درس‌های استادان پیشکسوت برای نواستادان؛ تعامل با دانشجو و رعایت اخلاق پژوهش

تهران- ایرنا- استادان پیشکسوت دانشگاه‌ها در نشست‌هایی با استادان تازه‌استخدام ضمن تبیین شیوه‌های تعامل با دانشجو و حضور و تدریس در کلاس، بر رعایت اخلاق پژوهش تاکید کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، حسن پرداختچی در نشست هم‌نشینی با اساتید مجرب و انتقال تجربه به عنوان یکی از نشست‌های طرح تعالی منش استادی مهارت‌های ناب شاگردپروری، ضمن اشاره به اصول تربیت به موضوع اخلاق آکادمیک پرداخت و گفت: یکی از مسائل مهم در اخلاق حرفه‌ای این است که اگر ما و هم‌صنفان ما تخلف می‌کنیم، خودمان مراقب و بر رعایت اخلاق در صنف خود نظارت داشته باشیم و از حریم آن حفاظت کنیم.

این استاد علوم تربیتی با بیان اینکه نظامنامه اخلاق آموزش تدوین و اصول اخلاق علمی برای اعضای هیات علمی مشخص شده، گفت: این نظامنامه در وزارت علوم تدوین شده و مصادیق ضوابط اخلاقی مشخص است و اساتید باید با این ضوابط آشنا باشند.

وی در این نشست‌ که در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است، در مورد یکی دیگر از مسئولیت‌های اعضای هیات علمی گفت: استادان باید در امور اداری دانشگاه احساس مشارکت و نظر خود را در مورد آیین‌نامه‌های دانشگاه منعکس کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: رعایت اخلاق در دانشگاه از بالا به پایین و دستوری انجام نمی‌شود و باید مشارکتی باشد.

درس‌های استادان پیشکسوت برای نواستادان؛ تعامل با دانشجو و رعایت اخلاق پژوهش
دکتر پرداختچی اولین نفر از راست

نام استاد باید به گوش صنایع برسد

احسان چیت‌ساز عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز در پنل هم‌نشینی با اساتید و انتقال تجربه در زمینه ارتباط با صنعت، فناوری و جامعه، با اشاره به مطالعه بررسی اشتغال دانشجویان دانشگاه تهران گفت: مطالعه‌ای در مورد وضعیت دانشجویان انجام و وضعیت اشتغال دانشجویان ۲ و ۵ سال بعد از اشتغال بررسی شد. یکی از داده‌های قابل توجه این بود که اساتیدی که طرح‌های ارتباط با صنعت بیشتری داشتند، در نیازهای حل جامعه نمره بالاتری گرفته و مسائل بهتری حل کرده بودند. همچنین احساس رضایت بیشتری نسبت به دیگران داشتند.

وی با بیان اینکه اعضای هیات علمی برای ارتباط بهتر با صنعت نیازمند کسب مشروعیت در این صنعت هستند، گفت: در این مورد یک استاد نوپا با استاد باسابقه قابل مقایسه نیست. یکی از اقدامات لازم برای افزایش مشروعیت این است که استادان جایگاه خود را بشناسند.

یک استاد باید ۱۰۰ سخنرانی و ارائه مقاله داشته باشد تا شاید ۳ مورد آن به ارتباط به صنعت ختم شود. در ایران این آمار بهتر است و شاید در صورتی که ۷ تا ۸ درصد آن به ارتباط منجر شود.

چیت‌ساز به اهمیت شبکه‌سازی اشاره کرد و گفت: برای ایجاد ارزش نیازمندشبکه‌سازی هستیم و یکی از بخش‌های مهم شرکت در کنفرانس است و معمولاً کنفرانس‌هایی است که سازمان‌ها برگزار می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: طرح مشترک وزارت علوم با وزارت صمت برای گسترش ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت در دست پیگیری است که اساتید وزارت علوم بتوانند به صنعت بروند و این موضوع می‌تواند به اشتغال دانش‌آموختگان نیز کمک کند.

مقاله‌نویسی با رعایت اخلاق پژوهش

بهرام گلیایی استاد بیوفیزیک دانشگاه تهران، در نشستی دیگر از نشست‌های هم‌اندیشی با اساتید مجرب و انتقال تجربه با تأکید بر رسالت‌های اصلی اساتید دانشگاه گفت: من به این اصل معتقدم که بین «درس‌دادن» و «یاد دادن» فرق وجود دارد؛ ما به‌ عنوان یک معلم موظفیم چارچوب تعیین‌شده در سرفصل آموزش را درس بدهیم اما آیا وظیفه‌ای برای یاددادن نداریم؟ رسالت و وظیفه خودتان را یاددادن بدانید که آن رضایت در نگاه و کلام دانشجو می‌بینید که یاد گرفته، خیلی ارزشمند است. به شرط اینکه استاد یاد گرفته باشد.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرصت‌هایی که در تدریس برای ارتقای سطح وجود دارد خطاب به اساتید حاضر در نشست گفت: توصیه کوچک دیگرم این است چندسال که از تدریس یک درس گذاشت، بروید دنبال درس جدید و از اینکه درس جدید بدهید نترسید.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این در نشست با تأکید بر اهمیت نگارش مقاله به‌عنوان یکی از برون‌دادهای فعالیت پژوهشی اساتید گفت: در دانشگاه بخشی از کار ما آموزش و بخشی از آن پژوهش است. بخشی از پژوهش آکادمیک از طریق مقاله به ظهور و بروز می‌رسد و سازوکاری که دانش از آن اشاعه پیدا می‌کند، مقاله است. بنابراین این کارکرد مهم را بشناسیم و از ساحت آن دفاع کنیم. باید در دانشگاه مقاله تولید اما استانداردها و اخلاق پژوهش را با جدیت رعایت کنیم.

درس‌های استادان پیشکسوت برای نواستادان؛ تعامل با دانشجو و رعایت اخلاق پژوهش

وی در ادامه به نکاتی در خصوص منش استادی اشاره کرد و گفت: ساحتی که معلمی در آن شکل می‌گیرد، تعامل با دانشجو است که باید در شأن استاد باشد و بر اساس احترام به حریم‌ها و حدود باشد. حرمت‌ورزی مشفقانه به دانشجو نیز نکته مهمی است. بدون تبختر در نگاه و درگفتار و بدون اینکه به دانشجو بی‌احترامی شود.

انتظارات بالا در کلاس داشتن هم مهم است؛ طرح درس به دانشجوی فوق‌لیسانس و دکترا طوری باشد که او بیست سال دیگر به آن برسد. یعنی خیلی پیشرو باشید.

وی در ادامه با اشاره به منش استادی افزود: در درس آنقدر بزرگ باشید که دانشجو بگوید این را استاد من گفته است؛ فلسفه بدانید و بخوانید تا قوه استدلال شما غنی شود. روش پژوهش را خوب بیاموزید و حکیم آن شوید. نگاه اسلامی را یاد بگیرید؛ قوه استدلالی شما هم قوی می‌شود. شما در کلاس رهبر هستید، دانشجو از منش و گفتار شما تقلید می‌کند. یک استاد خوب طوری است که شاگرد به انتساب به او افتخار می کند و می‌گوید استاد من فلانی است. چون منشی که در شما بوده به او انتقال داده شده است. شما باید دانشجو را کنجکاو کنید.

وی در پایان افزود: لذتبخش ترین لحظات معلمی، لحظاتی است که اتفاقاتی برای دانشجوی یک استاد رخ می‌دهد که به او افتخار می‌کنی.

به گزارش ایرنا، طرح تعالی منش استادی یا مهارت‌های ناب شاگردپروری، (در مسیر فرزانگی) با حضور ۱۶۰ استاد تازه‌استخدام دانشگاه‌های مراکز استان‌ها و دانشگاه‌های سطح یک کشور از تاریخ دهم تا چهاردهم مهرماه ۱۴۰۲ در مشهد در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha