کشت پاییزه گندم در ۴۹ هزار هکتار از مزارع مهاباد آغاز شد

مهاباد - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: کشت پاییزه گندم در بیش از ۴۹ هزار هکتار زمین زراعی این شهرستان شامل ۴۴ هزار هکتار دیم و پنج هزار هکتار زمین آبی آغاز شده است.

صلاح‌الدین حق‌گو روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: انواع بذر مرغوب و کود شیمیایی مورد نیاز کشت پاییزه در مراکز عرضه تامین شده و کشاورزانی که تمایل به استفاده از کود همزمان با کشت محصول داشته باشند، می توانند آن را از مراکز خریداری کنند.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از یک هزار تُن بذر گندم گواهی شده، مادری و پرورشی به همراه سه هزار تُن انواع کود شیمیایی پتاسیم، اوره و فسفات برای کشت پاییزه در بین کشاورزان توزیع شده است و ۲ مرکز بوجاری بذر با ظرفیت سه تا چهار هزار تُن، بذر مورد نیاز کشاورزان را تامین می کنند.

وی اظهار کرد: کشاورزان این شهرستان برای مزارع دیم ارقام گندم واران، باران و هما و برای مزارع آبی ارقام پیشگام، بهمن، زرین و سیمین را که هم بازده بهتر و هم سازگاری بیشتری با آب و هوای این منطقه دارند، کشت می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد ادامه داد: هم اکنون ۵۱۰ دستگاه ردیف‌کار و چهار هزار و ۳۷۵ دستگاه تراکتور در این شهرستان وجود دارد و سوخت مورد نیاز کشت پاییزه به در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

حق‌گو گفت: در سال زراعی گذشته نیز در بیش از ۴۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان گندم کشت شده بود و در مجموع ۸۰ هزار تُن گندم در مهاباد تولید و ۶۴ هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد.

وی در خصوص پرداخت مطالبه گندم کاران این شهرستان افزود: تاکنون بیش از ۷۵ درصد مطالبه گندمکاران این شهرستان پرداخت شده و مابقی مطالبات آنان تا پایان مهرماه از سوی بانک کشاورزی پرداخت می‌شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی به علت مبارزه به موقع با آفت سن و بارش‌های پاییزی و بهاره مناسب، کیفیت و وضعیت مزارع گندم این شهرستان مطلوب بوده و همین امر باعث شد که میزان برداشت محصول در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته باشد.

کشت گندم در مهاباد هر سال از ۱۵ مهر آغاز و تا اوایل آذر ادامه دارد و برداشت آن هم از اوایل تیرماه سال بعد شروع و تا مرداد ماه ادامه دارد.

مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان غربی است که در ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha