ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد خط جمهوری خواهد شد. امیدواریم با تصویب شورا تراموا هم به مدهای حمل و نقلی پایتخت اضافه شود.

آغاز حفاری خط ۱۰ مترو تهران در مهرماه

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: در مهر امسال حفاری خط ۱۰ مترو تهران آغاز و تعدادی از ایستگاه‌های باقی مانده در ۲ خط ۶ و ۷ نیز افتتاح می‌شود.  

محسن هرمزی با اشاره به اینکه ۶ رام قطار اورهال شده از مجموعه تعهدات مدیریت شهری به مترو تهران تحویل می‌شود، افزود: در حوزه تامین اتوبوس، قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس و نوسازی ۱۴۰۰ دستگاه منعقد شده است و به زودی۵۰ اتوبوس برقی نیز به خیابان جمهوری افزوده می‌شود.
وی با یادآوری اینکه ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط مختلف مشغول ارایه خدمت به شهروندان هستند، ابراز امیدواری کرد با تامین اعتبارات لازم، قرارداد خرید هزار دستگاه اتوبوس برقی تا پایان امسال عملیاتی شود.

فعالیت همیاران اتوبوس با شماره گیری کد دستوری آن #۲۲*۱۳۷*

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: بزرگترین قراردادهای نوسازی شرکت واحد شهر تهران در دوره جاری مدیریت شهری منعقد شده و اتفاق دیگری که با تاکید شهردار تهران رخ داده است، فعالیت همیاران اتوبوس است؛ شرکت واحد و شهرداری تهران نظارت ۲۴ ساعته بر عملکرد ناوگان دارد اما در این راه به نظارت مردم احتیاج داریم. شهروندان با شماره گیری کد دستوری آن #۲۲*۱۳۷* می‌توانند به اتوبوسرانی در این زمینه کمک کنند.

مهدی علیزاده خاطرنشان کرد: در شهریور امسال حدود ۱۶۰۰ دستگاه به صورت شاغل جاری به مردم خدمت رسانی می‌کردند و اکنون در ماه مهر و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها این عدد به ۲۱۰۰ دستگاه رسیده‌ است.

وی با یادآوری اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی یکی از ارکان حیاتی حمل و نقل عمومی است و مسئولیت بزرگ خدمت‌رسانی به مردم و افزایش ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را برعهده دارد، به تأکید شهردار تهران در زمینه توسعه حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در این دوره از مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل به‌ویژه اتوبوسرانی تحول خوبی صورت گرفته و این مسیر ادامه دارد.

آلودگی هوا و حمل و نقل ۲ اولویت نخست شهروندان تهرانی

عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم گفت: مطابق نظرسنجی از  ۴۰۰ هزار شهروند تهرانی، آلودگی هوا و حمل و نقل ۲ اولویت نخست شهروندان در پایتخت است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد آقامیری افزود: وقتی مشکلات از زبان مردم شنیده می‌شود باید اولویت‌ها هم بر همان اساس چیده شود تا هزینه‌ها گره‌گشا باشد؛ بر همین اساس شورای شهر تهران و با نظر شهردار تهران به این نتیجه رسید که ۴۰ درصد از بودجه‌ سال ۱۴۰۲ را به بخش حمل‌ونقل اختصاص دهد.  

وی خاطرنشان کرد: با اختصاص ۴۰ درصد بودجه به حمل‌ونقل عمومی، اتفاقات خوبی در شرف وقوع است؛ به عنوان مثال، خریداری ۷۹۰ دستگاه واگن جدید در حوزه اداری، شبیه معجزه بود؛ قطعا در ۶ ماه و یک سال آینده شاهد رضایت مردمی خواهیم بود. هرچه ناوگان عمومی زیاد شود، مردم از وسایل شخصی استفاده کمتری می‌کنند.  

این عضو شورای تهران افزود: از مدیران سابق سؤال دارم از ۲۶۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌ای که ساخته شد، ۲۶۰ نفر دوچرخه‌سوار استفاده می‌کنند؟ اصلی‌ترین گلایه مردم، توسعه زیرساخت‌های اتوبوس و مترو است.

آقامیری ادامه داد: اکنون ۷۰ درصد از مردم از وسایل حمل‌ونقل شخصی استفاده می‌کنند که اگر این درصد کم شود، مشکل آلاینده‌ها حل می‌شود. همچنین برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به ۱۰ هزار اتوبوس فعال در پایتخت نیاز است و باید در این مسیر حرکت کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: هنوز هم کسانی هستند که اولویت را تشخیص نمی‌دهند. مردم حاشیه تهران گلایه دارند که باید ۳۰ دقیقه در انتظار اتوبوس بمانند. هیچ اولویتی مهم‌تر از تامین اتوبوس برای تهران نداریم. ناوگان حمل و نقل عمومی برای پنج میلیون نفر ظرفیت دارد اما به دلیل کمبود ایستگاه صرفا ۲ میلیون را جابه‌جا می‌کند.

آقامیری ادامه داد: حدود سه تا چهار سال آینده حجم ناوگان مترو چند برابر خواهد شد. بودجه گذاری به همین روند مطلوب ادامه خواهد داشت تا در همین روزها به نقطه‌ای برسیم که در تهران هیچ وقت به این اندازه اتوبوس فعال در شهر نداشته‌ باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha