طرح‌های دانش بنیان استحصال آب‌های ژرف در خراسان‌شمالی حمایت می‌شوند

بجنورد-ایرنا- نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح‌های دانش بنیان استحصال آب های ژرف برای مقابله با خشکسالی در این استان حمایت می‌شوند.

محمد وحیدی روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه محصولات صنایع پارک علم و فناوری در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: برنامه‌های مطالعاتی استحصال آب‌های ژرف توسط معاونت علمی رییس جمهور و جهاد دانشگاهی در دستور کار قرار دارد و این برنامه ریزی ها در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان در مرحله حفاری چاه قرار دارد.

وی با بیان اینکه طرح استفاده از ظرفیت آب‌های ژرف به عنوان پیشنهاد در مجلس مطرح شده است افزود: برخی از استان ها محدودیت منابع آبی دارندو این طرح به تامین منابع آب پایدار کمک می کند.

نماینده ۶ شهرستان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شهر سنخواست و جاجرم این استان نیز از نظر خشکسالی در محدوده این طرح های مطالعاتی قرار می گیرد و باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

وی افزود: طرح های مطالعاتی استحصال آب های ِژرف در فازهای مختلف و چند سطحی است که مطالعات با ایده های فناورانه عملیاتی خواهند شد.

وحیدی خاطرنشان کرد: شهرستان سنخواست و جاجرم به لحاظ ژئوفیزیکی مشابه استان هایی است که در صورت اجرای طرح استحصال‌ آب ژرف در آینده فرصت برای توسعه صنایع و ساخت واحدهای مسکونی را فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، مدتی است که در برخی محافل رسانه ای، دانشگاهی و مدیریتی ضرورت ورود جدی متولیان آب کشور به حوزه تأمین آب شیرین از طریق آب‌های ژرف مورد توجه قرار گرفته است؛ تصمیمی که از چند سال پیش عملیات‌های مطالعاتی و میدانی آن آغاز شده، اما همواره در میان کارشناسان و متخصصان منابع آب با اختلاف نظرهایی همراه بوده است.

آب های ژرف که به آب های فسیلی نیز معروف هستند، در طول میلیون‌ها سال در اعماق زمین محبوس شده اند و به‌ دلیل عدم تجدیدپذیری مجدد بسیار ارزشمند هستند و از آنها به‌ عنوان منابع آبی استراتژیک نیز یاد می ‌شود.

۳.۳ درصد از مساحت استان با میزان بارندگی نرمال، ۸.۸ درصد از مساحت خشکسالی خفیف، ۲۸.۴ درصد خشکسالی متوسط، ۳۵.۵ درصد با خشکسالی شدید و ۲۴ درصد از وسعت استان با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha