دفع نامناسب زباله و نَفَس تنگ مردم کنگاور+فیلم

کرمانشاه – ایرنا - تولید روزانه ۸۰ تن زباله در کنگاور با دفع نامناسب در نزدیکی شهر و نبود مدیریت پسماند، سلامت شهروندان و محیط زیست را تهدید می‌کند و دود غلیظ حامل انواع بیماری ناشی از سوزاندن زباله‌ها و لاستیک‌ها، زندگی را بر ساکنین این شهر تنگ کرده است.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از کوه زباله کنگاور، حاکی از آن است که این محل نقطه‌ای نزدیک به منطقه مسکونی است که به واسطه آن، در فصول مختلف سال بوی ناخوشایند تعفن زباله، مشام را می‌آزارد و در ماه‌های سرد سال، دود سیاه مشمئز کننده ای میهمان کنگاوری ها می‌شود.

علاوه بر اینکه بوی تعفن و آشغال در این منطقه به شدت زیاد است، شیرابه‌های حاصل از زباله نیز تا پایین‌ دست که به مخزن آب شرب چاه‌های علی آباد (آب شرب شهری) و ناحیه کارگاهی شهر منتهی می‌شود، از محل دپوی زباله‌ها جاری است و وجود انبوهی از سگ‌های رهاشده و بلاصاحب و پرندگان برای تغذیه از میان زباله‌ها سلامت منطقه را به خطر انداخته است.

باید این موضوع را نیز فراموش نکرد؛ با توجه به اینکه کوه زباله نزدیک به جاده اصلی محور کنگاور- همدان و ورودی شهر است، دود ناشی از سوزاندن زباله ها هر روز چهره ورودی شهر کنگاور را سیاه می کند، طبیعتا تصویر زیبایی از این شهر در اذهان مسافران مجسم نخواهد شد.

بوی تعفن، دود سیاه و بیماری های گوارشی و دامی میهمان ناخوشایند کنگاوری ها

در پی این اقدام شهرداری برخی از از ساکنین محله اسلام آباد، ترانشه، بهار، شهرک های آموزگار و بسیج نسبت به بی توجهی شهرداری به ساماندهی محل دپو زباله، اعتراض کردند و تاکید نمودند: حدود ۴۰ سال است که نظارتی در جهت ساماندهی محل دفن زباله کنگاور وجود ندارد.

متأسفانه بوی تعفن و دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها هر روز صبح میهمان خانه های ماست و به دلیل انتشار آلودگی‌های این محل شاهد افزایش چند برابری بیماری های گوارشی و بیماری‌های دامی در منطقه هستیم.

برگشت به عقب شهرداری کنگاور

در پاییز ۱۳۹۴ خبری در خروجی خبرگزاری ایرنا قرار گرفت؛ مبنی بر اینکه "سایت دفن زباله کنگاور که بزرگترین منشا آلودگی زیست محیطی برای این شهر محسوب می شد بعد از ۳۰ سال تعطیل شد." آن زمان قرار شد بر اساس مصوبه کشوری محیط زیست، مدیریت پسماندها به صورت متمرکز در شهرستانها اداره شود و کل مناطق استان کرمانشاه بلوک بندی شده بود که شهرستان های کنگاور، صحنه و هرسین باید زباله های خود را به سایت کارشناسی شده لولوان صحنه انتقال دهند. ولی طولی نکشید که مخالفت های مردم محلی و برخی ادارات باعث شد انتقال زباله به این سایت منتفی شود.

«اسفندیار رحمت آبادی» شهردار وقت کنگاور اعلام کرد: به علت همکاری نکردن شهرداری صحنه و درگیری هایی که برای دپو زباله ها در لولان داشتیم از ۷ مهر ۹۴ زباله های شهرستان کنگاور در سایت جدید این شهرستان که در حد فاصل محور "فیروزان به قارلق کوچک" است، انتقال داده خواهد شد.

این سایت جدید نیز به علت معارض موجود تایید نشد و در نهایت با تصمیم کارگروه پسماندشهری شهرستان سایت جدیدی در سه راهی نهاوند محور کنگاور به کرمانشاه مورد موافقت قرار گرفت و از نوروز ۹۵ تا حدود پایان سال ۱۳۹۹ زباله های شهر کنگاور در این سایت دپو شدند. پس از این تاریخ شهرداری با یک برگشت به عقب محل دفن زباله سه راهی نهاوند را به علت های خودتوجیه بیخیال شد و سایت قدیمی زباله را محل مناسبی برای دپو روزانه ۸۰ تن زباله دید.

جریمه میلیاردی در انتظار شهرداری کنگاور

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنگاور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: نحوه مدیریت پسماند در این شهر از گذشته مورد بحث و انتقاد محیط زیست بوده و دیگر فرصت آزمون و خطا نیست و در حال انجام اقدامات کاربردی برای ساماندهی وضعیت موجود هستیم.

«مجتبی گداری» با بیان اینکه بارها و بارها با حضور شهردار و برخی از اعضای شورای شهر، از مرکز دفن زباله بازدید شده است، تصریح کرد: بعد از این بازدیدها طی هماهنگی و مکاتباتی شهرداری در خصوص جابه جایی محل دفن زباله به سه راهی نهاوند قول‌هایی به اداره محیط زیست و فرمانداری داده شد.

او با اشاره به اینکه سایت فعلی دفن زباله در کمتر از ۷۰۰ متری منطقه مسکونی شهری قرار دارد، توضیح داد: شهرداری صحنه زباله های خود را با طی مسافتی ۱۶ کیلومتری به منطقه لولان انتقال می دهد این در حالی است که شهرداری کنگاور حاضر نیست مسیر هشت کیلومتری سه راهی نهاوند که سالها محل دپو زباله بوده را به عنوان محل جایگزین انتخاب کند.

وی تصریح کرد: با عدم پیگیری شهرداری، تهدید علیه سلامت عمومی و نارضایتی شهروندان، شکایتی از سوی محیط زیست علیه شهرداری به مراجع قضایی تحویل داده شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در زمان مهلت قانون داده شده، مشکلات فرایند حمل زباله برطرف نشد، با توجه به استمرار آلودگی موجود، شهرداری کنگاور محکوم شد.

او ادامه داد: پس از محکومیت شهرداری، کارشناسان آزمایش خاک و آب استان از محل پایین دست کوه زباله بازدید و آزمایشات لازم را انجام دادند که پس از ارزیابی میزان آلودگی وارده به خاک جریمه میلیاردی برای شهرداری لحاظ خواهد شد.

گداری با تاکید بر اینکه ساماندهی و مدیریت زباله در شهرستان نیازمند تعامل بین دستگاهی است، توضیح داد: از حساسیت شهروندان و خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) که موضوع وضعیت سایت زباله را منعکس کرد و نسبت به مسائل محیط زیستی توجه داشت، سپاسگزاریم.

حوزه بازیافت زباله به سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیاز دارد

رئیس شورای اسلامی شهر کنگاور نیز در این باره به ایرنا گفت: شورای شهر کنگاور تا کنون طی چندین جلسه به بررسی موضوع جابه جایی سایت زباله پرداخته و انتقال سایت زباله از حریم شهر به یک فضای مناسب خارج از شهر در دستور کار قرار دارد.

«علی حیدرنژاد» توضیح داد: با توجه به فرسودگی ماشین آلات حمل زباله شهرداری و بار مالی که بخاطر دوری مسیر برای شهرداری ایجاد شده بود، جابه جایی محل دفن زباله به تاخیر افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای شهر کنگاور در نظر دارد که در اسرع وقت سایت زباله را به سایت جدید، با وجود تمامی مشکلات که دارد انتقال بدهد.

رئیس شورای اسلامی شهر کنگاور همچنین یادآور شد: این آمادگی از طرف شهرداری وجود دارد که با در اختیار گذاشتن امکانات و ماشین آلات، همکاری خوبی با بخش خصوصی صورت گیرد و در جهت جذب سرمایه گذار هستیم تا به‌جای دفن زباله از روش‌های جایگزین برای پسماند شهری یا همان طلای کثیف برنامه ریزی شود.

پیگیری مراحل پایانی تملک زمین جدیدسایت دفن زباله

سرپرست شهرداری کنگاور هم در این راستا ساماندهی و دفن بهداشتی پسماند خانگی (زباله) را از وظایف ذاتی شهرداری ها دانست.

«غلامرضا طیب» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متاسفانه دفن بهداشتی زباله در این شهر سال‌های طولانی است که بدون رعایت استانداردهای بهداشتی در محل نامناسبی انجام شده و عملا باعث نارضایتی برای عموم شهروندان گردیده است.

وی از برگزاری جلسات متعدد شورای شهر و شهرداری کنگاور برای حل این معضل خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم با هماهنگی و مساعدت فرماندار شهرستان و ادارات منابع طبیعی و محیط زیست در آینده ای نزدیک شاهد جابجایی محل فعلی به مکان مناسب دیگری باشیم.

وی ضمن تقدیر از همکاری‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کنگاور با این شهرداری در خصوص پیگیری زمین سایت جدید زباله، اظهار کرد: پس از پیگیری‌های فراوان با اخذ استعلام از ادارات شهرستان و استان، زمینی در سه راهی شهید زنگنه به سایت زباله اختصاص خواهد یافت و زمین مذکور در مسیر مراحل پایانی جهت واگذاری به شهرداری قراردارد که در آینده به متولیان حوزه پسماند واگذارخواهد شد.

طیب در ادامه با اشاره به اینکه باید از بخش خصوصی جهت حمل زباله برون شهری کمک گرفت افزود: تاکنون چندین مرحله مناقصه حمل زباله ازمرکز انباشت موقت شهر کنگاور به مرکز پسماند شهرستان واقع در سه راهی شهید زنگنه براساس قیمت کارشناسی برگزار شده ولی تاکنون متقاضی برای انجام این کار شرکت نکرده است.

شهرستان کنگاور با بیش از ۸۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha