گیلان قطب تولید و تجارت چوب کشور است

آستارا - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: این استان قطب تولید و تجارت چوب کشور است و سالانه یک و نیم میلیون تن چوب تجاری در اراضی آن تولید می شود.

سید مازیار رضوی روز سه شنبه در حاشیه دیدار با فرماندار شهرستان آستارا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: این میزان چوب در ۱۲ هزار هکتار از اراضی این استان تولید می شود.

وی درامد تولید و تجارت چوب گیلان را بین ۹۰۰ تا یک هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این درامد در زمینه حفظ و تقویت منابع و عرصه های طبیعی استان هزینه می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان همچنین به طرح ملی درخت کاری اشاره کرد و گفت: طبق دستور ریاست جمهوری در خصوص کاشت چهار میلیارد اصله درخت در کشور، گیلان هم متعهد است تعداد ۳۲ میلیون درخت را در مدت چهار سال بکارد و این میزان غیر از طرح های مستمر جنگل کاری است که در سطح استان گیلان صورت می گیرد.

رضوی خاطر نشان کرد: منابع طبیعی جزء جدا نشدنی از توسعه شهری و روستایی است و توسعه پایدار آن باید در کنار استفاده از منابع طبیعی در جهت حفظ و نگهداری آن برای نسل های بعدی هم تلاش کرد.

وی بیان کرد: استان گیلان بعد از تهران و البرز پرتراکم ترین استان و سومین به لحاظ وسعت در کشور است که تعادل زیستی و غذایی خود را حفظ کرده است و در شش ماهه اول سال با بارش های خوبی که داشتیم هوای استان متعادل بود.

این مسوول گفت: کسانی که در حاشیه جنگل ها و رودخانه ها زندگی می کنند با همیاری و همکاری خود می توانند در حفاظت از منابع طبیعی تاثیر مناسب و موثری داشته باشند.

وی با بیان این نکته که برای تشکیل هر سانتی متر خاک به ۴۰۰ سال زمان احتیاج است، اظهار داشت: حفاظت از منابع طبیعی باید از بالادست رودخانه ها و مسیل ها صورت پذیرد تا در پایین دست دچار مشکل نشویم و نمونه بارز آن ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و همچنین برداشت های غیر مجاز افراد سود جو از منابع طبیعی است.

رضوی تاکید کرد: ما به عنوان مسئولین وظیفه داریم مردم را در جهت حفظ منابع و جلوگیری از برداشت های بی رویه از منابع طبیعی کمک نماییم و نمونه بارز آن می توان به در اختیار گذاشتن سوخت های جایگزین از قبیل گاز، گازوئیل، نفت و همچنین پنل های خورشیدی اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از مردم و مسوولان خواست که از اجرای طرح ها و پروژه هایی که محیط زیست و منابع طبیعی را تحت تاثیر منفی قرار می دهند خودداری کنند.

وی به وجود ۲ نوع امنیت در جوامع بشری اشاره کرد و گفت : امنیت غذایی و زیستی که به خطر افتادن هریک دیگری را تحت تاثیر قرار می دهد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گیلان افزود: بزرگترین چالشی که همه جای دنیا مردم با آن دست به گریبان هستند تغییرات اقلیمی است که نمونه بارز آن سیل اخیر در آستارا بود که با شستن رسوبات در بالا دست خاک اراضی باغی و کشاورزی را می شوید و از بین می برد.

 روز گذشته جلسه ای با حضور سید مازیار رضوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گیلان و محمدرضا شهاب زاده فرماندار شهرستان آستارا در خصوص رفع مشکلات و همکاری در جهت پایان بخشیدن به پروژه های شهرستان انجام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha