سازمان ملل: شاهد خشونتی علیه غیرنظامیان ارمنی در قره باغ پس از آخرین آتش‌بس نبوده ایم

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد  هیات ما  در قره باغ پس از آخرین آتش بس، شاهد خشونت علیه غیرنظامیان ارمنی و آسیب به زیرساخت های غیرنظامی نبوده است.

استفان دوجاریک سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که هیاتی که از قره باغ در آذربایجان بازدید می کند، گزارشی مبنی بر خشونت علیه غیرنظامیان ارمنی پس از آخرین آتش بس، دریافت نکرده و شاهد تخریب زیرساخت های غیرنظامی نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران گفت که این هیات در روز یکشنبه در منطقه بود تا وضعیت را ارزیابی کند و نیازهای بشردوستانه افراد باقیمانده و کسانی که در حال مهاجرت هستند را شناسایی کند.

وی گفت: بازدید این هیات که شامل نمایندگانی از سازمان جهانی بهداشت، یونیسف، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (UNHRC) و دفتر هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) است، بنا به درخواست دولت جمهوری آذربایجان انجام شده است.

دوجاریک ادامه داد که این هیات یک نقطه مرزی در لاچین و شهر خانکندی را بررسی کرده و گفت: "آنها هیچ آسیبی به زیرساخت های عمومی غیرنظامی از جمله بیمارستان ها، مدارس و مسکن یا زیرساخت های فرهنگی یا مذهبی مشاهده کردند ."

وی افزود: با این حال به نظر می رسد هیچ فروشگاهی باز نیست، هیات سازمان ملل متوجه شده که دولت جمهوری آذربایجان در حال آماده سازی برای از سرگیری خدمات بهداشتی و برخی خدمات اولیه در شهر است.

سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت که این هیات با هیچ گزارشی مبنی بر خشونت از سوی مردم محلی یا دیگران علیه غیرنظامیان ارمنی پس از آخرین آتش بس مواجه نشده است.

دوجاریک ادامه داد که تیم سازمان ملل با نمایندگان جامعه ارامنه در منطقه دیدار کرده است. وی همچنین با اشاره به اهمیت اعتمادسازی مجدد در منطقه تاکید کرد که همه طرف ها باید در این زمینه تلاش کنند.

این در حالی است که همزمان با ورود یک تیم از سازمان ملل به قره باغ برای نظارت بر اوضاع خروج ارمنی‌ها از این منطقه، یک مقام سازمان ملل اعلام کرده بود که خروج ارمنی‌ها از این منطقه واقعا چالش بزرگی است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، هانس هنری کلوگ مدیر منطقه اروپای سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما سامانه‌های اضطراری خود را فعال کرده‌ایم و کارشناسان در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت روان، مدیریت سوختگی، سرویس‌های سلامت ضروری را پس از ارزیابی کامل نیازها به سراسر کشور (ارمنستان) اعزام خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: چالش‌ها واقعا عظیم هستند و ما آنجا هستیم تا هر چه می‌توانیم انجام دهیم.

خروج خانواده‌های ارمنی از منطقه قره باغ طی یک هفته گذشته همراه با انفجار یک انبار سوخت در این منطقه بود که منجر به کشته شدن دست کم ۱۷۰ نفر شد.

رسانه‌های جمهوری آذربایجان روز یکشنبه گزارش دادند که یک تیم از سازمان ملل وارد منطقه قره باغ شده است. این درحالی است که روند خروج گسترده ۱۲۰ هزار ارمنی از منطقه قره باغ رو به اتمام است.

ماموریت این تیم که توسط یک مقام ارشد کمک‌رسانی سازمان ملل رهبری می‌شود، اولین دسترسی این نهاد بین‌المللی به منطقه قره باغ در حدود ۳۰ سال گذشته است.

ارمنستان از دادگاه جهانی خواسته است که به جمهوری آذربایجان دستور دهد تا تمامی نیروهای خود را از مراکز غیرنظامی در قره باغ کوهستانی خارج کند و به سازمان ملل اجازه دسترسی به منطقه را دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha