آغاز فراخوان پانزدهمین جشنواره فارابی/تجلیل از داوران برتر دوره چهاردهم

تهران- ایرنا- دبیر شورای علمی پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی از آغاز فراخوان دریافت آثار برای این جشنواره خبر داد و گفت: نشست تجلیل از داوران برتر دوره چهاردهم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مهدی عباس زاده امروز (دوشنبه) در نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی درباره آغاز زمان دریافت آثار داخلی و خارجی در این جشنواره اظهار داشت: روند دریافت آثار از امروز ۱۷ مهر آغاز شد و تا ۳۰ آبان ادامه دارد، آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان ۱۴۰۱ منتشر شده اند، می توانند با ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره به نشانی farabiaward.ir در این جایزه شرکت کنند.

وی درباره روند شناساسی آثار بیان کرد: همه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند، دبیرخانه هم سراغ پژوهشگران می رود؛ آثار آنها را برای جشنواره انتخاب می کند و یک راه هم ارسال فراخوان و مکاتبات با موسسات، دانشگاه ها است. همچنین با رایزنی با برخی از استادان گروه های ۱۶ گانه جشنواره شامل بیش از ۱۲۰ استاد و متخصص آثاری انتخاب می شود.

دبیر شورای علمی پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی درخصوص روند برگزاری جایزه امسال نیز توضیح داد: ۱۶ گروه علمی علوم انسانی در این دوره داریم، یک گروه جدید یعنی علوم انسانی اسلامی‌ از دوره قبل اضافه شده است. همچنین قالب پذیرش آثار نیز کتاب، مقاله، طرح پژوهشی، رساله دکتری یا مقاله سطح چهار حوزه و پایان نامه ارشد یا مقاله سطح سه حوزه و مقاله علوم انسانی و اسلامی منتشر شده در مجلات مورد تایید وزارت علوم یا حوزه است.

وی گفت: شرکت کنندگان در دو بخش بزرگسال (بالای ۳۵ سال) یا جوان (زیر ۳۵) هستند و در دو سطح برگزیده (اول، دوم، سوم) و شایسته تقدیر از افراد برتر تجلیل می شود. اختتامیه جشنواره تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

عباس زاده تاکید کرد: بخش ویژه شامل شخصیت پیشگام علوم انسانی و اسلامی، شخصیت پیشتاز علوم انسانی و اسلامی، نظریه پرداز برجسته و مترجم برجسته است. در بخش ترجمه، هم ترجمه از زبان های دیگر و هم از زبان فارسی، انجمن علمی برتر (حوزه و دانشگاه) و نشریه علمی برتر (حوزه و دانشگاه) مد نظر است.

وی یادآور شد: یک بخش هم جایزه منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که در حوزه پژوهش های قرآنی آموزش عالی اهدا می شود و مرکز پژوهش‌های قرآنی وزارت علوم مسئولیت آن را برعهده دارد.

عباس زاده گفت: بخش ویژه ای که امسال اضافه شده، دیپلماسی علمی است که هنوز شاخص های آن تدوین نشده و در حال تدوین آن هستیم.

آغاز فراخوان پانزدهمین جشنواره فارابی/ تجلیل از داوران برتر دوره چهاردهم

بخش بین الملل
دبیر شورای علمی پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی در مورد بخش بین الملل این جایزه نیز اظهار داشت: در بخش بین الملل سه حوزه ایرانشناسی، اسلام شناسی و علم دینی را داریم که علم دینی از دوره قبل اضافه شده است. یک جایزه ویژه صلح و دوستی را هم داریم. همه موسسات و شخصیت های حقیقی و حقوقی دارای ملیت غیرایرانی می توانند در این بخش شرکت کنند.

وی ادامه داد: آثاری که از پایان مارس ۲۰۲۰ تا پایان مارس ۲۰۲۳ منتشر شده اند می توانند در این جایزه شرکت کنند. علاقه مندان از امروز ( ۹ اکتبر) تا ۲۱ نوامبر (۳۰ ابان) وقت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

۱۵۰ میلیون تومان جایزه برگزیده اول جشنواره

دبیر شورای علمی پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی درباره برخی اقدامات برای برگزاری بهتر جشنواره فارابی گفت: شکل گیری شبکه نخبگانی یکی از اقدامات بوده است که در قالب چند برنامه در پژوهشگاه دنبال می شود. یکی از این اقدامات برگزاری همایش بین المللی فارابی است که دومین دور آن ۳۰ مهر در قزاقستان و با همکاری دانشگاه ملی فارابی آن کشور برگزار می شود.

عباس زاده افزود: اقدام بعدی ارتقای کمی و کیفی جایزه جشنواره است که ارقام جایزه افزایش یافت و مبلغ نقدی جایزه برگزیده اول به ۱۵۰ میلیون تومان رسید، ولی باز هم باید بیشتر شود.

وی درخصوص برگزاری نشست علمی در ۳۰ آبان بیان کرد: این نشست با موضوع تحلیل محتوایی جشنواره چهاردهم و تجلیل از داوران آن برگزار می شود. در این دوره داور برتر در هر گروه انتخاب و تجلیل می شود؛ زیرا داوری در هر جشنواره ای اهمیت زیادی دارد و با انتخاب داور برتر قصد ایجاد رقابت در این جشنواره را داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha