سطح زیر کشت دانه روغنی کاملینا در مهاباد به ۶۲ هکتار رسید
مزرعه کاملینا

مهاباد - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: سطح زیر کشت دانه روغنی «کاملینا» در این شهرستان با افزایش پنج برابری به ۶۲ هکتار رسیده است.

صلاح الدین حق‌گوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشت دانه روغنی کاملینا تا ۱۵ آبان ماه ادامه دارد که با توجه به ترویج مزایای کشت این محصول و تناوب زراعی آن، امسال کشت این دانه روغنی نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته در مجموع ۱۱ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت کاملینا اختصاص یافت و بیش از ۲ تن محصول برداشت شد.

وی افزود: پارسال به دلیل کاهش نزولات جوی، میانگین برداشت این محصول بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار بود که امسال انتظار داریم باتوجه به افزایش بارش ها این میزان به طور میانگین به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برسد.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد با بیان اینکه دانه روغنی کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم برخوردار است، ادامه داد: این محصول از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری ها مقاومت قابل توجهی دارد.

حق‌گوی با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی این محصول حدود ۲ برابر گندم است، اظهار کرد: افزایش و بهبود تناوب در اراضی دیم، کاهش استفاده از سموم و کودها و کاهش هزینه برای کشاورزان از دیگر مزایای کشت گیاه کاملینا بوده و از کشاورزانی که اقدام به کشت این نوع گیاه کنند، حمایت لازم انجام می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اصلاح الگوی کشت و اهمیت این محصول در منطقه توصیه می شود که با هماهنگی و نظارت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نسبت به کاشت، داشت و برداشت آن اقدام شود.

به گزارش ایرنا، کاملینا یا «کتان‌کش» گیاهی است که کشت آن ظرف سال‌های اخیر به ‌عنوان یک دانه روغنی در ایران آغاز شده است؛ گرچه روغن نباتی بیشتر از فرآوری دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا به ‌دست‌ می‌آید اما این‌ اقلام نیاز آبی بالایی دارند و کشت آن‌ها از ابعاد گوناگون همچون شرایط کشت و وضعیت اقلیمی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد زراعی و باغی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha