پارلمان اروپا خواستار تحریم جمهوری آذربایجان شد

تهران- ایرنا- پارلمان اروپا ضمن متهم کردن جمهوری آذربایجان به «پاکسازی قومی»، خواستار اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، پارلمان اروپا امروز پنجشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرده که وضعیت فعلی را با پاکسازی قومی یکسان می‌داند و به شدت تهدیدها و خشونت نیروهای جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کند.
به دنبال تسلط جمهوری آذربایجان بر منطقه قره باغ که به صورت بین‌المللی تحت حاکمیت این کشور به رسمیت شناخته می‌شود، نزدیک به ۱۲۰ هزار ارامنه که به مدت نزدیک به ۳ دهه در این منطقه ساکن بودند آنجا را ترک کردند.

درحالیکه جمهوری آذربایجان اعلام کرده بود که حق مساوی بین ارامنه ساکن قره باغ و شهروندان خود قائل است، قانونگذاران اروپایی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستند تا به علت نقض ادعایی حقوق بشر در قره باغ کوهستانی، تحریم‌های هدفمند علیه اشخاصی در دولت جمهوری آذربایجان اعمال شود.

آنها همچنین از این بلوک خواستند تا وابستگی اتحادیه اروپا را به گاز صادراتی از این کشور کاهش داده و در روابط با باکو تجدید نظر کند.

این قطعنامه با اکثریت ۴۹۱ رای به تصویب رسید و تنها ۹ نفر با آن مخالفت کردند.

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که تحریم‌ها علیه جمهوری آذربایجان در حال حاضر روی میز نیست و تنها در صورت بدتر شدن اوضاع احتمالا اقدامی انجام خواهد شد.

اتحادیه اروپا که وابستگی زیادی به انرژی روسیه داشت پس از تهاجم این کشور به اوکراین از مسکو روی گردان شد و واردات گاز طبیعی خود از جمهوری آذربایجان را افزایش داد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، سال گذشته با باکو یک قرارداد "مشارکت راهبردی" امضا کرد که هدف آن افزایش بیش از دو برابری واردات گاز تا سال ۲۰۲۷ بود.

پس از حمله ۲۴ ساعته نیروهای باکو به قره باغ در سپتامبر، جمهوری خودخوانده در این منطقه اعلام کرد که در ۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی) منحل خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha