خلع سلاح کامل گروه‌های تجزیه‌طلب منجر به آرامش و امنیت مناطق مرزی کشور می‌شود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: اهمیت موضوع خلع سلاح کامل گروه‌های تجزیه‌طلب برای ایران از این منظر است که منجر به آرامش و امنیت مناطق مرزی و متوقف نشدن روند توسعه و عمران این منطقه از کشور می‌شود.

قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اظهارات سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر عدم اجرای کامل و دقیق مفاد توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق از سوی مقامات بغداد و اربیل اهمیت خلع سلاح گروه‌های تجزیه طلب و ضدانقلاب در خاک عراق اظهارداشت: عراقی‌ها در اجرای توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق تنها به جابجایی گروه‌های تجزیه طلب بسنده کردند و متاسفانه «آنچه را که مرتبط با خلع سلاح کامل آنها بوده را انجام ندادند».

وی با بیان اینکه مهلت اجرای توافقنامه برای طرف عراقی تا پایان شهریور ماه بوده است، گفت: علت عدم اجرای کامل موافقتنامه از سوی عراقی‌ها به حضور نظامی آمریکا در این کشور باز می‌گردد که متاسفانه در امور دفاعی و امنیتی این کشور دخالت می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: دولت عراق که برخاسته از اراده ملت آن هست همکاری‌های خوبی را با جمهوری اسلامی ایران دارد، اما متاسفانه در این حوزه با توجه به فشارهایی که از سوی آمریکا وارد می‌شود نتوانسته انتظارات ایران را برآورده کند.

قنادباشی افزود: از طرفی رژیم صهیونیستی هم در منطقه اقلیم شمال عراق تاثیرگذار است و آنها از طریق لابی‌هایی که با آمریکایی‌ها دارند آنها را وادار می‌کنند تا در عرصه عراق آنچه را که به نفع آنها هست را عملیاتی کنند.

وی بیان داشت: هرچند ما شرایط دولت عراق را با توجه به فشارهای آمریکا در این موضوع درک می‌کنیم، اما به هر حال «دولت عراق موظف به انجام تعهداتش در قبال توافقنامه با ایران است» چرا که مقامات بغداد این موافقتنامه را امضا کردند و خود را متعهد به انجام مفاد آن کردند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: در واقع خلع سلاح کامل گروه‌های تجزیه طلب که در خاک عراق مستقر هستند و از بین بردن زمینه تحرکاتی که می‌تواند هم به ضرر عراق و هم به ضرر ایران باشد برای ما حائز اهمیت است.

قنادباشی در خصوص علت اهمیت خلع سلاح کامل گروه‌های معاند مستقر در خاک عراق گفت: علت این امر ناامنی‌هایی است که طی سالیان مختلف از سوی آنها صورت گرفته است که «آثار و تبعات منفی برای ساکنین مرزهای غربی و شمال غربی کشور» به همراه داشته و موضوعات مرتبط با معیشت مردم و توسعه آن مناطق را با اختلال مواجه کرده است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از گروه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران توسط جریانات کُردی ضد انقلاب مستقر در خاک عراق تغذیه می‌شدند و بعضاً آموزش‌هایی را در مقرهای آنها می‌دیدند، بنابراین چنانچه این گروه‌ها خلع سلاح کامل شوند می‌توان به ثبات و امنیت در مناطق یاد شده در کشورمان امیدوار بود و بدین‌ترتیب منبع ناامنی را از میان برد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه علت دیگر اهمیت این موضوع را می‌توان در حمایت جریانات کُردی ضد انقلاب از اغتشاشات و حوادث سال گذشته در کشورمان دانست، اظهار داشت: به همین دلیل است که ما معتقدیم اگر این گروه‌ها به طور کامل خلع سلاح شوند دیگر امکان و فرصت ایجاد چنین اغتشاشات و ناامنی‌هایی را برای کشورمان نخواهند داشت.

قنادباشی بیان داشت: ما شاهد این هستیم که سالیانه «شهرهای مرزی و مناطق کُردنشین» ایران توسط گروه‌های مزبور ناامن می‌شوند و به همین واسطه فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی و زندگی عادی و روزمره آنها دچار اختلال می‌شود.

وی تاکید کرد: ما خواهان این هستیم که تمام شهروندان ما در امنیت و ثبات به سر ببرند و روند توسعه، شهرسازی، آبادانی و عمران در استان کردستان متوقف نشود و این استان هم بتواند مانند سایر استان‌های کشور پیشرفت‌های تجاری و اقتصادی را تجربه کند.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: طبیعتاً حضور گروه‌های مسلح نام برده در اقلیم شمال عراق و نفوذشان از طریق مرزها به داخل کشور منجر به عقب افتادگی شهرها و مناطق کُردنشین ایران شده و به همین دلیل است که موضوع خلع سلاح کامل این گروه‌ها برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد.

قناد باشی در خصوص «حق دفاع مشروع ایران» در قبال تهدید ناشی از گروه‌های مسلح کُردی مستقر در خاک عراق، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از اهرم استفاده از حق دفاع مشروع خودش نسبت به تهدید این گروه‌ها بارها سخن گفته است و بر این موضوع تاکید کرده که اگر این توافقنامه به صورت کامل اجرا نشود این حق را برای خود محفوظ می‌داند که راسا جهت خلع سلاح و پایان دادن به حضور خرابکارانه این گروه‌ها گام بردارد.

وی با بیان اینکه حق دفاع مشروع مورد تایید قوانین و حقوق بین‌المللی است، افزود: هم ایران و هم سایر کشورهایی که به نحوی از جانب برخی گروه‌ها یا گروهک‌هایی مورد تهدید واقع شدند و اختلالاتی در امنیت مرزهای آنها ایجاد شده، خودشان مستقیماً به موضوع ورود پیدا کرده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: امیدواری ما این است که دولت عراق با توجه به تعهد خود نسبت به این توافقنامه اقدامات لازم را انجام دهد و آنطور که شایسته است در خصوص این گروه‌ها و خلع سلاح کامل آنها اقدام کند.

قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: «اهرم‌های فشار دیگری را هم ایران جهت اطمینان از دفع تهدید تهدیدات» در اختیار دارد که از جمله آن می‌توان به افکار عمومی، طرح شکایت و پیگیری‌های حقوقی و بین المللی در مجامع جهانی و استفاده از گروه‌های مقاومتی که در کشورهای منطقه حضور دارند اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha