«دریوار» روستای ۳۰۰ نفری در هرمزگان با جمعیت صفر

بندرعباس - ایرنا - "بیش از ۳۰۰ نفر اهالی روستای «علی آباد دریوار» در شهرستان بشاگرد هرمزگان سالهاست در آمار صفر حساب می‌شوند و کسی آنها را جزو جمعیت ایران نمی‌داند. "

این جمله‌ای که در بالا خواندید باورکردنش دشوار است، بخشی از گفته‌های رییس شورای اسلامی روستای دریوار است که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مطرح کرد.

علی پورحسینی توضیح داد: سال ۱۳۹۵ که آخرین سرشماری نفوس در سرتاسر ایران انجام شد، بخشدار وقت در دولت روحانی به دلایلی نامعلوم از اجرای طرح در روستا خودداری کرد و آمار مردم توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزیِ آن دوران "صفر " ثبت شد.

وی ادامه داد: یک هفته پس از پایان سرشماری متوجه این اتفاق شدیم و پیگیری های زیادی انجام داده ایم و از فرمانداری بشاگرد گرفته تا امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی را در جریان قرار دادیم اما هیچکس حاضر به تصحیح و جبران این اشتباه و ثبت آمار جمعیت روستا نیست.

سال ۱۳۹۵ که آخرین سرشماری نفوس در سرتاسر ایران انجام شد، بخشدار وقت در دولت روحانی به دلایلی نامعلوم از اجرای طرح در روستا خودداری کرد و آمار مردم توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزیِ آن دوران "صفر" ثبت شد! به گفته پورحسینی سال ۹۶ یک کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به روستا آمد و آن زمان تایید کرد که روستا ۴۴ خانوار جمعیت دارد اما باز هم اشتباه اصلاح نشد تا اکنون که روستا ۵۵ خانوار با بیش از ۳۰۰ نفر جمعیت دارد.

یک دِه بدون دهیار

رییس شورای اسلامی روستای علی آباد دریوار اضافه کرد: حذف جمعیت این روستا از آمار کشور موجب شده طی بیش از هفت سال، حتی یک ریال اعتبار استانی و ملی برای آن در نظر گرفته نشود و چون جمعیت روستا صفر ثبت شده، حتی حق داشتن دهیار هم ندارد.

پورحسینی خاطرنشان کرد: این وضعیت موجب انباشته شدن مشکلات کوچک و بزرگ برای روستا شده که از جمله آنها می توان به عدم تخصیص بودجه برای بازسازی مدرسه تخریبی روستا با بیش از ۵۰ دانش آموز است.

وی نداشتن خانه بهداشت، جاده و نیمه تمام ماندن طرح آبرسانی روستا و نداشتن دکل مخابرات و موبایل را بخش دیگری از مشکلات علی آباد دریوار اعلام و اضافه کرد: در تمامی این سالها نتیجه سرشماری سال ۹۵ را یک امر مقدس جلوه داده اند که امکان تغییر و اصلاح اشتباه آشکار در آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در این سالها مردم محروم روستا ناچار شده اند، برای حل برخی مشکلات خودشان هزینه کنند که به قیمت حذف نیازهای اصلی و حتی غذایشان تمام شده است.

روستای ۳۰۰ نفری در هرمزگان با جمعیت صفر

رییس شورای اسلامی علی آباد دریوار گفت: هرچند هفت سال است جزو جمعیت کشور محسوب نمی شویم اما در انتخابات ریاست جمهوری سال های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ و انتخابات مجلس شورای اسلامی روستای ما دیده شد و با صندوق سیار و بالگرد، آرای مردم روستا گرفته شد.

پورحسینی اضافه کرد: هرچند قصور اصلی در دولت قبل بوده و بیشترین زمان این ظلم و اجحاف آشکار در دولت روحانی رخ داده اما از دولت آقای رییسی و نماینده عالی دولت در استان انتظار می رود این طلسم را بشکنند و استاندار هرمزگان ضمن بازدید از روستا، برای ثبت آمار این روستا پیگیری ویژه داشته باشد.

بخشدار وقت: سرم شلوغ است، بعد جواب می‌دهم

خبرنگار ایرنا در ادامه پیگیری ها تلفنی از بخشدار مرکزی بشاگرد در سال ۹۵ را پیدا کرد و ماجرا رو جویا شد اما پاسخی نگرفت.

ابراهیم لطف اللهی که اکنون در مدرسه ای واقع در شهرستان بشاگرد پس از سلام و احوالپرسی مفصل، وقتی موضوع تلفن را فهمید، ناگهان سرش شلوغ شد و گفت: الان فرصت پاسخگویی ندارم و منتظر باشید خودم با شما تماس بگیرم و البته هیچ زمانی را هم برای پاسخگویی مشخص نکرد.

روستای ۳۰۰ نفری در هرمزگان با جمعیت صفر

روستا هست، جمعیت نیست

مدیرکل امور روستایی و شوراهای هرمزگان نیز ضمن تایید این مشکل اظهار داشت: این مشکل مربوط به سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

نرگس غلامپور در پاسخ به پیگیری های ایرنا گفت: در حال حاضر در امور روستایی استانداری هرمزگان، روستایی به نام علی آباد دریوار شهرستان بشاگرد تعریف شده اما جمعیت آن «صفر» ثبت شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان نیز بدون توضیحی مشخص درباره دلیل ثبت نشدن آمار جمعیت این روستا، وجود چنین مشکلی را تایید کردوی یادآور شد: در مدیریت های گذاشته برخی پیگیری ها و نامه نگاری ها انجام شده اما به نتیجه ای نرسیده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان نیز بدون توضیحی مشخص درباره دلیل ثبت نشدن آمار جمعیت این روستا، وجود چنین مشکلی را تایید کرد.

ابراهیم شاکری به خبرنگار ایرنا گفت: هرچند جمعیت این روستا صفر ثبت شده اما به صورت موردی برخی اقدامات برای رفع نیازهای اهالی انجام شده است.

هرچند پیگیری اهالی این روستا در هفت سال گذشته بی نتیجه مانده است و از اعتبارات و امکانات داده شده به سایر روستاها، محروم مانده اند اما انتظار می رود دولت مردمی آیت‌الله رئیسی ضمن جبران نادیده گرفتن حقوق مردم این روستا در دولت قبلی، جلوه ای از دلجویی و دغدغه‌مندی حقیقی را نشان داده و دستور فوری برای اضافه شدن جمعیت دریواری‌ها به آمار کشور صادر کند.

اقدام مردمی دولت می‌تواند تصویری ماندگار در ذهن ۵۰ دانش‌آموز این روستا از تفاوت عملکرد دولت‌ها بر جا بگذارد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha