۶۹ دانش آموز دارای آسیب شنوایی در کردستان خدمات آموزشی می گیرند

سنندج- ایرنا- رئیس‌آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در سال تحصیلی جاری (۱۴۰۲-۱۴۰۳) تعداد ۶۹ دانش آموز آسیب‌دیده شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان تحصیل می‌کنند.

به گزارش ایرنا، طالب محمدی روز شنبه در مراسم روز جهانی ناشنوایان در مدرسه توکل سنندج با تبریک فرا رسیدن ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) روز جهانی ناشنوایان و کم شنوایان، اظهارکرد: این تعداد دانش‌آموز در مدارس استثنایی شهرستان‌های سنندج، قروه، دهگلان، مریوان، بانه، دیواندره و کامیاران خدمات آموزشی و حمایتی دریافت می کنند.

محمدی با تاکید بر توانمندسازی معلمان مدارس استثنایی، ادامه داد: در این راستا کارگاه تخصصی آموزشی زبان اشاره به مدت ۱۰ ساعت برای ۷۰ نفر از معلمان در خرداد ماه و دوره ضمن خدمت راهبردها و رویکردهای نوین آموزش و پرورش و توان‌بخشی دانش آموزان ناشنوا به مدت ۲۴ ساعت برای ۴۵ نفر از معلمان مدارس استثنایی استان در مرداد ماه جاری برگزار شد.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت و تامین مدرس زبان اشاره، هوشمندسازی مدرسه باغچه بان مریوان، بهره‌مندی دانش‌آموزان دارای آسیب شنوایی استان از خدمات رایگان کتابخانه مرکزی سنندج، معرفی دانش آموزان (کم بضاعت) به بهزیستی و جلب مشارکت خیرین جهت تامین خدمات توان بخشی ویژه این دانش آموزان را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام کرد.

۶۹ دانش آموز دارای آسیب شنوایی در کردستان خدمات آموزشی می گیرند

رئیس‌ آموزش وپرورش استثنایی کردستان در ادامه با بیان اینکه با تشخیص به موقع و مداخله بهنگام می توان عوارض کم‌شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، اظهار کرد: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های وی یاری رسان باشد.

وی با بیان اینکه معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است، افزود: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند و همین امر چالش های اجتماعی، روانشناختی و عملکردی و وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار می دهد.

محمدی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، گفت: کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کناره گیری از اجتماع از جمله مسائل و مشکلات عمده ای است که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینه‌های بالای توانبخشی با آن مواجهه می شود.

هفته جهانی ناشنوایان دوم تا هشتم مه ماه است و هر کشوری یک روز در این هفته را به عنوان روز ناشنوا معرفی می‌کند که این روز در سال جاری در کشور ما مصادف با هشتم مهر ماه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha