آغاز هفته جهانی فضا با شعار «فضا و کارآفرینی»

تهران- ایرنا- هفته جهانی فضا با شعار «فضا و کارآفرینی» آغاز به کار کرد. این رویداد مهم، جشنی بین‌المللی برای تجلیل از علوم و فناوری‌های فضایی و نقش آنها در بهبود زندگی بشر است.

به گزارش ایرنا، بر اساس قطعنامه‌ای که در سال ۱۹۹۹ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد، هر سال از ۴ تا ۱۰ اکتبر (۱۲ تا ۱۸ مهر) هفته‌ جهانی فضا نامیده می‌شود.

علت انتخاب کردن این روزها به عنوان هفته‌ جهانی فضا، گرامیداشت دو نقطه‌ عطف در تلاش بشر برای دست‌یابی به فضا است. گام نخست پیشرفت بشر در ۴ اکتبر ۱۹۵۷ با پرتاب نخستین ماهواره ساخت بشر یعنی اسپوتنیک یک آغاز شد.

همچنین در ۱۰ اکتبر سال ۱۹۶۷ نیز قوانین مربوط به فعالیت کشورها در فضا با رویکرد صلح آمیز و بشردوستانه به ماه و دیگر اجرام آسمانی امضا شد. از زمان بیانیه سازمان ملل در سال۱۹۹۹ هفته جهانی فضا به بزرگترین رویداد فضایی عمومی در جهان تبدیل شده است.

آموزش مردم نقاط گوناگون جهان به منظور آگاهی از فواید حاصل از بهره برداری از فضا، رونق استفاده از فضا برای توسعه اقتصادی پایدار، جلب حمایت‌های عمومی از برنامه های فضایی، تشویق کودکان به فراگیری علوم و توجه به آینده، ترویج راه‌اندازی نهادهای مرتبط با فضا در نقاط مختلف دنیا و تقویت همکاری‌های بین‌المللی در حوزه های فضایی اهدافی است که در این هفته دنبال می‌شود.

برای تحقق اهداف تعریف شده برای هفته جهانی فضا، هر کشوری با توجه به امکانات خود برنامه‌ های مختلف ترویجی و آموزشی را با همکاری نهادها، مراکز، مدارس و دانشگاه ها درباره‌ موضوعات مختلف فضایی برگزار می کند. از جمله می‌توان به برگزاری سخرانی در حوزه علوم فضایی، چاپ پوستر، مسابقات نقاشی یا داستان‌نویسی برای سنین مختلف، ساخت ماکت‌های فضایی و هر گونه‌ فعالیت ترویجی در این حوزه اشاره کرد.

انجمن هفته جهانی فضا هر سال شعاری را برای آن در نظر می‌گیرد. هدف از این کار، همسو کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های گروه‌های مختلف در سراسر جهان، در راستای هدفی مشترک است. شعار هفته جهانی فضا در سال ۱۴۰۲ (۲۰۲۳) «فضا و کارآفرینی» انتخاب شده است.

بنابر اعلام «مرتضی نیکخو» دبیر هفته جهانی فضا سازمان فضایی ایران نیز در راستای همراهی با برگزاری این رویداد، با هدف ترویج و توسعه دانش فضایی، برای هر کدام از روزهای این هفته نامی را درنظر گرفته است.

«فناوری فضایی، صنعت پیشران»، «فضا و توسعه زیست بوم‌های کارآفرینی»، «فضا، اقتصاد آینده»، «سرریز فناوری فضایی و کارآفرینی»، «فضا و فرصت های کارآفرینی» اسامی است که برای این روزها انتخاب شده است.

آغاز هفته جهانی فضا با شعار «فضا و کارآفرینی»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha