نصف سیب زمینی تولیدی آذربایجان غربی متعلق به مزارع چالدران است

ارومیه - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به پیش بینی تولید بیش از ۵۲ هزار تن سیب زمینی در استان گفت: ۵۰ درصد این میزان در شهرستان چالدران تولید می‌شود.

مهدیه فلاح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان چالدران در شمال آذربایجان غربی قطب تولید سیب زمینی استان است که خاک مطلوب، منابع آبی و هوای مساعد از مهمترین علل کشت این محصول در این منطقه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در اسفند سال زراعی گذشته ۲ هزار و ۳۰۲ هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول سیب زمینی قرار گرفت که برداشت آن از ابتدای مهرماه جاری در شهرستان‌های مختلف آغاز شده‌است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: ارقام کشت شده در سطح استان شامل رقم های آگریا، سانته، دزیره و جلی است.

فلاح اظهار کرد: پس از چالدران، شهرستان هایی که بیشترین سطح زیر کشت سیب زمینی استان را به خود اختصاص داده‌اند، شامل سردشت، بوکان، خوی و ارومیه است.

نصف سیب زمینی تولیدی آذربایجان غربی متعلق به مزارع چالدران است

وی ادامه داد: اغلب سیب زمینی‌هایی که در سطح استان کشت می‌شود از بذرهای اصلاح شده هستند و توسعه آبیاری میکرو این محصول از اهداف سازمان برای صرفه جویی در مصرف آب است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: از مجموع ۲ هزار و ۳۰۲ هکتار اراضی زیر کشت این محصول در حال حاضر ۱۴۵ هکتار از مزارع سیب زمینی استان با نوارتیپ و ۷۶۹ هکتار با استفاده از سیستم بارانی آبیاری می‌شود.

فلاح اضافه کرد: در آذربایجان غربی اکثر مراحل برداشت این محصول به ‌صورت مکانیزه انجام‌ می‌شود و از اواخر اسفند ماه کشت این محصول آغاز شده و برداشت آن از اوایل مهرماه تا نیمه اول آبان ماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:کشت سیب زمینی در چالدران آغاز شد

به گزارش ایرنا، شهرستان چالدران بیش از ۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که ۱۰ هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم است؛ چالدران در شمال آذربایجان غربی قرار دارد و از جمله شهرستان‌های محروم این استان به شمار می‌رود.

سیب‌زمینی گیاهی است از تیره سیب‌زمینیان که دارای برگ‌های مرکب و بریده و گل‌های سفید یا بنفش است، این گیاه دارای رقم‌های مختلف است که آنها را به زودرس، دیررس و میانه‌رس تقسیم می‌کند و برحسب استفاده این گیاه به سیب‌زمینی خوراکی، علوفه‌ای و صنعتی تقسیم می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha