استاندار چهارمحال و بختیاری: مراکز کانون‌ پرورش فکری کودکان در مناطق محروم تقویت شود

شهرکرد - ایرنا – استاندارچهارمحال و بختیاری گفت: تقویت زیرساخت مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق کمترتوسعه یافته این استان از جمله ضرورت‌هایی است که باید به آن پرداخته شود.

به گزارش ایرنا، غلامعلی حیدری روز یکشنبه در نشست با اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت هفته ملی کودک افزود: توزیع عادلانه امکانات با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به خصوص در بخش کودکان و نوجوانان از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در کنار تامین برخی از زیرساخت‌های مهم و اساسی از جمله آب، برق، گاز، جاده، بهداشت و سایر موارد دیگر ایجاد امکاناتی برای رشد و شکوفایی کودکان و نوجوانان این منطقه از جمله ضرورت‌هایی است که نباید از ذهن مسوولان دور بماند.

وی همچنین بر ضرورت استفاده هم‌افزایی و استفاده از توان دستگاه‌های اجرایی برای پیشبرد برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و استفاده از ماده ۲۳ برای اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی کانون پرورش فکری در شورای برنامه‌ریزی و توسعه تاکید کرد.

حیدری ادامه داد: هفته ملی کودک فرصتی برای بیان و درک اهمیت دوران کودکی است چون اگر دوران کودکی به خوبی درک شود فرد زمینه بالندگی فرد در دوران جوانی و بزرگسالی بهتری فراهم می‌شود.

وی با اشاره به نحوه برخورد بزرگان دین با کودکان گفت: بزرگان دینی به ما راه و خط برخورد با کودکان و نوجوانانی که آینده‌ساز این مملکت هستند را نشان داده‌اند و باید از آن‌ها در این رابطه درس گرفت.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر کتاب و کتابخوانی گفت: مانوس کردن کودکان و نوجوانان با کتاب از جمله ضرورت‌هایی است که کارشناسان این بخش باید با روش‌های مختلف جامعه هدف را با کتاب خواندن آشنا کنند.

وی قصه‌گویی را از دیگر روش‌های تربیتی کودکان عنوان کرد و اظهار داشت: قصه‌گویی یکی از روش‌های تاثیرگذاری است که نباید از آن غافل شد بلکه در کنار کتابخوانی باید به آن بیشتر پرداخته شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به این فرمایشات رهبر معظم انقلاب که موثرترین زبان؛ زبان هنر است، ادامه داد: بچه‌ها باید از زمان کودکی زبان هنر را بیاموزند و با این زبان صحبت کنند.

حیدری تاکید کرد: تربیت و رشد بچه‌ها در محیطی معنوی، فرهنگی با نشاط و شاد ضمن اینکه موجب کاهش آسیب‌پذیری کودکان در آینده می‌شود همچنین آینده روشنی را برای آن‌ها رقم می‌زند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری با تقدیر از هنرنمایی کودکان و نوجوانان در این آیین گفت: این هنرنمایی نشان دادن این سرزمین سرشار از استعدادهای بالقوه و بالفعل کودکان و نوجوانان است و اگر به این توانمندی‌ها ذره‌ای توجه شود قابلیت شکوفایی دارند.

شهرام خواجوی افزود: ما برخود می‌بالیم که چنین نسل باهوش، توانمند و درک خوبی از شرایط دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین دلیل نامگذاری هفته ملی کودک توجه به حقوق کودک است، گفت: قوانین متعددی در خصوص حقوق کودک نگاشته شده است اما مهم‌تر از وجود قوانین عمل به قوانین است که شاید آگاهی بخشی مردم و خانواده‌ها نسبت به حقوق کودک مهم‌ترین اولویتی است که به خصوص در استان چهارمحال و بختیاری باید نسبت به آن توجه داشته باشند.

خواجوی اضافه کرد: خانواده به‌عنوان یکی از ارکان جامعه می‌تواند در رشد و شکوفایی بچه‌ها نقش موثری داشته باشد، این خانواده است که می‌تواند بچه‌ها را به شکوفایی و یا در مسیر ناهنجاری قرار می‌دهد و همچنین در کنار خانواده اداره‌هایی وجود دارند که به طور قطع با هماهنگی و هم افزایی که باهم دارند به رشد و شکوفایی استعداد کودکان و نوجوانان کمک می‌کنند.

مراکز سیار روستایی؛ راهکاری برای ارائه فعالیت‌های کانون در روستاها

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت ۲۱ مرکز ثابت و چهار مرکز سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهارمحال و بختیاری گفت: تمام مراکز فرهنگی ثابت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرها مستقر و مراکز روستایی از داشتن این مراکز محروم هستند.

حجت‌الله آسمند افزود: در زمان حاضر چهار مراکز سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در۸۵ روستای استان فعال هستند و تلاش شده محرومیت کودکان روستایی با پررنگ‌تر شدن فعالیت مراکز سیار روستایی جبران شود.

وی با بیان اینکه ۶۲ فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متاثر و نشات گرفته از کتاب و کتابخوانی است، گفت: ۲۵۶ هزار کتاب در کتابخانه‌های این مجموعه به شکل کتابخانه باز در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دارد.

آسمند ادامه داد: با هدف بازنگری کتاب‌ها موجود امسال تاکنون هشت هزار و ۷۰۰ جلد کتاب به مجموعه کتاب‌های استان اضافه شده و براساس برنامه‌ریزی انجام شده طی ۲ نوبت تا پایان سال کتاب به این مجموعه اضافه می‌شود.

وی برگزاری ۴۰ عنوان کارگاه‌های تخصصی و عمومی(کارگاه‌های اوقات فراغت) برای هفت هزار کودک و نوجوان، برگزاری دوباره طرح کانون مدرسه و زیرپوشش قراردادن هفت هزار دانش‌آموز، اجرای ۱۲۰ برنامه فرهنگی برای هفت هزار کودک با موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تهیه یک هزار دست‌سازه فرهنگی برای کودکان ایرانی در پیاده‌روی اربعین، برگزاری ۱۶۰ عنوان برنامه به مناسبت دهه امامت و ولایت برای هشت هزار کودک، گردهمایی کودکان عاشورایی، جشن شب عید غدیر، روایت‌گری عاشورا با شرکت سه هزار کودک را از جمله برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

برگزاری ۲۲۰ برنامه به مناسبت هفته کودک در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۲۰ برنامه فرهنگی، هنری و ادبی به مناسبت هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهرماه در این استان برگزار می‌شود.

وی برگزاری مراسم جشن و نمایشگاهی از آثار کودکان در روز ۱۹ مهربا مشارکت شهرداری، محیط زیست، آموزش و پرورش، دادگستری و جمعیت هلال احمر، عضویت رایگان کودکان در کانون، تجلیل از فرزندان شهدای سلامت، حرم، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و یادمان شهدای کودک را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد.

آسمند اظهار داشت: بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در استان درباره کودک با هدف آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و حساس کردن والدین و مسوولان به نیازهای کودکان است.

جشنواره قصه گویی؛ فرصتی برای معرفی قصه‌گوهای برتر

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری گفت: بیست و پنجمین جشنواره قصله گویی فرصتی برای رقابت قصه‌گویان و معرفی قصه‌گوهای برتر استان به شمار می‌رود.

آسمند یادآور شد: بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی در همه گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان، بزرگسالان و پدربزرگ مادرپزرگ‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: قصه هنر و ابزاری است که در آن تمام هدف‌های آموزشی و تربیتی ومواردی که مربوط به تربیت کودک است درآن دنبال می‌شود و این قصه‌گو است که با انتخاب نوع، متن و بیان موثر باید بتواند مفاهیم تربیتی را به کودک و نوجوان انتقال دهد.

آسمند با تاکید براینکه اثر تربیتی قصه‌ها در گذشته بیش از ابزارهای آموزشی بود افزود: تلاش می‌شود با برگزاری این جشنواره‌ها ابزار و هنر قصه‌گویی در جامعه گسترش یابد.

وی تاکید کرد: در کنار سایر ابزارهای آموزشی قصه می‌تواند ابزارو هنر کم هزینه و پرمنفعت برای کودکان به شمار برود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: ۳۸۲ نفر در بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی در استان شرکت کردند که از این تعداد ۱۳ نفر به‌عنوان برگزیده استانی، چهار نفر برگزیده منطقه‌ای و۲ نفر برگزیده ملی معرفی شدند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha