معاون رییس جمهور: شیوه تربیتی قرآن، محور وحدت فِرَق مختلف اسلامی است

مشهد- ایرنا- معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بهره‌گیری از شیوه‌های تربیتی قرآن، بایستی ملاک رفتار در بین مسلمانان و فِرَق مختلف باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انسیه خزعلی روز یکشنبه در همایش خانواده سالم و نقش زنان در تربیت فرزندان که در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد افزود: خداوند در قرآن دعوت می‌کند که با اهل کتاب حول نقاط اشتراک و وحدانیت دور هم جمع شویم و با شناخت اشتراکات و الفت یافتن و با تقویت همبستگی، انسجام جامعه را حفظ کنیم.

وی یکی از اشتراکات مسلمانان و فرقه‌های مختلف را مسئله تربیت فرزندان دانست و ادامه داد: امروزه با توجه به تهاجمات فرهنگی که در فضای مجازی وجود دارد و ذهن و فکر فرزندانمان را تسخیر می‌کند، برای تربیت درست فرزندانمان بایستی نقاط مشترک در تربیت آنان را جهت‌دهی و محیط‌های مختلف حضور آنان را سالم‌سازی کرد و شیوه خود را در تربیت آنان براساس مبانی دینی قرار داد.

وی ادامه داد: اولین شیوه تربیتی که خداوند در قرآن مطرح می‌کند، اکرام انسانی و احترام گذاشتن به انسان است و مهم ترین حرکت تربیتی که باید یک مادر و مربی داشته باشد، پرورش اکرام و عزت نفس در فرزندان، دانش‌آموزان و دانشجویانی است که وظیفه تربیت آن‌ها را بر عهده دارند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به بیان امام راحل(ره) که می‌فرمایند: قرآن انسان ساز است و زنان انسان ساز، اظهار داشت: نقش مهمی که به قرآن برای تربیت، نجات و پیشرفت و به کمال رسیدن انسان‌ها داده شده به زن نیز داده شده است لذا نباید آن را دست کم گرفت و باید به خوبی از آن بهره جست.

خزعلی با اشاره به این روایت که کسی که دارای عزت نفس و کرامت نفسانی و برای خود ارزش قائل باشد هیچ گاه خود را به گناه، پلیدی و پستی‌ها آلوده نمی‌کند و از کسی که مورد اهانت و تحقیر قرار بگیرد و دچار عقده‌های نفسانی شود و برای خود ارزش قایل نباشد، نمی توان انتظار خوبی داشت و از شر او در امان بود افزود: در این راستا مادر نقشی بسیار مهم و سازنده در امر تربیت دارد که به تعبیر امام خمینی(ره) این نقش موثر مادر با هیچ نقشی جز نقش سازندگی قرآن قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به این که خداوند پرورش دهنده جهانیان است و مشابه چنین صفتی را به زنان داده‌اند چرا که زن تربیت کننده، مدبر و مدیر خانواده است و چنین زنی می‌تواند سبب رشد و تعالی باشد گفت: اما اگر زن توانمند نباشد و مهارت و آگاهی کافی و لازم را نداشته باشد می‌تواند سبب سقوط شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: بر این اساس انتقال آرامشی که قرآن به انسان‌ها منتقل می‌کند به فرزندان، درس گرفتن از گذشت، عفو مورد توصیه خداوند و انتقال به فرزندان، استفاده از قول و سخن نیکو در برخورد با فرزندان و آموختن کلام زیبا به آنان، داشتن روحیه و همت بلند و دوراندیشی، فاصله گرفتن از پستی‌ها، از جمله وظایف مادران و مربیان است.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که می‌فرمایند: خود را موجود کوچک می‌پنداری در حالی که یک عالم بزرگ در وجود تو پنهان شده و یک عالم بزرگ در تو می‌تواند متجلی شود ادامه داد: وظیفه مادر و مربی است که این عالم و قدرت‌های پنهان و نهفته در کودک را کشف و زنده کند و به منصه ظهور برساند و زمینه رشد آن‌ها را فراهم کند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر ۲ نقش بی بدیل زنان از جمله نقش بی بدیل زنان در خانه و در کنار همسر و فرزندان و نقش بی‌بدیل آنان در جامعه تاکید دارند چرا که کس دیگری نمی‌تواند در جامعه در مشارکت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جای آنان را بگیرد.

خزعلی افزود: لذا امید است نقش مهمی که مادران دارند کوچک شمرده نشود؛ همچنین بایستی نقش بزرگی که آنان در جامعه دارند دیده شود باید جایگاه لازم برای شکوفایی توانمندی‌های اجتماعی آنان فراهم شود.

وحدت بانوان شیعه و سنی، جایگاه والای زن مسلمان را ارتقا می دهد

همچنین مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: وحدت بانوان مسلمان شیعه و سنی برای حراست و ارتقای جایگاه والای زن مسلمان امری مهم و ضروری به شمار می‌رود.

شیوا خوش نسب روز یکشنبه در همایش "خانواده سالم و نقش زنان در تربیت فرزندان" که به مناسبت هفته وحدت و با حضور معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و جمعی از بانوان فرهیخته اهل سنت و تشیع از هفت شهرستان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد افزود: نقش زنان در ارتقای وحدت اسلامی را می‌توان به عنوان الگو و منادی و به عنوان مربی اشاره کرد؛ با توجه به این که زنان نیمی از پیکره جامعه هستند از این رو نمی شود آنان را نادیده گرفت.

وی با بیان این که تاکید بر تبیین نگاه قرآن کریم در موضوع زن مسلمان و معرفی زن مسلمان به عنوان الگوی سوم از جمله اهداف برگزاری همایش "خانواده سالم و نقش زنان در تربیت فرزندان" است ادامه داد: توجه به جایگاه زن مسلمان در ساختن خانواده منسجم، هدف دار و متعهد به جامعه اسلامی از دیگر اهداف برگزاری این همایش به شمار می رود.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: لزوم توجه به هویت حقیقی زن مسلمان و افتخار زنان به هویت واقعی خود، بدون تلاش برای تغییر آن به هویتی دیگر و نیز توجه به نقش بانوان مسلمان در ساختن جامعه اسلامی متعالی با تاکید بر نقش تربیتی آنان در کنار سایر اعضای خانواده، از دیگر اهداف برگزاری همایش مذکور محسوب می شود.

خوش نسب افزود: بیان نقش و رسالت بانوی مسلمان در معرفی نگاه دین به زن با افزایش توانمندی‌های دانشی و عملیاتی و انتقال آن علوم و آموخته‌ها به جامعه بانوان و دیگران، اثر تبلیغی موثر در نگاه دیگران با پاسخ دادن به شبهات پیرامون موضوع زن توسط خود بانوان مسلمان، ایجاد شبکه یکپارچه بین بانوان مسلمان برای ایجاد وحدت اسلامی در مقیاس بین المللی در ایجاد خانواده سالم و تربیت فرزندان از دیگر اهداف برگزاری همایش "خانواده سالم و نقش زنان در تربیت فرزندان" است.

وی ادامه داد: زنان نه تنها به عنوان یک بانو بلکه به عنوان مادر و مربی در خانه و جامعه می تواند در برنامه های تربیتی خود مولفه‌های وحدت آفرین را شناسایی و فرزندان خود را با آن مولفه‌ها آشنا کنند و انسان وحدت گرا را به جامعه تحویل دهند.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: امروز حضور زنان را در دانشگاه، در معلمی دبستان و دبیرستان در مراکز تحقیقاتی و مراکز درمانی بیش از پیش احساس می کنیم که این امر نشان از توانایی آنان دارد.

خوش‌نسب افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ۶ درصد از دانش آموختگان دانشگاهی را زنان تشکیل می دادند که این آمار اکنون حدود ۵۰ درصد رسیده است و ۵۷ درصد دانشجویان کل مقاطع و ۴۴ درصد دانش آموختگان کشور زن هستند.

وی ادامه داد: توسعه هر جامعه در گرو توانمندی و مشارکت همه اعضای ان جامعه است و رویکرد توانمدسازی بانوان در عرصه های مختلف در جامعه اسلامی نه تنها رهیافت مهم برای رسیدن به توسعه پایدار است بلکه به عنوان هدف توسعه محسوب می شود.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان این که امید است تمامی انسان‌های وحدت‌گرا را مادران این سرزمین به جامعه تحویل بدهند اظهار داشت: در این راستا همایش "خانواده سالم و نقش زنان در تربیت فرزندان" را به مناسبت هفته وحدت و به همت معاونت سیاسی و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی، در مشهد برگزار شده است.

خوش نسب افزود: بدین منظور نیز سلسله نشست‌های مستمر به صورت ماهانه در تمامی شهرستان‌های تلفیقی استان خراسان رضوی و روستاهایی که به صورت پایلوت برای این موضوع انتخاب شدند در حال برگزاری است تا با پر رنگ شدن نقش تربیتی که بانوان در جایگاه مادر و منزلتی که در خانواده دارند این مهم را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: امید است که این گفته امامین انقلاب در خصوص زنان را اثبات کنیم که زنان در هر نقشی که ورود پیدا کردند بی بدیل بوده و همیشه توانسته اند سرافراز و به شایستگی از ایفای آن نقش و وظیفه سربلند بیرون بیایند.

به گزارش ایرنا، به مناسبت هفته وحدت و به همت معاونت سیاسی و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی، همایش نقش بانوان در تربیت فرزندان با حضور دکتر خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، خانم دکتر خوش نسب مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری، حجت الاسلام باقری رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استان و جمعی از بانوان فرهیخته اهل سنت و تشیع از هفت شهرستان خراسان رضوی در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد برگزار شد.

جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، کارآفرینان نمونه و شخصیتهای فرهنگی و اجتماعی شاخص شهرستانهای تلفیقی در این نشست با بیان دغدغه ها و مسائل حوزه بانوان، مطالبات خود را به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری منتقل کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha