اخراج پناهجویان بر روابط کابل و اسلام‌آباد اثرگذار است/اتخاذ تصمیم با خردمندی و خویشتنداری

اسلام‌آباد - ایرنا - سرپرست وزارت خارجه افغانستان خطاب به مقام پاکستانی گفت که مشکلات پیش روی تجارت ترانزیت،آزار و اذیت و اخراج پناهجویان افغانستانی در پاکستان روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.‌

به‌ گزارش روز جمعه ایرنا، رسانه‌های پاکستانی امروز با انعکاس دیدار «امیرخان متقی» با وزیر خارجه دولت موقت پاکستان در حاشیه سومین مجمع همکاری بین المللی هیمالیا در چین، گزارش دادند که هیات حاکمه موقت افغانستان، از تصمیم دولت اسلام‌آباد برای اخراج پناهجویان غیرقانونی افغانستانی از پاکستان خشمگین است.

بر اساس این گزارش، متقی خطاب به «جلیل عباس جیلانی» گفت که اظهارات منفی در رسانه‌ها، سنگ اندازی در تجارت ترانزیت افغانستان و تداوم آزار و اذیت پناهجویان در پاکستان روابط دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی دو کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی از دولت پاکستان خواست تا چنین تصمیمات و اقدامات را با خردمندی و خویشتنداری اتخاذ نماید.

طرفین در خصوص روابط دوجانبه، تجارت، مشکلات تجار افغان و پناهجویان افغانستان در پاکستان به صورت مفصل گفت‌وگو کردند.

آزار پناهجویان بر روابط کابل و اسلام‌آباد اثرگذار است/ اتخاذ تصمیم با خردمندی و خویشتنداری

روز گذشته دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای درباره دیدار جیلانی با متقی اعلام کرد: در این نشست بر حل چالش های پیش روی صلح و ثبات منطقه‌ای با روحیه مشترک از طریق راهبردهای جمعی تاکید شد.

دیدار دیپلمات‌های بلندپایه پاکستان و افغانستان در حالی صورت گرفت که دو کشور همچنان بر سر پدیده تروریسم و نا امنی در مرزهای مشترک، یکدیگر را به کم کاری متهم می‌کنند.

تنش‌های این دو همسایه پس از تصمیم دولت پاکستان برای اخراج پناهجویان غیرقانونی از این کشور که بیشتر آنان را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند، وارد مرحله جدیدی شد.

خشم مقامات طالبان از رویکرد پاکستان

«ملا یعقوب مجاهد» سرپرست وزارت دفاع افغانستان با محکومیت تصمیم پاکستان برای اخراج پناهجویان غیرقانونی افغانستان از تمام تاجران و مهاجرین افغان در پاکستان خواست تا سرمایه‌های خود را هرچه سریعتر به کشور منتقل و در داخل افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

سخنگوی طالبان افغانستان نیز هفته گذشته با انتقاد از برخورد دولت پاکستان در قبال پناهجویان افغانستانی، از اسلام‌آباد مطالبه کرد تا در سیاست جدید خود برای اخراج پناهندگان تجدید نظر کند.

رسانه‌های افغانستانی نیز گزارش دادند: "شیر محمد عباس ستانکزی" معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان طی سخنانی در جمع افسران پلیس در کابل تصمیم اخیر پاکستان مبنی بر اخراج مهاجران افغانستانی را یکجانبه خوانده و افزود: پاکستان باید با مهاجران افغان مطابق قوانین بین‌المللی و اصول همسایگی برخورد کند.

ستانکزی، از مقامات پاکستانی خواست تا از متهم کردن پناهندگان افغانستان و لطمه زدن به روابط دوجانبه خودداری نمایند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha