حضور رئیس جمهور در حافظیه موجب توجه مسئولان به مفاخر می‌شود+ فیلم

تهران- ایرنا- به گفته رئیس بنیاد فرهنگی استاد شهریار حضور نخبگان حاکمیت از جمله بالاترین مقام اجرایی در یک برنامه فرهنگی باعث می‌شود سایر مسئولان به این موضوع توجه ویژه کنند.

جواد وندنوروز با اشاره به حضور رئیس جمهور در حافظیه در ۲۰ مهر، روز بزرگداشت حافظ در گفت وگو با خبرنگار کتاب ایرنا اظهار داشت: حضور مقام رئیس جمهور نشان دهنده توجه دولت به جایگاه فرهنگی و ادبی حافظ است. ورود دولت به جایگاه ادبی باعث جلب توجه احاد جامعه به این مساله خواهد بود.

رئیس بنیاد فرهنگی استاد شهریار با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی قدردان توجه مسئولان به مفاخر نخبگان کشور است، ادامه داد: حضور نخبگان حاکمیت از جمله بالاترین مقام اجرایی کشور در یک برنامه فرهنگی و ادبی باعث می‌شود سایر مسئولان به این جایگاه توجه ویژه و عمیق کنند. همچنین توجه مقام رئیس جمهور به این مساله باعث می‌شود، جایگاه شاعری مانند حافظ در دستگاه‌های حاکمیت مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار مفاخر فرهنگی برجسته‌تر شود.

در تهران بنیاد حافظ نداریم

وندنوروز با اشاره به اینکه در طی سال‌های گذشته با مفاخر فرهنگی و ادبی توجه نشده است، ادامه داد: برای مثال در موضوع مولانا، کمتر شاهد هستیم که دانشگاه‌ها و نهادهای حاکمیت ما به این شاعر توجه کنند؛ این در حالی است که در آلمان بنیاد گوته (یوهان ولفگانگ فون گوته، یکی از مهم‌ترین نویسندگان جهان و از بنیان‌گذاران سبک نوشتاری رمانتیسیسم) را داریم که در بیش از ۷۰ کشور در جهان نمایندگی دارد. همچنین بنیاد یونس امره(یکی از نامدارترین چهره‌های ادبیات ترکی، شاعر متصوفی است که توانست از عناصر ریشه‌دار فرهنگ ترکان در بیان مفاهیم عرفان اسلامی بهره گرفته، با سروده‌هایش به دل مرده مردمان نفسی تازه ببخشد و ایشان را با عشق ناب و حقایق الهی آشنا کند) را در ترکیه داریم.

رئیس بنیاد فرهنگی استاد شهریار ادامه داد: یونس امره مانند سعدی شهرت جهانی دارد و به صلح و بشر دوستی توجه زیادی داشت این بنیاد در ۳۷ کشور جهان شعبه دارد. این در حالی است که در تهران بنیاد حافظ نداریم و فقط تعدادی استاد در شیراز در این حوزه زحمت می‌کشند. همچنین بنیاد مولانا و شمس نداریم. در صورتی که هر یک از این مفاخر لازم دارند تا از بنیادها و موسسه‌های قوی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، بهره‌مند شوند.

حضور رئیس جمهور در حافظیه موجب توجه مسئولان به مفاخر می‌شود+ فیلم
جواد وندنوروز رئیس بنیاد فرهنگی استاد شهریار

هنوز خانه پروین اعتصامی به شکل موزه درنیامده است

وندنوروز با تاکید بر اینکه شاعری مانند پروین اعتصامی از سرمایه‌های ایران است، ادامه داد: نسل جدید ما با این شخصیت ادبی آشنایی ندارند و دریغ از دفتر و نهادی که این جریان را راهنمایی کند. هنوز که هنوز است خانه پروین اعتصامی به شکل موزه درنیامده است و هنوز که هنوز است اندیشه‌های پروین اعتصامی در مجله‌های علمی و فرهنگی که در میان آحاد جامعه مصرف می‌شود، ارائه نمی‌شود.

رئیس بنیاد فرهنگی استاد شهریار با تاکید بر اینکه کمتر به مفاخر ادبی توجه شده است، بیان کرد: نتوانسیم مسائل را انتقال دهیم. حکیم نظامی گنجوی از مفاخر فرهنگ ایران و شاعر ایرانی است، بی‌شک از مفاخر ایران است اما بعد از اقداماتی که سایر کشورها در ارتباط با او انجام دادند، متوجه شدیم که باید به این مساله می‌پرداختیم. البته در سال‌های اخیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اقدام به برگزاری نشست‌هایی کرده است که ضمن ارج نهادن به ارزش‌های ادبی و فرهنگی، اطلاعات مفیدی از این بزرگان را به جامعه منتقل کند.

او با اعلام اینکه دولت حرکت‌های پسندیده‌ای در حوزه فرهنگ و ادب انجام می‌دهد، افزود: خواستاریم تا دست‌اندرکاران فرهنگی نسبت به این جایگاه توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ زیرا نسل جدید و کشور ما به شخصیت‌هایی اهل تفکر و اهل مردم، نیاز اساسی دارند. شاعران و مفاخر ادبی ما این جایگاه را دارند و می‌توانند با زبان شیوا و بلیغ ادبیات ارزش‌های این نسل را به جامعه انتقال بدهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha