فیلم | دهیاران حلقه واسط مردم روستا با مدیران اجرایی هستند

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی، حلقه واسط مردم روستا با مدیران اجرایی هستند و باید مشکلات و چالش‌های روستائیان را به صورت کارشناسی و علمی به مدیران و متولیان امر منتقل کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «فرزاد مخلص‌الائمه» روز شنبه به مناسبت ۱۵ مهرماه روز ملی روستا و عشایر در جمع اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران استان مرکزی، افزود: دولت سیزدهم توجه ویژه به روستاها دارد.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم به ارتقا و کیفیت زندگی در روستا توجه ویژه دارد و در ۲ سال گذشته در این بخش کارهای ماندگاری انجام شده است.

استاندار مرکزی گفت: روستاها واحدهای تولیدی ارزشمندی هستند که ضمن برخورداری از جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی می توانند نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی و احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی در کشور داشته باشد.

مخلص‌الائمه افزود: مشارکت روستائیان در امور اقتصادی به شکلی که نقش خود را در بالندگی اقتصادی و توسعه کشور مشاهده کنند، می تواند زمینه توسعه روستاها را فراهم کند اما اگر بخواهیم کیفیت زندگی روستایی افزایش یابد و مهاجرت معکوس تقویت شود باید مردمی سازی و برنامه محوری مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هر زمان که حضور مردم در کنار دولت ها بوده اند، موفقیت های بسیاری حاصل شده است، افزود: مدیران اجرایی در دستگاه های دولتی موظفند راهبرد پشت میزنشینی را به راهبرد حضور در کنار مردم تغییر دهند. خوشبختانه این راهبرد در استان مرکزی تغییر کرده است و هر زمان این حضور مستقیم در بین مردم کمرنگ شود باید مطالبه گری درخصوص آن صورت گیرد و امور طبق سلسله مراتب دولتی پیگیری شود.

مخلص الائمه در خصوص وضعیت عمرانی روستاها اظهار کرد: در یک دهه اخیر عقب افتادگی جدی در حوزه پروژه های عمرانی صورت گرفته است، بر این اساس در این دولت با کارگاه های فعال عمرانی بیشماری روبرو هستیم. سال گذشته 34 هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی وارد استان شد که این رقم برابر با مجموع بودجه های ۶ سال گذشته بوده است. باید پروژه های عمرانی را اولویت بندی کرد تا به سرعت به بهره برداری برسند و دهیاری ها در این اولویت بندی ها بسیار اهمیت دارند.

وی به انتخابات اخیر در اسفندماه اشاره کرد و ادامه داد: اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران در جلب رضایت مردم برای حضور گسترده در انتخابات موثر هستند و در هر بخشی فعالیت دارند درباره این رویداد سیاسی مهم به عنوان تکلیف ملی اقدام کنند.

استاندار مرکزی گفت: مراقبت در انتخابات صورت گیرد تا با جانبداری، جایگاه شورا و دهیاری تضعیف نشود.

مخلص‌الائمه افزود: به زودی «دستیار مردمی» در فرمانداری‌های استان با هدف رفع مشکلات مردمی شکل می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: در حوزه روستایی اقدامات خوبی انجام شده است، اما مشکلات و مسائل روستایی در حوزه راه، کالبدی، اشتغال و کارآفرینی، جدی است.

«علی اکبر اسدی»با اشاره به لزوم ساماندهی کمیسیون ماده ۹۹، گفت: به دلیل نبود قانون، دهیاران نمی توانند پیرو ماده ۹۹، اقدام و برخوردی با تخلفات داشته باشند ولی اگر ظرفیت قانونی لازم مهیا شود دهیاران نیز می توانند به ابزارهای قانونی مجهز شوند، اما به هرحال تاخیر در رسیدگی به پرونده های کمیسیون، پذیرفتنی نیست.

اسدی تصریح کرد: برای رفع مباحث و مشکلات مرتبط با حوزه راه، آسفالت و اینترنت پیشنهاد می شود که کارگروهی با حضور نماینده راهداری، بنیاد مسکن و دیگر نهادهای متولی تشکیل شود و مشکلات به صورت هفتگی بررسی و هر مسئله به مدیرکل مرتبط اطلاع رسانی شود تا روند رفع مشکلات تسریع و تسهیل شود.

وی در خصوص رفع مسئله مسکن در روستاها، گفت: کارگروهی تشکیل و تعدادی روستا برای اجرای طرح ملی مسکن انتخاب شده است، اما توسعه طرح هادی توسط مدیرکل دفتر امور روستایی نیز پیگیری می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت پایانه انار نیازمند طرح و پیشنهاد مشخص است، اضافه کرد: صدور کارت ویژه اعضای شوراهای روستاها در حال پیگیری است و قدری تاخیر در این رابطه توسط استانداری رقم خورده است که باید تسریع بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری مرکزی نیز گفت: جایگاه شورای‌های اسلامی در استان بالا است و راهبرد تمرکز مدیریت با استفاده از ظرفیت شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها شکل گرفته است.

«حمید پاکپور» افزود: دهیاران و شوراهای اسلامی پیشانی مواجه با مردم هستند برای ارتقای مدیریت باید این دو جایگاه افزایش یابد.

وی بیان کرد: چهار هزار دهیار و اعضای شورا اسلامی در استان فعالیت دارند و امسال ۶۷ مجوز دهیاری داده شد که موجب افزایش میزان پوشش دهی در ارایه خدمات است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استان مرکزی گفت: معتقدم در بخشی از امور باید اصلاح قوانین صورت گیرد تا دهیاری‌ها انگیز برای ارایه خدمات و انجام پیگیری امور را داشته باشند.

عضو شورای اسلامی بخش قره چای خنداب نیز گفت: ۲۴ سال عضو شورای اسلامی هستم و به عنوان نماینده مردم انتظار رفع مشکلات را داریم، رای مردم به ما احترام دارد.

«رضا رجبی‌نسب» افزود: از آب تا آرد در روستاهای خنداب مشکلات وجود دارد که نیازمند رفع موانع برای کمک به اهالی روستا است.

وی بیان کرد: استقرار پلیس راه از نیازهای مهم مردم قره چای خنداب است. در هفته ۲ فوتی در جاده خنداب ثبت می‌شود که باید برای ارتقای مسیر اقدام فوری شود.

عضو شورای اسلامی قره‌چای خنداب گفت: در این منطقه راهدارخانه وجود ندارد و راههای روستایی فاقد علایم راهنمایی و رانندگی است.

رجبی نسب افزود: اینترنت در روستاهای منطقه آنتن دهی ندارد و روستای«کوره‌زار» خنداب فاقد شبکه صدا و سیما است.

وی بیان کرد: 2 سال از فعالیت شورای جدید می‌گذرد اما هنوز کارت شناسایی اعضا صادر نشده است.

عضو شورای اسلامی بخش مرکزی دلیجان نیز گفت: این شورا فاقد وسیله نقلیه برای سرکشی به ۳۰ روستا است تا بتواند برای رفع مشکلات و نیاز اهالی اقدام کند.

«محمد حسنی» افزود : در ماده ۹۹ موضوع ۱۵ پرونده ارسال شده و فقط جواب یک پرونده ارسال شده و این مهم باعث شده اعمال مدیریت اعضای شورا محدود باشد و قدرت مناسب برای مدیریت به اعضای شورا داده نشود.

وی بیان کرد: بی‌پاسخی مکاتبات با استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی از دیگر مشکلات شوراهای روستایی است.

عضو شورای اسلامی بخش مرکزی شهر آشتیان نیز گفت: نبود زمین و عدم توسعه طرح هادی روستایی منجر شده تا مردم به شهرها مهاجرت کنند و لازم است بنیاد مسکن برای تامین منازل مسکونی و مقاوم سازی اقدام عاجل انجام دهد.

«محمد براری» افزود: اینترنت ابزار اولیه است اما فقدان این وسیله ارتباطی به ویژه برای دانش آموزان به معضلی در روستا تبدیل شده است‌.

استان مرکزی دارای یک‌ هزار و ۱۱۷ روستا است که ۷۹۱ روستا دارای دهیاری و ۸۰۲ روستا دارای شورای اسلامی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha