۶۰ درصد اراضی زراعی آذربایجان‌غربی بیمه شده است

ارومیه - ایرنا - معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: ۶۰ درصد اراضی زراعی و ۲۵ درصد از باغات میوه استان در سال زراعی گذشته (مهر۱۴۰۱تا مهر ۱۴۰۲) بیمه شده است.

بیت الله صادق زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح بیمه شده محصولات زراعی در سال زراعی گذشته (مهرماه ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲) ۱۹۸ هزار و ۹۶ هکتار و سطح باغ‌های بیمه شده نیز ۱۵ هزار و ۲۹۴ هکتار بود.

وی با اشاره به تعداد دام بیمه شده نیز اضافه کرد: بیش از ۲۱۹ هزار مورد دام و ۷۶۳ هزار قطعه آبزیان، هشت هزار و ۵۵۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی نیز در سال زراعی گذشته بیمه شدند.

معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در سال زراعی گذشته، بارش تگرگ، وقوع سیل، سرمازدگی ،خشکسالی و زلزله از جمله عوامل طبیعی بودند که به بخش کشاروزی استان خسارت وارد کرد که نقش سرمازدگی و خشکسالی بیشتر بوده‌است.

صادق زاده ادامه داد: شهرستان های بوکان، تکاب، شاهین دژ، سردشت، پیرانشهر، قطب زراعت دیم آذربایجان غربی هستند که امسال سرمازدگی را در این مناطق شاهد بودیم.

وی افزود: برای خسارت های سرمازدگی در استان تاکنون ۲۰ درصد از غرامت ها تایید شده و برای تعیین تکلیف نهایی جهت پرداخت به ستاد ارسال شده‌است.

وی بیان کرد: برای اراضی خسارت دیده از خشکسالی نیز مستندات لازم تهیه شده و بعد از بررسی های ماهواره‌ای و از راه دور تهران درصدی اعلام می‌شود که در صورت معقول و منصفانه بودن تایید و پرداخت می‌شود.

صادق زاده ادامه داد: سال ۱۴۰۲ نواحی شمال استان آذربایجان غربی از جمله شهرستان های خوی، پلدشت، چایپاره، شوط، ماکو و بخشی از ارومیه در بخش گندم دیم دچار خسارت شدندکه مورد بررسی دقیق تر قرار گرفته‌است و سعی می‌شود حق کشاورزان در این زمینه ضایع نشود.

۶۰ درصد اراضی زراعی آذربایجان‌غربی بیمه شده است

معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در زیربخش زراعت گندم خسارت خشکسالی وسیع بود و سنجش های میدانی و ماهواره‌ای ادامه دارد که تا یک هفته نهایی شده و نتایج و درصدهای خسارت نیز اعلام می‌شود و در این زمینه نیز تلاش می‌شود تا حقوق کشاورزان ضایع نشود.

بیشتر بخوانید: سیل و تگرگ، هزار میلیارد ریال به آذربایجان غربی خسارت زد

صادق زاده با اشاره به اینکه عمده باغات استان در شهرستان های ارومیه، اشنویه، نقده، مهاباد، پیرانشهر، قرار دارد، اظهار کرد: خسارت وارد شده به باغات نیز مشخص بوده و به زودی در صورت تامین اعتبارات پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به تعرفه‌های بیمه امسال نیز اظهار کرد: تعرفه‌های امسال از طرف ستاد صندوق بیمه اعلام شده‌است که به محض بارگذاری در سامانه جامع به کشاورزان اعلام می‌شود.

آذربایجان غربی با بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی یکی از استان‌های موفق در زمینه کشاورزی با تولید سالانه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی با ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان است، میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در کل کشور ۸.۶ درصد و در آذربایجان غربی ۱۷.۸ درصد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha