۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۰
کد خبرنگار: 1179
کد خبر: 85251476
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیت الله حیدری: مطالبه عشایر از مسئولان، به حق است

اهواز - ایرنا - نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: عشایر همیشه در خط مقدم انقلاب بوده و بر گردن همه ما حق دارند لذا توقع و مطالبه آنها از مسئولان استانی و کشوری، به حق است.

به گزارش ایرنا آیت‌الله محسن حیدری روز یکشنبه با تبریک به مناسبت هفته عشایر و روستا در نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر جمع خبرنگاران بیان کرد: خوزستان اقوام مختلفی از جمله لر، عرب، بختیاری، بهمئی، قشقایی و ... دارد و فرهنگ مردم آن برگرفته از فرهنگ عشایر است.

وی با بیان اینکه فرهنگ عشایر آغشته به مکتب اسلام است افزود: فرهنگ غیرت، ایمان و ولایتمداری در عشایر موج می‌زند زیرا در دامن اسلام و در ارتباط با روحانیت پرورش یافته‌اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ظرفیت عشایر و روستاها، فقط مربوط به دامپروری و کشاورزی نیست و می‌توان در بخش صنایع کوچک و پایین دستی از ظرفیت های موجود در روستا و مناطق عشایری استفاده کرد ادامه داد: ظرفیت دامپروری و کشاورزی، به طور مستقیم با معیشت مردم در ارتباط است و در صورت اختلال مشکلات دیگری به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه عشایر از نظر دینی، معنوی، فکری و فرهنگی ظرفیت‌های بالایی دارند گفت: عمده فرماندهان دفاع مقدس نظیر حاج قاسم سلیمانی، محسن رضایی، علی هاشمی، علی شمخانی و... از بچه‌های عشایر بودند.

آیت الله حیدری گفت: عشایر همیشه در خط مقدم انقلاب بوده و بر گردن همه ما حق دارند لذا توقع و مطالبه آنها از مسئولان استانی و کشوری، به حق است. خوشبختانه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، خدمات زیادی برای عشایر انجام شده اما کافی نیست و باید به این قشر از جامعه ایرانی نگاه ویژه‌ای شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: عشایر و روستاییان برای کشاورزی نیاز به آب و برای دامپروری و کوچ، نیاز به جاده دارند همچنین فضای مناسب آموزشی، بهداشتی و مسائل معیشتی باید برای آنها فراهم شود.

بر اساس این گزارش کوچ عشایر به مناطق قشلاقی خوزستان از اواخر مهر همزمان با سرد شدن هوا در مناطق ییلاقی شروع می‌شود.

عشایر کشور در مجموع حدود ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند. صنایع دستی، شیر و فرآورده‌های لبنی از تولیدات عشایر است که سهم قابل توجهی در سبد درآمدی آنان دارد.

برخی از خانوارهای عشایری استان با وسایل نقلیه و برخی دیگر نیز از ۱۹ "ایل‌راه" عشایری وارد استان خوزستان می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha