صنعت گردشگری باید جای خود را در نظام سرمایه‌گذاری سبز پیدا کند

تهران- ایرنا- معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه سرمایه گذاری سبز نیازمند اصلاح مدیریت انرژی، آب و پسماند است، گفت: حوزه گردشگری هم باید در نظام سرمایه گذاری و مدیریت سبز جای خود را پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر شالبافیان در آیین نکوداشت گردشگری و سرمایه گذاری پایدار که در عمارت مسعودیه برگزار شد، اظهار داشت: سرمایه گذاری سبز ریشه تاریخی در ایران دارد شاید در برخی از کشورهای این سابقه و تجربه وجود نداشته باشد لذا شعار امسال شورای جهانی گردشگری می تواند توجه این کشورها را به سرمایه گذاری جلب کند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، مهمترین دلیل انتخاب شعار سرمایه‌گذاری سبز را مسایل اقلیمی به ویژه گرمایش کره زمین دانست و افزود: این موضوع در کشور ما هم صدق می کند. بحران انرژی که جهان از سالها قبل با این چالش مواجه است و به دنبال راهکاری برای حل این معضل است در کشور ما به دلیل وجود انرژی رایگان به تازگی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: سال ١۴٠٠ و ابتدای کار دولت سیزدهم، هزینه گاز مصرفی تاسیسات گردشگری ٧ برابر شده بود. با پیگیری های وزیر میراث فرهنگی، قیمت ها به قبل بازگشت. امسال هم در بودجه این رقم، ۴ برابر شده بود که با پیگیری ها در هیات وزیران با افزایش فقط یک چهارم قیمت، این رقم تصویب شد.

شالبافیان خاطرنشان کرد: چالش دیگری که در هزینه مصرف انرژی برق وجود دارد، این است که هزینه برق مصرفی خانوار یک سی‌ام هزینه تمام شده واحدهای تولیدی است. لذا حاکمیت به این نتیجه رسید که سراغ قانون مانع زدایی صنعت برق برود و مبنا برای تحویل برق و هزینه تمام شده را بر مبنای شرایط تست و تحویل برق، قرار دهد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی به سفر رییس جمهوری به اصفهان اشاره کرد و گفت: جداشدن تامین برق خانوار از صنعت باید با قوت انجام شود، یعنی در حوزه برق و تامین انرژی روند با تعرفه و روش قبلی امکان اداره صنایع وجود ندارد. در حوزه آب و فاضلاب و پسماند نیز باید با این رویکرد مسایل را حل کرد.

وی تصریح کرد: توجه به سرمایه گذاری سبز یعنی نحوه مدیریت بهینه انرژی و آب و پسماند باید بازبینی و اصلاح شود.‌حوزه گردشگری هم باید در نظام سرمایه‌گذاری و مدیریت سبز جای خود را پیدا کند. یعنی این حوزه باید توجه به تغییرات اقلیم و گرمایش بابت نحوه تعامل و ارتباط با سرمایه گذاری سبز را مشخص کند.

شالبافیان با تاکید بر اینکه تلاقی دو مفهوم گردشگری و سرمایه‌گذاری، یک فرصت است، بیان کرد: اما موضوع مدیریت سبز در حوزه گردشگری باید مفهوم سازی و تبیین شود. عینیت یافتن و بایدها و نبایدهای آن باید تشریح شود که نیاز است جامعه علمی و دانشگاه‌ها کمک کنند، این مفاهیم برای ذینفعان صنعت گردشگری آموزش داده شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی همچنین ابراز کرد: از دوسال قبل طرح بهینه‌سازی مصرف گاز در تاسیسات گردشگری با دستور وزیر نفت عملیاتی شده است. یکسری خدمات رایگان ارایه شد که با این کار، ١۶ تا ٣٢درصد مصرف گاز کاهش یافت.

شالبافیان همچنین با اشاره به اینکه در جهان، الگوهای مدیریت و کاهش مصرف انرژی و آب در تاسیسات گردشگری وجود دارد که باید از تجارب آنها استفاده کرد، افزود: برچسب سبز که برخی تاسیسات گردشگری دارند و بر ارتقا درجه و تعداد ستاره های آنها موثر است به صورت مستقیم با مدیریت سبز مرتبط است.

وزیر گردشگری وزارت میراث فرهنگی در ادامه گفت: تفاهم نامه هایی با وزارتخانه های نیرو و نفت امضا خواهیم کرد که با مدیریت مصرف آب فاضلاب پسماند و برق و انرژی مرتبط است. دانشگاه‌ها نیز برای تبیین مفاهیم مدیریت سبز و سرمایه‌گذاری سبز در حوزه گردشگری وارد میدان شوند.

شالبافیان همچنین با اشاره به ثبت جهانی کاروانسراها بیان کرد: این بناها الگو هستند. باید بناهای تاریخی مانند بادگیرها و سرداب ها که تجلی مدیریت مردم در همگن سازی با محیط زندگی و اقلیم است به صورت تجارب ارزشمند، مستندسازی و معرفی شود. البته باید در این مسیر سرمایه‌گذاری بر افراد مقدم باشد زیرا آنها هستند که می‌توانند این داشته ها و دستاوردها را تبیین کنند.

محمدرضا مجیدی

گردشگری ایران میراث‌پایه است

محمدرضا مجیدی دبیرکل پارلمان کشورهای آسیایی و رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو در  این همایش با تبریک اعیاد ربیع  و روز جهانی گردشگری سخن خود را آغاز کرد و گفت: در سال گذشته بازاندیشی صنعت و دانش گردشگری مروری بر داشته های ما بود .

وی توضیح داد : اخیراً در جمهوری آذربایجان قطعنامه کمیته فرهنگی اجتماعی مجمع داشتیم که بخش مهم آن مر بوط به حوزه گردشگری بود، دستاوردهای این صنعت از سویی و این دانش از سویی دیگر می‌تواند در اقتصاد ملی ما بیشتر باشد.

مجیدی یادآور شد: گردشگری کشور ما اساسا میراث پایه است، ما باید عقب افتادگی ها را جبران کنیم و این مستلزم این است که سایر ساحتهای ملی ما بسیج بشوند ، گردشگری صنعت مردم پایه است و احیای آن مستلزم توجه به حوزه مردم است. 

رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو در بخش پایانی سخنان خود گفت: این حرکت نمادین که امروز داشتیم باید در آینده نیز خودش را نشان بدهد ما باید این حرف های خوب را تبدیل به سیاست و بعد قانون و بعد به برنامه اجرایی تبدیل کنیم.

شهاب طلایی مدیر عامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی

گردشگری و میراث فرهنگی پیوندی ناگسستنی دارند 

شهاب طلایی مدیر عامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع، در این مراسم ضمن تبریک ایام ربیع و مناسبت روز و هفته جهانگردی گفت: امروز به مناسبت هفته گردشگری این نشست به این معنا برگزار شد که گردشگری و میراث فرهنگی پیوندی ناگسستنی دارند و رویکردی که در میراث فرهنگی برای حفاظت از میراث فرهنگی و بناهای کشور بوده است این است که باید بناها را شناسایی کنیم و ثبتشان کنیم.

وی افزود:حلقه حفاظت از میراث فرهنگی حلقه شناسایی، ثبت، مرمت ، احیا و بهره برداری است یعنی بسیار از بناهای تاریخی ما که در این ۴ دهه اخیر ثبت ملی شده اند و به بهره برداری نرسیده اند عملا ما با تخریب و از بین رفتن آن بنا مواجه شده ایم.

طلایی افزود: به امید خدا این مسیر که برای پیوند میراث فرهنگی و گردشگری کشور شروع کردیم و اینکه میراث فرهنگی و هویت تاریخی را جدای از صنعت گردشگری ندانیم و یک کشوری که اینهمه سابقه فرهنگی و تاریخی دارد و هویتش در دنیا به عنوان یک کشور فرهنگی است به سمتی برویم که هر چه بیشتر پیوند حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تعمیق بشود و بتوانیم در آینده شاهد ظرفیت‌هایی از کشور باشیم که هم نماد هویت ما و هم نماد تاریخ ما و هم به عنوان جاذبه عموم مردم و عموم گردشگران بتوان از آن استفاده کنند مشاهده کنیم و اینکه پیوند دانشگاهی و حوزه اجرا بیشتر بشود.

 کسب درآمد با گردشگری در دورترین نقاط کشور  

محسن رنجبر مدیر مدرسه مهارتی گردشگری و هتلداری نیز گفت: در شعار روز جهانی گردشگری به حوزه سرمایه گذاری اشاره شد و البته بهترین مکان برای چنین سرمایه گذاری این است که تمام نهاد های آموزشی ما فعال‌تر شوند و در نتیجه نیروهایی تربیت کنند که در حوزه‌های خدماتی مثل هتل و سایر ارکان گردشگری بتوانند فعال شوند.

رنجبر ادامه داد: ما هرچه بر روی افراد سرمایه گذاری کنیم نیروهایی آموزش دیده بیشتری وارد این عرصه بکنیم به همان اندازه گردشگری می‌تواند خوب باشد

وی بیان کرد: با سرمایه‌گذاری روی گردشگری میتوان در دورافتاده ترین نقاط کشور درآمد کسب کرد شعاری که برای این برنامه تدارک دیده شده سرمایه گذاری پایدار در راستای حفظ میراث فرهنگی است.

مهنا نیک بین

ایرانیان میراث‌بان خوبی هستند  

مهنا نیک بین دبیر علمی جشنواره در ادامه این مراسم ضمن تشکر از عوامل دست اندر کار این همایش گفت: عنوان میراث فرهنگی در ادبیات گردشگری، فرهنگی متقارن با توسعه پایدار است و نمی‌توان گفت که جایی میراثی دارد که متعلق به صدها سال قبل و گذشتگان است و از آن مراقبت پایدار نکنند و اینها میراث دارهای خوبی نیستند.

وی ادامه داد: ما ایرانیان طی قرن ها نشان دادیم که میراث بان خوبی بودیم و توانستیم از میراث گذشتگان به خوبی حفاظت کنیم و آنرا به آیندگان انتقال دهیم.

نیک بین بیان کرد:  گردشگری فرهنگی مزیت اول توسعه گردشگری کشور است و آموزش نیروی انسانی آن یکی از اهداف مهمی است که باید در دانشگاه های کشور به جدیت دنبال ‌شود.

در این جشنواره گردشگری کارگاه آموزشی «میراث جهانی و تحلیل سایت های ثبت شده»  توسط آرش نورآقایی ارائه و به شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی، گواهی‌‎نامه SCTC یونسکو اهدا می‌شود.

همچنین در حاشیه این مراسم تور بازدید از عمارت مسعودیه و مسابقه عکاسی میراث مسعودیه نیز برای شرکت‌کنندگان برگزار  و در پایان  بیانیه مراسم در راستای میراث فرهنگی و سرمایه گذاری پایدار قرائت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha