آنچه در دویستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گذشت

تهران بزرگ - ایرنا - دویستمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران روز سه‌شنبه در حالی به ریاست مهدی چمران و با حضور معاونان و مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری برگزار شد که موضوع توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اقدامات شهرداری در این زمینه محور اصلی نظرات، بحث‌ها، تذکرات و سوالات رییس و اعضای شورا را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از صحن شورای شهر، مهدی چمران قبل از آغاز رسمی جلسه شورا در جمع خبرنگاران بار دیگر عملکرد خودروسازان داخلی در انجام ندادن تعهد خود برای ساخت اتوبوس مورد نیاز تقویت ناوگان اتوبوسرانی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متاسفانه تولید کنندگان داخلی به رغم انعقاد قرارداد نتوانسته‌اند به موقع تعهدات خود را اجرا کنند و ما امروز با کمبود شدید اتوبوس مواجه هستیم که برای حل این مشکل، خرید اتوبوس از چین در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

آنچه در دویستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران چه گذشت

«محسن هرمزی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در جلسه امروز با قدردانی از شورا بخاطر پیگیری و حساسیت ویژه به موضوع حمل و نقل عمومی و ترافیک پایتخت و همچنین آلودگی هوای ناشی از ترافیک که این روزها میهمان ناخوانده تهران است، گزارش جامع و مفصلی از آخرین اقدامات شهرداری در راستای توسعه حمل و نقل عمومی از جمله خطوط مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی به اعضای شورا ارائه و با اشاره به آمار و ارقام و افتتاح‌های انجام شده در این زمینه از جمله ایستگاه‌های مترو شمال غرب تهران و مترو پرند، طی روزها و هفته های گذشته، تاکید کرد که با حمایت مثل زدنی دولت محترم و تلاش‌های انجام شده در مجموعه مدیریت شهری، تا امروز به تکلیف تعیین شده در حوزه مترو عمل کرده ایم.

آنچه در دویستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران چه گذشت

هرمزی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تقویت ناوگان اتوبوسرانی به قرارداد منعقد شده با چین برای خرید واگن مترو و همچنین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت‌های برقی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه روند اجرای قرارداد به خوبی پیش می‌رود و اولین رام قطار چینی خریداری شده در این قرار داد فوریه ۲۰۲۵ در تهران تحویل خواهد شد.

گزارش مفصل ارائه شده از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دویستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اگر چه با استقبال رییس و اعضای شورا مواجه شد اما برخی از اعضا با طرح سوالاتی از هرمزی، نظرات و انتقادات خود را نیز مطرح کردند.

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه نگاه شورای ششم توسعه حمل و نقل عمومی بوده است، با قدردانی از مدیریت شهری برای اقدامات انجام شده در این زمینه، تلاش همه جانبه برای تحقق کامل و سریع توافقنامه‌های سفر چین در مورد واگن مترو و خودروهای عمومی برقی را مورد تاکید قرار داد.

احمد صادقی دیگر عضو شورا نیز در سخنان کوتاهی، گفت: ابتدای انتصاب هرمزی به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، نگران بودیم که ایشان در کار خود موفق نباشد اما امروز مشخص شده که ایشان برغم جوان بودن، در حوزه حمل و نقل عمومی پیر کار است.

مهدی اقراریان از نبود نگاه زنجیره‌ای در نزد مجموعه مدیریت کشور به حوزه حمل و نقل گلایه کرد و توجه به خدمات پس از فروش خودروهای برقی وارداتی از چین را مورد تاکید قرار داد.

سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، اینکه در گزارش معاون شهردار فقط به قوت‌ها اشاره نشده و صادقانه نوافص و ضعف‌ها هم بیان شده را به فال نیک گرفت و با مثبت ارزیابی کردن روند کار، ضرورت رفع نواقص مترو پرند را مورد تاکید قرار داد.

محمد آخوندی هم پیام مهم گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی را این دانست که شهرداری تهران براساس سیاست کلان و تکلیف شورا، حمل و نقل عمومی را مهمترین هدف خود قرار داده است.

آنچه در دویستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران چه گذشت

عدم رضایت مردم از حمل و نقل عمومی موضوعی بود که از سوی حبیب کاشانی دیگر عضو شورا مطرح شد.

کاشانی گفت: برغم تلاش ها و اقدامات انجام شده، برداشت من این است ک حداقل تا پایان دوره ما در این شورا اتفاق مهمی روی زمین و زیر زمین در مورد حمل و نقل عمومی رخ نخواهد داد، امروز مردم بعضا یکساعت و بیشتر در صف اتوبوس منتظر می‌مانند و این وضعیت وظیفه ما را برای انجام اقدامات عاجل و فوری در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی سنگین تر می‌کند.

حجت الاسلام محمد آقامیری هم انتقاد از خودروسازان داخلی را تکرار کرد و گفت: در بحث حمل و نقل عمومی نمی‌توانیم به تولید کنندگان داخلی امیدوار باشیم و چاره‌ای جز این نیست که برای بر طرف کردن فوری نیاز خود در این زمینه با خرید اتوبوس‌های خارجی ناوگان را تقویت کنیم.

آقامیری همچنین توجه بیشتر به ایستگاه‌های مترو جنوب شهر را مورد تاکید قرار داد.

آنچه در دویستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران چه گذشت

جعفر شربیانی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه انتظار مردم از ما حل مشکلات و چالش‌های حمل و نقل و ترافیک شهر است، گفت: روند حرکت شهرداری در این زمینه رو به جلو اما «کُند» بود و راضی کننده نیست، انتظار داریم سرعت کارها بیشتر شود با ظرفیت‌های شهرداری سرعت در حل و فصل مشکلات و معضلات باید بالاتر از این باشد.

جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران طبق روال جلسات گذشته، تذکرات برخی از اعضا را نیز به همراه داشت که در ابتدای جلسه رسمی مطرح شد.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران انتقاد از برخی رسانه‌ها که به گفته او امانت دار نیستند، گفت: متاسفانه یکی از خبرنگاران با شیطنت رسانه‌ای، در مصاحبه روز گذشته من در مورد حجاب‌بان‌ها در مترو، جمله‌ای را اضافه و در رسانه خود منتشر کرد که اصلا در صحبت‌های من نبود و این اقدام به دستاویز رسانه‌های معاند خارجی برای هجمه به حجاب و نظام اسلامی تبدیل شد.

آنچه در دویستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران چه گذشت

موضوع رونمایی تاکسی ملی برقی از سوی وزارت صمت و حاشیه‌های آن نیز یکی از محورهای سخنان برخی از اعضای شورای شهر بود.

ناصر امانی گفت: در مراسم رونمایی از تاکسی برقی ملی از عنوان «ام وی ام و آریزو» استفاده شده که برند چینی است، خودروی ملی برقی که رونمایی شد ظاهرا فقط ۱۵ درصد ساخت داخل است و بقیه آن چینی است.

علی اصغر قائمی دیگر عضو شورا نیز با پرداختن به این موضوع، گفت: باید به این تناقض پاسخ داده شود که این خودروی برقی بالاخره ملی است یا چینی، زیرا عکس‌های منتشر شده چیز دیگری (خودروی چینی) را نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha