۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۰
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85245879
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بهره‌برداری بی‌رویه از دریای خزر آسیب جدی به ذخایر آبزیان است

رشت – ایرنا – مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران یکی دیگر از آسیب‌های وارده به دریای خزر را صید غیر مجاز اعلام کرد و افزود: اینگونه نیست که ذخایر آبزیان پایان ناپذیر باشند بلکه بهره برداری بی رویه، آسیبی جدی برای ذخایر تلقی می‌شود که بی تردید جبران آن در آینده امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، رضا نادری روز دوشنبه در نشست با مدیران پره‌های صیادی در بندرانزلی مشارکت جامعه بهره‌بردار در امر بازسازی ذخایر را در دنیای امروز یکی از ابزارهای اصلی مدیریت ماهیگیری دانست و افزود: زمانی تلاش‌های شیلات در بازسازی ذخایر موفق‌آمیز خواهد بود که جامعه بهره‌بردار، تشکل‌های صیادی و تعاونی‌های ماهیگیری در کنار شیلات قرار گیرند.

وی تصریح کرد: شیلات ایران این اقدام را با نگاه همفکری، همکاری و اتفاق نظر فی مابین دنبال می‌کند تا به نتیجه مطلوب و دلخواه دست یابد؛ درحال حاضر یکی از خلاها و اشکالات در تشکل‌های صیادی عدم به روز رسانی مجامع و شرایط برای ادامه فعالیت صیادی است که در برگزاری مجامع سالانه و انتخابات آنها وجود دارند و این برای جامعه صیادی چندان خوشایند نیست.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست در این مسیر کمک و همراهی لازم را با شیلات داشته باشند و افزود: شیلات ایران به مباحث حمایتی جامعه صیادی توجه ویژه‌ای دارد و موضوعاتی مانند مشکلات بیمه صیادی و سخت و زیان آور بودن شغل صیادی را پیگیری می‌کند تا به نتایج مثبتی در این بخش دست یابد و اکنون مجلس همراهی و همکاری لازم را در این زمینه نشان داده است.

نادری ادامه داد: امروز آسیب‌های جدی مانند آلودگی‌های گسترده (شهری، صنعتی و خانگی) را در دریای خزر، رودخانه‌ها و مبادی اصلی زیست آبزیان را شاهد هستیم که برای ما آسیب زا است و مراجع ذیربط و دستگاه‌های متولی باید کمک و همکاری لازم را در کاهش این آلودگی‌ها داشته باشند.

وی یکی دیگر از آسیب های وارده به دریای خزر را صید غیر مجاز اعلام کرد و افزود: اینگونه نیست که ذخایر آبزیان پایان ناپذیر باشند بلکه بهره برداری بی رویه آسیبی جدی تلقی می شود که بی تردید جبران آن در آینده امکانپذیر نخواهد بود؛ امروز تلاش‌های خوب و اقدامات ارزشمندی در بخش تکثیر مصنوعی و بازسازی ذخایر در حال انجام است اما زمانی اثر بخش خواهد بود که بتوانیم مدیریت مناسبی را بر ذخایر داشته باشیم.

نادری، ۲ رویکرد اصلی را در ماهیگیری مسئولانه بهره برداری پایدار و پایداری اشتغال صیادی اعلام کرد و افزود: برای این اقدام و دستیابی به نتایج قابل قبول نیازمند همراهی و همکاری جامعه بهره‌بردار هستیم، تلاش می کنیم به جای مقابله مستقیم با صیادان از همراهی جامعه بهره‌بردار استفاده کنیم تا ذخایر برای نسل‌های آینده حفظ شود.

وی تصریح کرد: در حفاظت از منابع و کنترل ذخایر و منابع آبی در دریای خزر رویکرد نو و جدیدی نیاز است و انتظار ما از یگان حفاظت از منابع آبزیان شیلات در این بخش نگاهی متفاوت و جدید است؛ شیلات نیز با ایجاد تشکل‌های صیادی و ظرفیت جامعه بهره بردار مدیریت همه جانبه بر ذخایر آبزی در دریای خزر داشته باشد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران یکی از نکات اصلی در حفظ و بازسازی ذخایر را حفاظت از رودخانه ها، مصب ها و مراکز اصلی تکثیر و بازسازی اعلام کرد و اظهار داشت: سال گذشته با همکاری شیلات استان موفق شدیم اقدامات خوب و موثری در بازسازی ذخایر انجام دهیم و به نتایج خوبی دست یابیم.

نادری تاکید کرد: اقتصادی‌تر شدن فعالیت پره‌های صیادی در سرفصل پیگیری‌های شیلات ایران قرار دارد؛ شاید هزینه‌ها بیشتر از درآمد باشد اما باید فرصت‌های جدید درآمدزایی را برای جامعه بهره بردار و پره‌های صیادی ایجاد کرد؛ یکی از این فرصت‌ها بحث ۲ منظوره کردن جایگاه‌های پره است که در برخی مناطق این اتفاق رقم خورد و استان مازندران بیشتر و بهتر از این موضوع بهره گرفت اما این پتانسیل در استان گیلان وجود دارد که در این مسیر حرکت کند.

وی محور بعدی را مبحث آبزی پروری دریایی عنوان کرد و گفت: شیلات ایران حمایت‌های مناسبی و خوبی از مباحث پرورش ماهی در قفس بطور خاص برای تعاونی های صیادی پره خواهد داشت و معتقدیم صیادان با آشنایی و مهارتی که در مباحث دریایی دارند می توانند به مراتب موفق تر از سایرین در این عرصه عمل کنند.

نادری تصریح کرد: اگر امروز آبزی پروری دریایی به عنوان یک رویکرد در دنیا مطرح است و شیلات ایران این موضوع را در دستور کار خود قرار داده در راستای توسعه و افزایش تولید است؛ صیاد و جامعه صیادی می تواند عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشد و بدون تردید امکان برخورداری از همه حمایت‌های این بخش برای جامعه صیادی وجود دارد.

وی اضافه کرد: شیلات ایران فرصت لازم را در اختیار جامع صیادی قرار می دهد و اقدامات حمایتی و پشتیبانی از فعالیت صیادی خواهد داشت.

نادری از ادره کل شیلات گیلان خواست مباحث مختلف مانند تامین سوخت، پیش‌بینی‌های شرایط جوی برای دریاروی را همانند گذشته با همکاری سازمان ها و دستگاه‌های مرتبط برای انجام فعالیت صیادی ایمن در دستور کار داشته باشند.

مشارکت خوب اتحادیه پره صیادی گیلان در بازسازی ذخایر

مدیر کل شیلات گیلان نیز در این نشست ضمن تقدیر از مشارکت جمعی صیادان در فصل صید سال گذشته گفت: سال گذشته استخرهای شنی در پره‌های صیادی استان رشد خوبی داشتند و اتحادیه پره صیادی در امر بازسازی ذخایر مشارکت خوبی در این زمینه داشت.

کوروش خلیلی اضافه کرد: شیلات گیلان برای حمایت از پره‌های صیادی در شهرستان بندرانزلی عرصه چهار هکتاری در تالاب انزلی را برای تکثیر طبیعی اختصاص داد که در سال‌های آینده از منابع مهم تکثیر طبیعی در استان خواهد بود؛ جامعه صیادی مسیری که امروز انتخاب کرده به سمت استمرار شغل صیادی حرکت می‌کند که شغل و امنیت شغلی صیاد را حفظ خواهد کرد.

وی یکی از وظایف شیلات گیلان را حفظ پایداری شغل صیادی اعلام کرد و افزود: سازمان شیلات ایران به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران وظیفه حاکمیتی مدیریتی بر فعالیت صید و صیادی دارد و بازسازی ذخایر و حفاظت از منابع آبزیان از وظایف این سازمان است.

وی تصریح کرد: استان گیلان ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و ۵۰ پره صیادی دارد که از این تعداد ۴۶ پره صیادی فعال است و چهار هزار و ۲۰۰ صیاد سهامدار این پره‌های صیادی هستند و ۱۲ هزار نفر بصورت غیر مستقیم در این حوزه امرار معاش دارند.

مدیر کل شیلات گیلان اظهار کرد: شیلات گیلان اجازه نمی‌دهد آینده شغلی صید و صیادی با خطر مواجه شود و در این مسیر کمک جامعه بهره‌بردار اتفاقات خوبی رقم خواهد زد.

خلیلی تصریح کرد: ۹۰ درصد بچه ماهیانی که شیلات گیلان رهاسازی می کند مولدین آنها از سفید رود صید می شود و این بچه ماهیان در شرق گیلان رها سازی می شوند چون بچه ماهی در سن بلوغ و تخم ریزی دوباره به همان محل باز می گردد.

وی با اشاره به آمار صید در پنج سال گذشته افزود: بیشترین صید طی سنوات گذشته در رشت، آستانه اشرفیه و شرق گیلان صورت گرفته است و سعی داریم با بهره گیری از مولدین صید شده از رودخانه های غرب و جلب مشارکت جامعه صیادی رودخانه و مصب های منابع آبی غرب گیلان را نیز ماهی دار کنیم اما این امر نیازمند کمک و همراهی جامعه بهره بردار و مسئولان غرب گیلان است.

مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر حفظ شغل صیادی در گیلان گفت: مشکلات پره‌های صیادی در غرب برای ما بسیار حائز اهمیت است و پره های تالش، آستارا و انزلی ما در معرض خطر قرار دارند؛ آمارهای صید از این پره‌های صیادی قابل قبول نیست، معاونت صید شیلات گیلان باید این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کند؛ مشکلات پره‌های صیادی این منطقه باید حل شود و حمایت لازم را خواهیم داشت.

خلیلی اضافه کرد: زمانی بچه ماهیان رها سازی شده در پهنه‌های آبی بصورت لارو بود اما امسال بچه ماهیان " بالای گرم " رها سازی شدند و شیلات گیلان اجازه نمی‌دهد مراکز بازسازی ذخایر استان که از بزرگترین مراکز بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان کشور و خاورمیانه هستند به خاطر کمبود غذا و فضای نگهداری بچه ماهیان را بصورت لارو رها سازی کنند.

وی اعلام کرد: رهاسازی بچه ماهیان از سوی شیلات گیلان همچنان ادامه دارد و در مراکز بازسازی ذخایر استان تمام نشده است؛ در مرکز بازسازی ذخایر سیاهکل یک مرحله رها سازی باید انجام شود که پس از آن خاتمه عملیات رها سازی را اعلام خواهیم کرد؛ این افتخاری با کمک شما جامعه بهره بردار بدست آمده است.

مدیرکل شیلات از جامعه بهره بردار خواست در اتمام فصل صید بچه ماهیان را صید نکنند و خاطر نشان کرد: هرچه بازسازی ذخایر انجام شود و ماهی در پهنه های آبی رها سازی شوند اما ماهی جوان صید شوند این کار بی نتیجه خواهد بود لذا از شما تقاضا داریم همکاری لازم را در این امر با شیلات گیلان داشته باشید.

سرپرست معاونت صید و بنادر و ماهیگیری شیلات گیلان نیز با اشاره به برنامه تحولی پیش بینی شده برای سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴، گفت: در جدول مقایسه ای صید ماهیان استخوانی سال گذشته پنج هزار و ۴۸۵ تن تعهد صید برای گیلان در نظر گرفته شده بود اما در سال گذشته ۶ هزار و ۵۲۹ تن ماهی در استان گیلان صید شد و به این ترتیب ۱۱۹ درصد این برنامه تحقق یافت.

افشین فلاح اسکندر پور اضافه کرد: شیلات گیلان توانست در مجموع ۸۲.۴ درصد صید در برنامه تحولی ۱۴۰۱ محقق کند و در ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۰۰ تن افزایش صید داشته باشد.

وی متوسط صید هر پره صیادی در سال ۱۴۰۰ را نزدیک ۴۳ تن اعلام کرد و افزود : در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۵۷ تن رسیده است و سرانه هر صیاد در سال گذشته ۵۵۶ کیلوگرم بود که این رقم در پره های صیادی به ۷۴۷ کیلوگرم رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha