۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۰
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85246884
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رئیس کمیته نظامی ناتو: پیش از جنگ اوکراین برای تقابل با روسیه آماده شده بودیم

تهران- ایرنا- راب باوئر رئیس کمیته نظامی ناتو اذعان کرد که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی سال‌ها پیش از آغاز جنگ اوکراین، برای تقابل با روسیه آماده شده بودند.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دریادار باوئر سه‌شنبه در «اجلاس امنیتی ورشو» اظهار کرد که طرح‌های نظامی ناتو در مورد نحوه مقابله با روسیه شامل چهار هزار و ۵۰۰ صفحه است.

وی افزود: اتفاقی که در سال ۲۰۰۸ رخ داد این بود که کار روی تغییر نگرش نسبت به دفاع جمعی آغاز شد. این تغییر به دلیل رفتار روسیه، ضروری بود و از ۱۵ سال پیش با جنگ ۲۰۰۸ گرجستان، تحولات ۲۰۱۴ اوکراین و حمله سال ۲۰۲۲ به اوکراین این تغییر شروع شد و ادامه یافت.

باوئر تاکید کرد: بزرگترین تغییر این بود که ناتو باید برای مقابله با یک دشمن تهاجمی‌تر آماده شود. بنابراین، تغییر راهبرد نظامی ما در سال ۲۰۱۹ محقق شد و در اجلاس سران ناتو ۲۰۲۳ در لیتوانی طرح‌های مفصل‌تری در این باره تصویب شد. این طرح‌ها آمادگی ما را تضمین می‌کند.

این مقام نظامی ناتو افزود که طبق طرح‌های این سازمان، قرار است در صورت درگیری با مسکو، نیروهای ناتو «در ۳۰ روز نخست به حدود ۳۰۰ هزار نفر» در مرزهای روسیه افزایش پیدا کنند.

باوئر گفت که این طرح‌ها فعلا روی کاغذ مطرح شده و «ما باید فعلا اطمینان حاصل کنیم که کشورهای عضو ناتو بودجه نظامی خود را افزایش می‌دهند و به فرماندهی و کنترل، تمرینات و استانداردسازی در ناتو متعهد هستند.

مقام‌های روسیه همواره نسبت به تبعات ادامه حمایت غرب از اوکراین و درگیری با ناتو هشدار داده‌اند. دمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه هفته گذشته هشدار داد که غرب با ارسال سلاح‌های سنگین‌تر به اوکراین و تجلیل از نازیسم، جهان را به سوی جنگی جهانی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده است، نزدیک می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha