بحران خدمات اورژانس در فرانسه؛ معترضان منجنیق به خیابان آوردند+فیلم

تهران- ایرنا- بخش خدمات درمانی در فرانسه به دلیل اعتصاب‌های گسترده پزشکان که ناشی از اعتراض به وضعیت شغلی‌ است، همواره با بحران و چالش همراه بوده و از این منظر وضعیت اورژانس‌ها بیش از دیگر بخش‌ها موجب خشم شهروندان شده است تا جایی که معترضان برای تظاهرات منجنیق به خیابان‌ها آوردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در یک سال گذشته بارها صدای انتقاد پزشکان و کادر درمان فرانسه به وضعیت شغلی خود، با اعلام فراخوان های اعتصابی در رسانه‌ها بازتاب داشته است؛ موضوعی که دولت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه را همواره درگیر بحران‌های حوزه سلامت کرده و برایند این شرایط ناتوانی مستاجر جوان الیزه را در حل چالش‌های داخلی کشورش عیان کرده است.

اما به تازگی مرگ یک نوزاد در یکی از بیمارستان‌های فرانسه بار دیگر آتش خشم شهروندان را شعله‌ور و آنها را راهی خیابان کرد؛ اما این بار شهروندان معترض با خود منجنیق نیز به همراه داشتند.

ماجرا از شب ۲۷ تا روز ۲۸ ماه گذشته میلادی (شب پنجم تا ششم مهر) در بخش کَرِ (Carhaix) واقع در غرب فرانسه آغاز شد؛ جایی که نوزاد دختر ۶ ماهه یک ژاندارم در اورژانس بیمارستان فوت کرد.

مسئولان بیمارستان با اعلام اینکه بخش شبانه اورژانس تعطیل نبوده، مدعی هستند که کادر درمان نتوانستند این دختر ۶ ماهه را که دچار مشکلات تنفسی بود، احیا کنند اما معترضان به وضعیت اورژانس، کمبود پزشک در شیفت شب را عامل تاخیر در خدمات‌رسانی یه این نوزاد و مرگ وی می‌دانند.

از همین رو معترضان فراخوانی برای برگزاری تظاهرات در روز گذشته مقابل بخشداری تدارک دیدند تا درخواستی مبنی بر فعالیت ۲۴ ساعته اورژانس ارایه کنند؛ تظاهراتی که همچون همیشه با چاشنی سرکوب پلیس همراه بود و اسپری فلفل به سمت معترضان پاشیده شد.

اما نکته‌ای که این تظاهرات را با دیگر اعتراض‌های مردمی فرانسویان متمایز می‌کند، حضور یک منجنیق در خیابان و مقابل صفوف پلیس بود.

به نظر می‌رسد که معترضان فرانسوی که همواره با دستان خالی در برابر گاز اشک‌آور، تفنگ‌های ال‌بی‌دی و ماشین‌های آب‌پاش پلیس فرانسه سرکوب شده‌اند، با کسب تجربه از گذشته، این بار یک منجنیق نمادین با خود همراه آوردند تا تصویر اعتراضشان متفاوت‌تر از گذشته به نظر آید؛ باشد که این بار صدای اعتراضشان توسط دولت مکرون دیده شود.

به گزارش ایرنا، کمبود کارکنان و لوازم اورژانس در فرانسه، وضعیت ارائه خدمات پزشکی را به نقطه بحرانی در این کشور اروپایی رسانده است که اواخر مرداد ماه امسال نیز اتحادیه‌های پزشکان در مورد آن هشدار جدی دادند.

در همین پیوند روزنامه «لو فیگارو»، به نقل از مارک نوآزه (Marc Noizet) رئیس اتحادیه اورژانس سیار فرانسه (Samu-Urgences) اعلام کرد که بحران خدمات اورژانس وضع وخیم‌تری را نسبت به تابستان سال قبل تجربه می‌کند و این بار همه استان‌ها و حتی بخش‌های پذیرای گردشگران نیز از این بحران متاثر شده‌اند.

نوآزه که هم‌زمان ریاست بخش اورژانس بیمارستانی را در جنوب آلزاس برعهده دارد، در گفت‌وگو با رادیو «اروپ۱» گفت: وضعیت نسبت به تابستان گذشته که چندین نقطه هشدار قرمز داشتیم وخیم‌تر است. امروز همه بخش‌های کشور در زمینه خدمات بزرگ و کوچک تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی در مورد وضعیت «بسیار بسیار ناپایدار» برخی مناطق گردشگرپذیر فرانسه در فصل گردشگری، هشدار داد و گفت: در شهر «سابل دولون» و «آرکاشون» مجبور شده‌اند در پارکینگ مقابل بیمارستان سازه‌ای برای استقرار پزشکان برای درمان‌های سرپایی و فوری بنا کنند تا از بار اورژانس بیمارستان کم شود.

وی افزود: نزدیک بود در شهر «سن تروپه» خدمات اورژانس به شکل کامل تعطیل شود. خطرناکتر از آن، تعطیلی اورژانس‌های سیار بیمارستانی است که در صورت بروز حادثه‌ در مسیر بزرگراه‌ها در شب و آخر هفته امکان خدمت‌رسانی دارند.

بحران نیروی کار اورژانس

ژیل ژوردن (Gilles Jourdain) رئیس اورژانس سیار در منطقه «او دو سِن» نیز در همان تاریخ در گفت‌وگو با روزنامه «لو پاریزین» نسبت به وضعیت بحرانی خدمات اورژانس هشدار داد و گفت: گروه او مجبور شد یک نوزاد ۲ ماهه مبتلا به برونشیولیت را به منطقه «روئن» منتقل کند، زیرا تخت مراقبت های ویژه کودکان در استان «ایل دوفرانس» که پاریس در آن واقع است، وجود نداشت.

وی افزود: بحران کادر درمانی اورژانس آنقدر وخیم است که وضعیت نابسامان آن از زمستان همچنان ادامه دارد و تا تابستان رفع نشده است. به نظر می‌رسد که مقامات در حل مساله ناتوانند.

این مسئول حوزه درمان همچنین از اعتصاب دستیاران اورژانس سیار در ۹۶ مرکز از ۱۰۰ مرکز فوریت‌های استانی خبر داد که دلیل اصلی آن میزان دستمزد و ابهام در آینده کاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha