نخستین روز اجلاس رایزنان فرهنگی ایران/ رایزنان چه گفتند؟

تهران- ایرنا- نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، با شعار «دیپلماسی فرهنگی؛ فرصت های منطقه ای، ظرفیت های استانی»‌ و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان ارشد دیپلماسی فرهنگی کشور در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با شعار «دیپلماسی فرهنگی؛ فرصت های منطقه ای، ظرفیت های استانی»‌ به میزبانی و همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان ارشد دیپلماسی فرهنگی کشور و بیش از بیست رایزن و مسئول خانه های فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه از صبح امروز شنبه - ۱۵ مهر- در تهران آغاز به کار کرد و تا روز پنجشنبه ۲۰ مهر (به مدت ۶ روز) ادامه دارد.

نخستین روز اجلاس رایزنان فرهنگی ایران/ رایزنان چه گفتند؟

طبق برنامه علاوه بر حضور چند وزیر در این اجلاس، مسئولان ارشد حوزه های فرهنگی و دیپلماسی، استانداران مناطق مرزی، نمایندگان مجلس و مدیران رسانه ای نیز حضور خواهند داشت و زمینه های همکاری های مشترک فرهنگی با رایزنان فرهنگی در منطقه، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.ارزیابی عملکرد نمایندگی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه نیز، بخش دیگر این اجلاس خواهد بود.

رایزنان مدعو، همچنین هر روز میهمان یکی از مقامات ارشد کشور خواهند بود تا علاوه بر ارائه دستاوردها و فعالیت های خود، از توصیه های و پیشنهادها در عرصه سیاست های کلان فرهنگی کشور نیز بهره مند شوند.

نخستین روز اجلاس رایزنان فرهنگی ایران/ رایزنان چه گفتند؟

از لزوم آموزش زبان فارسی در ارمنستان تا گسترش دفتر ایرنا در جنوب پاکستان

محمد اسدی موحد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در این نشست، با اشاره به استقبال از یادگیری زبان فارسی در این کشور گفت: آموزش و توسعه زبان فارسی در ارمنستان دردستور کار قرار گیرد.

مجید مشکی رایزن فرهنگی ایران در اسلام آباد هم گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی وزیر فرهنگی از ایران به پاکستان نیامده و برعکس. لازم است سفری صورت گیرد.

وی بر ضرورت برگزاری هفته فرهنگی در پاکستان تاکید کرد و افزود: در پاکستان این آمادگی وجود دارد که آثار هنری و سینمایی ما را به زبان فارسی و دوبله پخش کنند. با توجه به وجود رقبای زیاد لازم است از ظرفیت هایی که داریم در این کشور برای توسعه روابط فرهنگی استفاده کنیم.

نخستین روز اجلاس رایزنان فرهنگی ایران/ رایزنان چه گفتند؟

سعید طالبی‌نیا وابسته فرهنگی ایران در کراچی نیز در این نشست بیان کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) عملکرد خوبی در پاکستان دارد. پیشنهاد می کنم علاوه بر اسلام آباد، در جنوب پاکستان هم، ایرنا حتما خبرنگار داشته باشد، باید در عرصه رسانه، اهتمام بیشتری صورت گیرد.

سیدقاسم ناظمی سیدان رایزن فرهنگی ایران در ترکیه گفت: در خصوص حمایت مادی و معنوی اهتمام جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم و ضروری است. حوزه بین الملل هزینه ها و دغدغه های متفاوتی از داخل کشور دارد. اقتضای کار بین الملل متفاوت است. لازم است توجه ویژه ای به ساختارها و زیرساختارهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شود.

نخستین روز اجلاس رایزنان فرهنگی ایران/ رایزنان چه گفتند؟

نوید رسولی رایزن ایران در ترکمنستان نیز بر عملی شدن توافقات صورت گرفته در جریان سفر وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی به ترکمنستان از جمله نوروزگاه های مشترک تاکید کرد.

ابوالحسن خلج منفرد مدیرکل همکاری های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رایزنان ما در خارج از کشور فقط دیپلماسی فرهنگی را پیش رو ندارند، بلکه دیپلماسی دینی، مطبوعاتی و انباشت وسیعی از کارها را انجام می دهند. باید تلاش کنیم رایزنی های فرهنگی خود را متناسب با توقعاتی که از آنها داریم توسعه دهیم و لازمه آن افزایش نیروهای فرهنگی است.

نخستین روز اجلاس رایزنان فرهنگی ایران/ رایزنان چه گفتند؟

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که به میان رایزنان مدعو آمده بود تا از نزدیک از دغدغه و پیشنهادات آنان آشنا شود و دستورات لازم را بر این اساس، اعلام کرد. وی همچنین از آمادگی دستگاه فرهنگی کشور در استان های مرزی مرتبط، برای همکاری برای رفع این دغدغه و فراهم آوردن نیازها و خواسته های رایزنان فرهنگی خبر داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha