گره‌گشایی از ترافیک شهری مراغه با مشارکت‌ مردمی

مراغه- ایرنا- پلیس راهور مراغه این روزها و به واسطه بازگشایی مدارس در تکاپو برای گره‌گشایی از ترافیک شهری است در حالیکه برخی‌ها ناخواسته به این گره‌ها، گرهی دیگر می‌افزایند.

به گزارش ایرنا ترافیک شهر مراغه به ویژه در قسمت شمالی آن که گفته می‌شود بیشتر مدارس در این محدوده قرار دارد، با از سرگیری فعالیت مدارس افزایش یافت و تلاش پلیس راهور برای گره‌گشایی نیز در برخی از موارد به در بسته خورد.

زیرا توزیع نامتناسب مدارس به خصوص مدارس غیردولتی و کم‌توجهی برخی از اولیا و مربیان و حتی مدیران مدارس، کار گره‌گشایی از ترافیک را دشوارتر کرده است.

برای نمونه مدارس ابتدایی غیرانتفاعی از یک سو با قرار گرفتن در مرکز شهر و از سوی دیگر به واسطه تاخیر یک ساعته در تعطیلی مدرسه و همزمان بودن آن با تعطیلی مدارس دولتی، نقش عمده‌ای در ایجاد گره‌های ترافیکی دارند.

این در حالی است که مدارس غیرانتفاعی در مقطع ابتدایی طبق مصوبه وزارت کشور باید راس ساعت ۱۳ تعطیل شود اما برخی از این مدارس در محدوده مرکزی شهر به بهانه‌های تشکیل کلاس اضافی در ساعت ۱۴ و همزمان با سایر مدارس دولتی خاتمه می‌یابد.

از طرف دیگر نیز بیشتر دانش‌آموزان ابتدایی با خودروهای شخصی پدران و مادرانشان به مدرسه می‌روند و پارک دوبله و سوبله در مقابل مدارس غیرانتفاعی و حتی دولتی به عاملی برای گره‌های کور ترافیکی تبدیل می‌شود.

نکته اینجاست که محوطه برخی از مدارس در محدوده مرکزی شهر تا حدی وسعت دارد که جوابگوی پارک سرویس‌های مدارس باشد اما درب این مدارس به هر دلیلی بسته می‌ماند و ترافیک در مقابل مدرسه به اوج می‌رسد.

بر همین اساس به نظر می‌رسد والدین با خودداری از تجمع در مقابل مدارس و پرهیز از پارک دوبله، مدیران مدارس از طریق هدایت سرویس‌های مدارس به محوطه مدرسه و رعایت مصوبه وزارت کشور و مسئولان ذیربط با خودداری از صدور مجوز تاسیس مدارس در بافت مرکزی شهر می‌توانند به کمک پلیس راهور بیایند.

«افشین صادق‌وندی» که هر روز خواهرزاده‌اش را به مدرسه ابتدایی می‌برد و بر می‌گرداند، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: بخش قابل توجهی از ترافیک ناشی از توقف دوبله و سوبله خودروها در مقابل مدارس است و برخی از والدین حاضر نیستند تا خودرو خود را کمی با فاصله از مدرسه پارک کنند.

وی اضافه کرد: اندکی قبل یک دستگاه خودرو عبوری به یکی از همین خودروهای والدین که به صورت دوبله در مقابل مدرسه بدر پارک شده بود، برخورد کرد و رعایت نکردن قوانین، در برخی از موارد خسارت‌هایی نیز به بار می‌آورد.

رییس پلیس راهور مراغه می‌گوید: عوامل پلیس راهور در زمان شروع و تعطیلی مدارس در تمامی میدان‌ها حضور فیزیکی دارند تا از ایجاد گره‌های کور ترافیکی جلوگیری کنند اما ترافیک در برخی از ساعت‌ها و در مکان‌های مشخص اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان در مقابل هر مدرسه و کوچه‌ای پلیس مستقر کرد.

سرهنگ «سید سعیدالله عزتی» افزود: تقاطع ۴۸ متری، تقاطع آزادگان، سه‌راهی دانشگاه و میدان «کوره‌خانه» از جمله مناطقی است که در آن مکان‌ها به صورت روزانه شاهد ترافیک هستیم و تنها به واسطه حضور ماموران پلیس راهور نمی‌توان از ترافیک این مناطق گره‌گشایی کرد.

وی با بیان اینکه به‌زودی و با مصوبه شورای ترافیک شهرستان اصلاح هندسی تقاطع ۴۸ متری آغاز می‌شود، افزود: اگر مردم و برخی از مسئولان ذیربط با پلیس راهور بیش از پیش همکاری کنند، می‌توان نسبت به روان‌سازی ترافیک اقدام کرد.

وی به وجود برخی از مدارس غیرانتفاعی با جمعیت دانش‌آموزی قابل توجه در مرکز شهر اشاره کرد و افزود: فعالیت یک مدرسه با چندصد دانش‌آموز و در یک مکان فاقد ظرفیت پارک خودرو، ترافیک را در ساعات شروع و تعطیلی این مدرسه اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

سرهنگ عزتی این را هم بیان کرد که اخیرا مدیر مدرسه «رحمانی» مراغه نسبت به هدایت سرویس‌های مدرسه و خودروهای والدین دانش‌آموزانش به محوطه مدرسه اقدام کرده که در حل ترافیک از مقابل مدرسه بسیار موثر بوده است.

وی همچنین به والدین توصیه کرد که اجازه ندهند تا سرویس‌های مدارس، سرنشین اضافی سوار کنند زیرا در صورت وقوع حوادث احتمالی، پوشش بیمه شخص ثالث امکان‌پذیر نخواهد بود و پلیس راهور نیز به نوبه خود با آن مقابله می‌کند.

گره‌گشایی تنها با مشارکت مردم و آموزش و پرورش امکان‌پذیر است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مراغه معتقد است که اگر سرویس‌های مدارس به داخل محوطه مدرسه هدایت شود و اولیا و مربیان نیز مشارکت کنند، گره‌گشایی از ترافیک ناشی از مدارس در بیشتر موارد قابل کنترل است.

«سیدحامی امامزاده» افزود: اخیرا و با مصوبه شورای ترافیک شهرستان، آموزش و پرورش مکلف شد تا دستورالعمل همکاری مدیران مدارس در این زمینه را ابلاغ کند اما برخی از مدارس از جمله «سما» از محوطه لازم برخوردار نیست.

به گفته وی شورای ترافیک شهرستان پیش از این تصویب کرده بود که تا ۱۵ مهرماه، ساعت تعطیلی برخی از مدارس هم‌مسیر تغییر یابد و این مصوبه باید در طول سال تحصیلی اجرایی شود.

وی به نقش عمده مدیریت آموزش و پرورش شهرستان در کنترل ترافیک ناشی از فعالیت مدارس اشاره کرد و افزود: خواسته شورای ترافیک شهرستان جایجایی ساعت شروع و تعطیلی برخی از مدارس است و به زودی گروهی متشکل از نمایندگان شهرداری، آموزش و پرورش و پلیس راهور برای بازدید و نظارت به مدارس می‌روند.

به گزارش ایرنا پلیس راهور مراغه با تمام ظرفیت نیروی انسانی در تلاش برای گره‌گشایی از ترافیک شهر مراغه در برخی ساعات شبانه‌روز است و انتظار می‌رود مردم و مسئولان نیز به وظایف مشارکتی خویش در این زمینه به خوبی عمل کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha