بازنگری در فرآیندها؛ نخستین گام در راستای دستور رئیس‌جمهور برای ایجاد نظام اداری کارآمد

تهران- ایرنا- سازمان ملی بهره‌وری با همکاری بخش خصوصی اقدام به تهیه گزارشی از مدیریت فرآیند در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف در سطح وسیع (با حضور ۳۵۰ دستگاه) انجام داده است تا تصویر درستی از میزان بلوغ فرآیندها در کشور و در صنایع مختلف برای ایجاد نظام اداری کارآمد، چابک و امیدآفرین داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور شنبه ۴ شهریور ماه امسال در هجدهمین جشنواره شهید رجایی از مدیران دولتی خواست فرآیندها را مورد بازنگری قرار دهند و تاکید کرد: ما با یک پیچیدگی در نظام اداری مواجهیم که از سازمان استخدامی و سازمان بهره‌وری می‌خواهم مجاهدانه برای رفع این پیچیدگی و تسهیل کار مردم در ادارات تلاش کنند.

آیت الله رئیسی خطاب به مدیران گفت: مدیران باید فرآیندها را مورد بازنگری قرار دهد و با تحول در نظام اداری خدمات رسانی به مردم را گسترش دهید و مصرانه از مدیران می‌خواهم که سیر فرایندها و کارها را بازنگری کنند.

در راستای سخنان رئیس جمهور سازمان ملی بهره‌وری با همکاری یک شرکت خصوصی پایشی در زمینه فرآیندها در صنایع و دستگاه‌ها مختلف انجام داده است و این گزارش به عنوان «گزارش فرآیند ایران ۱۴۰۱» در محل سازمان ملی بهره‌وری رونمایی شد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره این گزارش توضیح داد: یکی از مواردی که تاثیر قابل توجهی بر ارتقای بهره‌وری دارد، بهینه سازی فرآیندهاست.

«میرسامان پیشوایی» افزود: فرایندهای کشور در سطح اداری و صنایع منابع را تبدیل به ارزش عمومی و ثروت ملی می‌کنند و منجر به رشد اقتصادی و تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه می‌شوند و از این منظر اهمیت بسزایی دارند.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در هجدهمین جشنواره شهید رجایی مبنی بر بازنگری در فرایندها، گفت: در این جشنواره رئیس جمهور از دستگاه‌ها و مدیران خواستند که نسبت به بازنگاه و بازطراحی فرآیندها برای دسترسی به سطح بالاتری از بهره‌وری اهتمام داشته باشند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: سازمان ملی بهره‌وری با همکاری بخش خصوصی گزارشی مبتنی بر پیمایش وسیع ملی با مشارکت ۳۵۰ سازمان خصوصی و دولتی و مشارکت ۷۵۰ مدیر و کارشناس مرتبط با فرآیندها آماده کرده است.

پیشوایی افزود: هدف از این گزارش این است که تصویر درستی از میزان بلوغ فرآیندها، ابزارها و تکنیک‌های مدیریت فرآیند در کشور داشته باشیم و وضعیت فرآیندها را در صنایع، دستگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی بدانیم.

وی بیان کرد: گزارش فرآیندها نخستین گام در راستای سخنان رئیس جمهور است و اگر فرآیندهایی که موجب نابهره‌وری در کشور شده، را ارتقا دهیم به اهدافی که در پنج ساله هفتم توسعه برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی مبتنی بر ارتقای بهره‌وری عوامل تولید است خواهیم رسید.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری تاکید کرد: این گزارش در اختیار آحاد جامعه قرار می‌گیرد به عنوان نقطه شروع اصلاح فرآیند است.

پیشوایی ادامه داد: گزارشی که رونمایی می‌شود اولین پیمایش وسیع ملی در حوزه فرایندها است که با مشارکت سازمان ملی بهره‌وری و یکی از شرکت‌های بخش خصوصی انجام شده و این گزارش ویژگی خاص این است که مشارکت دستگاه‌ها به خصوص دولتی وسیع بوده است و در حوزه‌های مختلف همچون میزان وی گفت: این گزارش اطلاعات ذیقیمتی از میزان سرمایه‌گذاری در فرآیندها، میزان آشنایی کارشناسان و مدیران در بخش خصوصی و دولتی با ابزارهای و تکنیک‌های مدیریت فرآیند و میزان رشد و بهینه‌سازی فرآیندها در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: ویژگی خاص این گزارش این است که اطلاعات و بررسی‌ها به تفکیک صنایع مختلف است و علاقه مندان می‌توانند بلوغ مدیریت فرایندها را به تفکیک صنایع در گزارش مشاهده کنند.

«مهرداد کرمانی» عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و مجری طرح گزارش فرایند ایران ۱۴۰۱ نیز به ایرنا گفت: این نخستین گزارش در سطح وسیع است و پیمایش‌هایی از این دست ادامه خواهد داشت تا تصمیم گیران در حوزه فناوری و اطلاعات کشور و سازمان اداری و استخدامی که متولی بحث فرآیندها هستند دید خوبی از مدیریت فرآیند در کشور داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌ها دقیق‌تر تصمیم‌گیری کنند.

وی اظهارداشت: گزارشی که تهیه شده حاوی بخش‌های مختلفی همچون تعهد و علاقه مدیران سازمان و حمایت از پروژه‌های مدیریت فرایند، علاقه‌مندی و سرمایه‌گذاری سازمان‌ها در مدیریت فرایند، ابزارها و فناوری‌های مورد استفاده در حوزه مدیریت فرآیند و فرآیندکاوی به عنوان تکنولوژی نوظهور است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه در موضوع مدیریت فرآیند و فرایندکاوی کشور ما با دنیا فاصله بسیار جدی دارد، افزود: در دنیا پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۲۵ کشورها ۸۰ درصد از فرآیندکاوی استفاده می‌کنند و این رقم اعلامی فاصله بسیار زیادی در داخل کشور دارد و امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود این فاصله از بین برود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha