خسروپناه: مبارزه با مواد مخدر نیازمند یک سند جامع، علمی و مشارکت مردم است

تهران - ایرنا - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین یک سند جامع، علمی و البته با مشارکت مردم را به منظور مبارزه با معضل اعتیاد و مواد مخدر در کشور ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز دوشنبه در نشست فصلی معاونین و مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر تحت عنوان «نظام آموزشی و نقش آن در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اعتیاد، راهبردها و راهکارها» با بیان اینکه طی دهه های گذشته در حوزه معضلات و آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد اقدامات مناسبی انجام شده، افزود:به طور حتم برخی اقدامات از ابتدای انقلاب اگر انجام نشده بود، شاید امروز با وضعیت بدتری مواجه بودیم.

جنگ اعتیاد به موادمخدر جهانی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه، با شکل گیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تلاش‌های ارزنده ای در عرصه مبارزه با مواد مخدر شده است، گفت: هرچندگفته می‌شود که آمار اعتیاد افزایش کرده اما این افزایش آمار به این معنا نیست که ستاد مبارزه با مواد مخدر موفق نبوده.

خسروپناه با تاکید بر اینکه جنگ‌ اعتیاد یک جنگ جهانی است و اختصاص به ایران نیز ندارد، افزود: تهاجم و هجمه به موقعیت جغرافیایی که ایران دارد بسیار شدید بوده است و و به نظر می‌رسد که بیشتر از منطق حاکمی که بر این تهاجم بود، ستاد مواد مخدر در طول این سال‌ها زحمت کشیده است.

ایران با فاصله یکی از کشورهای موفق دنیا در مبارزه با مواد مخدر
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین یادآور شد: براساس آمارهای سازمان بین الملی ایران در فاصله با سایر کشورها یکی از موفق ترین کشورها در مبارزه با مواد مخدر شناخته شده و این بیانگر زحمات و خدمات ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

خسروپناه: مبارزه با مواد مخدر نیازمند یک سند جامع، علمی و مشارکت مردم است


خسروپناه در عین حال افزود: البته کوتاهی‌هایی در حوزه مبارزه با مواد مخدر هم داشته ایم و بعضا برخی دستگاه‌های دیگر، ترک فعل کرده اند که این مسئله باید مد نظر قرار گیرد.

حکمرانی شبکه ای مبتنی بر نخبگان و توده مردم، مدلی موفق برای مبارزه به مواد مخدر
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه فعالیت های ستاد مبارزه با مواد مخدر فقط نباید به شکل حکومتی دنبال شود، گفت: این فعالیت ها باید به مدل حکمرانی شبکه ای انجام شود و حکومت نقش تسهیل‌گری یا حمایتی داشته باشد.

خسروپناه به مسوولان ستاد مبارزه با مواد مخدر توصیه کرد هر چه شبکه نخبگانی و توده مردم در این حکمرانی، مشارکت داشته باشند، در مبارزه با موادمخدر موفق تر خواهید بود. یعنی هرچه شبکه نخبگانی و توده های مردمی البته به شکل آکادمیک در کارهای ستاد مشارکت داشته باشند بیشتر موفق خواهیدبود.

خسروپناه: مبارزه با مواد مخدر نیازمند یک سند جامع، علمی و مشارکت مردم است

وی با بیان اینکه، در حال حاضر سه مدل حکمرانی هرمی، بازاری و شبکه‌ای در دنیا مطرح است، افزود: به نظر می‌رسد در مقوله مبارزه با مواد مخدر، مدل حکمرانی شبکه‌ای مناسب ترین است.

مبارزه با مواد مخدر نیازمند یک سند جامع و علمی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حکمرانی سه رکن سیاستگذاری، تنظیم گری و تصدی گری دارد و هر کدام از این ارکان نیز دارای اجزایی است، گفت: گاهی مواقع، قوانینی وجود دارد اما سند جامع مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر را نداریم، که اگر سند مرتبط نباشد، مقررات به تنهایی کافی نیست.

خسروپناه افزود: حتی سیاست‌های کلان ابلاغی باید به سیاست‌های اجرایی تبدیل شود، این سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری سیاست‌های پایه ماست، که با توجه به آن سیاست‌ها، باید به نقشه اجرایی برسیم، بعد نوبت به تدوین مقررات، قوانین و ساختارسازهای مرتبط می‌رسد، مانند ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی که از ساختار سیاستگذاری به قرارگاه تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه قرارگاه در کنار سیاستگذاری، راهبری و هدایتگری هم می کند، افزود: اگر راهبری نشود، سیاست به قانون تبدیل نشده و تا قانون تغییر نکند، ساختار اصلاح نمی‌شود و بدون تغییر ساختار، نظارتی نیز نخواهد بود و به همین دلیل است که گاها سندهای خوبی نوشته شده اما تحقق پیدا نکرده است.

خسروپناه: مبارزه با مواد مخدر نیازمند یک سند جامع، علمی و مشارکت مردم است

این استاد فلسفه مسئله اعتیاد را یک موضوع میان رشته ای دانست و با بیان اینکه، علوم پزشکی، علوم انسانی و علوم پایه در این موضوع دخالت دارند، افزود: به عنوان مثال موضوع ژنوم به طور قطع در موضوع اعتیاد دخالت دارد و این ما را در مسیر پیگیری و درمان اعتیاد کمک خواهد کرد.

وی گفت: به عبارت دیگر اصلاح ساختارهای علوم انسانی آسیب های اجتماعی یک ضرورت است و ما باید دانشکده آسیب اجتماعی اعتیاد داشته باشیم که رشته‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی و حقوق اعتیاد و فلسفه اعتیاد را شامل شود تا بر اساس دانش های تولید شده، نظام حقوقی مرتبط با اعتیاد در اقسام مختلف شکل گیرد.

خسروپناه در عین حال نقش نقش رسانه و فرهنگ در مبارزه با مواد مخدر را بسیار مهم خواند و افزود: متاسفانه مسائلی از این دست در سریال‌های ایرانی شبکه‌های خانگی مشاهده می شود.

آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین از آمادگی این شورا برای همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: به طور حتم شورا با توجه به مأموریتی که مقام معظم رهبری در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی به این شورا واگذار کرده‌اند، می تواند برای تصویب سند یا ماده واحده ای و راهبری ورود کند.

خسروپناه تاکید کرد: وظیفه قانونی و اخلاقی خود می دانیم که هر جا نیاز باشد برای رفع خلاءهای قانونی و تدوین سیاست های لازم کمک در این حوزه نقش آفرینی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha