۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85253144
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مراسم رونمایی ترجمه کتاب "شاه همدان" در کراچی پاکستان برگزار شد

اسلام‌آباد - ایرنا - آیین رونمایی از ترجمه اردو کتاب "شاه همدان" پیرامون شخصیت عارف برجسته "میر سید علی همدانی" به میزبانی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در «کراچی» و با حضور شخصیت‌های ایرانی و پاکستانی برگزار شد.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، این مراسم با حضور "حسن نوریان" سرکنسول ایران در کراچی، حجت الاسلام والمسلمین "حمید ملکی" قائم مقام حوزه علمیه قم، "پیر اظهر الدین همدانی" از نوادگان میر سید علی همدانی (ره)، سناتور "سلیم ضیا" و جمعی از چهره‌های برجسته رسانه‌ای و خبرنگاران پاکستانی در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

کتاب شاه همدان نوشته مرحوم دکتر پرویز اذکائی به انضمام پنج رساله میر سیدعلی همدانی در انتشارات ابوعلی سینا به زبان فارسی چاپ شده و به ابتکار سرکنسولگری ایران در کراچی به زبان اردو ترجمه شد.

مراسم رونمایی ترجمه کتاب "شاه همدان" در کراچی پاکستان برگزار شد

پیر اظهرالدین همدانی از نوادگان میر سیدعلی همدانی در مراسم رونمایی از این اثر ارزشمند و فاخر ایرانی ضمن تقدیر از اقدامات ترجمه و چاپ کتاب عنوان کرد که تا کنون ۱۷۰ کتاب در باب تعالیم و زندگینامه شاه همدان نوشته شده که اثر اخیر برای اهل کتاب دارای جایگاه خاص و والایی است.

همچنین حجت الاسلام ملکی با اشاره به آیات قرآن کریم به ارزش وحی و جایگاه عقل در استنباط اشاره کرد و تلاش‌های میرسید علی همدانی در بسط و نشر اندیشه اسلامی در شبه قاره را ستود.

سلیم ضیا نماینده مجلس سنای پاکستان ابراز کرد از طریق این برنامه با آثار و زندگی پرثمر شاه همدان آشنا شده و همواره ملت ایران در تحکیم و بسط اندیشه اسلامی اثرگذار بوده است.

مراسم رونمایی ترجمه کتاب "شاه همدان" در کراچی پاکستان برگزار شد

وی افزود: ایران تمدن ساز است و شخصیت های بزرگ تاریخی در آن زندگی کرده و می‌کنند که ایشان راه سعادت و خیر را پیش روی ملت خود و جهانیان روشن کرده‌اند از جمله آنان امام خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران است.

نوریان سرکنسول ایران در کراچی نیز با اشاره به فرازهایی از زندگی شاه همدان و دستاوردهای ایشان اظهار داشت: میرسیدعلی همدانی و پیروانش در کشمیر نقش مهمی در ترویج و تثبیت اصول اسلامی داشتند و در اثر اقامت ۵ ساله وی ، ۳۵ هزار نفر به اسلام ملحق شدند.

مراسم رونمایی ترجمه کتاب "شاه همدان" در کراچی پاکستان برگزار شد

براساس این گزارش، میر سید علی همدانی به عنوان یک دین‌ شناس و عارف اسلامی شناخته می‌شود که تلاش کرد اصول دینی و فلسفه اسلامی را تبیین کند. همدانی نه تنها در زمینه اسلامی، بلکه در ادب فارسی نیز تأثیرگذار بود. او به عنوان یکی از نویسندگان و شاعران بزرگ در دوران خود شناخته می‌شود و اشعار و آثار ادبی به زبان فارسی آفرید.

تأثیرات میر سید علی همدانی و پیروانش در کشمیر و اسلام به عنوان ترویج دین اسلام و تبیین مفاهیم دینی، ترویج علوم اسلامی و تأثیر بر ادب و فرهنگ فارسی قابل توجه هستند.

در پایان مراسم امروز از کتاب ترجمه شده شاه همدان به زبان اردو رونمایی و به میهمانان یک جلد از این اثر ارزشمند هدیه شد.

میرسید علی همدانی (۷۱۴-۷۸۶ق) معروف به شاه همدان و ملقب به امیرکبیر، عارف اهل همدان بود که به شبه قاره هند رفت و در ترویج اسلام و تشیع در آنجا به‌ویژه کشمیر نقش داشت. وی از مشایخ طریقه کُبرویه بود و بعد از مرگش پیروانش را همدانیه می‌خواندند. درباره مذهب وی اختلاف‌نظر وجود دارد. محبت و علاقه به امامان شیعه، در اندیشه وی را شاهدی بر شیعه بودنش دانسته‌اند.

همچنین انتقال فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به شبه قاره‌ هند از نتایج سفر او و همراهانش به هند دانسته شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha