۱۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85248325
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معرفی هشت رقم جدید انگور بی دانه به باغداران ملایری

همدان- ایرنا- مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: هشت رقم جدید و اصلاح شده انگور از نوع بی‌دانه برای تکثیر و استفاده در باغ‌ها معرفی و در اختیار باغداران این شهرستان قرار گرفت.

«یوسف کاکاوند» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ارقام جدید در پژوهشکده انگور، مرکز تحقیقات و نهالستان انگور ملایر تولید و نوع سازگاری آنها با محیط بررسی شده است.

وی افزود: چنانچه باغداران و کشاورزان ملایری از این ارقام جدید و اصلاح شده استقبال کنند، می‌توانیم بازار تازه‌خوری این شهرستان را به عنوان یک بازار بسیار اقتصادی رونق ببخشیم و حمایت کنیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد: ارقام جدید تازه‌خوری انگور فرصت خوبی ایجاد می‌کند تا از اواخر خردادماه، محصول امکان تولید و ورود به بازار داشته باشد و فقط یکماه قابل استفاده نباشد.

کاکاوند با بیان اینکه از تابستان می‌توانیم ارقام تازه‌خوری انگور را وارد بازار کنیم و درآمد برای کشاورز ایجاد شود، ادامه داد: چنانچه اتفاقی همچون سرمازدگی یا آفت و بیماری برای محصول رخ دهد، فقط برای یک محصول است و همه محصول آسیب نمی‌بیند.

به گفته وی؛ باغداران این شهرستان تک محصولی و انگور بی‌دانه دارند و زمانی‌ محصول به ثمر می‌رسد که کشاورز می‌خواهد محصول خود را برداشت کند که حجم عمده آن به کشمش صادراتی تبدیل می‌شود و جایی برای تازه‌خوری در بازار ندارد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر تاکید کرد: این در حالیست که ارقام جدید دارای ویژگی‌هایی همچون ماندگاری بالا، عملکرد بالا نسبت به بوته‌های معمولی و مقاوم در برابر کم‌آبی هستند و مدت زمان بیشتری در بازار عرضه می‌شوند که می‌تواند ارزش افزده بالا برای کشاورز داشته باشد.

کاکاوند یادآور شد: با توجه به اینکه باغدار حجم زیادی از محصول را برداشت و به کشمش تبدیل می‌کند و امکان انبارداری محصول را نیز ندارد، حجم عظیمی از محصول روی دستش می‌ماند و مجبور است محصول خود را به هر قیمتی برای فرآوری به کارخانه‌های کشمش بفروشد و بسیار متضرر می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد ما به باغداران این است روی طرح پیوند و سرشاخه‌کاری باغ‌های انگور کار کنند و با استفاده از این روش، تاکستان‌های خود را به ارقام تازه‌خوری تبدیل کنند که از لحاظ قیمت و ارزش افزوده بسیار ارزشمندتر و اقتصادی‌تر از کشمش است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باغ‌های خوبی در این شهرستان داریم که از پیوند و سرشاخه‌کاری استفاده می‌کنند و محصولاتی که تولید کردند، از نظر درشتی، شیرینی و کیفیت بسیار خوب است و از نظر آفات و قارچ نیز آسیبی به آنها وارد نشده است.

معرفی هشت رقم جدید انگور بی دانه به باغداران ملایری

افزایش عملکرد تولید انگور در سرشاخه‌کاری به ۴۰ تُن

کاکاوند ادامه داد: این باغ‌ها محصولشان بسیار خوب رشد کرده و متوسط برداشت آنها از ۲۴ تُن به حدود ۴۰ تُن در هکتار افزایش یافته که کشاورزان بسیار از این میزان تولید راضی هستند.

وی همچنین گفت: شهرستان ملایر ۲۸ درصد باغ‌های انگور استان همدان را به خود اختصاص داده و قطب تولید انگور و دارای نشان جهانی جیاس است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه این شهرستان از نظر میزان تولید در رتبه چهارم کشور و از نظر سطح زیر کشت انگور با حدود ۱۲ هزار هکتار، رتبه پنجم کشور را داراست، بیان کرد: ۲۸ درصد از ۲۳ هزار هکتار باغ‌های این استان در شهرستان ملایر است.

کاکاوند افزود: ۴۳ هزار تُن معادل ۷۰ تا ۷۷ درصد انگور تولیدی به انواع کشمش تبدیل می‌شود و از این میزان ۳۰ تا ۳۳ هزار تُن به کشمش تیزابی صادراتی و مابقی به کشمش آفتابی، سایه‌خشک و دیگر محصولات تبدیل می‌شود.

به گفته این مسوول، در حال حاضر ۷۰ کارخانه فرآوری محصولات انگور و کشمش در سطح این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۵۵ کارخانه فعال است و در مجموع بیش از ۳۰ هزار تُن کشمش ملایر به کشورهای هدف صادر می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر مطرح کرد: علاوه بر این ۳۰ هزار تُن کشمش، بیش از ۲۰ هزار تُن کشمش نیز از سایر استان‌ها در ملایر فرآوری و از این شهرستان صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای حدود ۱۲ هزار هکتار باغ انگور است که سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تُن محصول از این میزان سطح زیر کشت برداشت می‌شود.

سال ۱۳۹۷ نظام تولید انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان و دومین میراث کشاورزی ایران در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha