کشور با بیش از ۲۰ میلیارد متر مکعب کم آبی مواجه است

اراک - ایرنا - مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: کشور با ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب کم آبی مواجه است که این مهم در جای خود مسئله بزرگی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «بنفشه زهرایی» روز چهارشنبه در همایش تخصصی آب و آینده در دانشگاه اراک، افزود: این میزان کمبود، ۲ برابر مصرف آب در بخش‌های صنعت، آشامیدنی و یک چهارم برداشت در بخش کشاورزی است و عدد بزرگتر از آن است که بتوان با طرح‌هایی مانند انتقال آب دریا، باروری ابرها و یا تخصیص پساب جبران شود.

وی بیان کرد: خیلی از هدفگذاری‌های کشور در مقوله آب، بیشتر در جهت آبرسانی‌های جدید است و البته چاره‌ای هم نیست تا بخشی از تنش‌ها رفع شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو اظهار کرد: همه برنامه‌ها نشانگر این است که ما نه تنها به سمت کاهش مصرف آب پیش نمی‌رویم بلکه برنامه‌ریزی کلان کشور در جهت افزایش مصرف است.

زهرایی افزود: اگر سرانه منابع آب تجدیدپذیر استان‌های مختلف کشور را مقایسه کنیم می‌بینیم که استان مرکزی با یک‌هزار ۵۳۱ مترمکعب برای هر نفر در سال در وضعیت سرانه خوبی قرار دارد، البته نه در سطح ایده‌آل که با تنش آبی مواجه نشود، اما در مقایسه با سایر استان‌ها در وضعیت بهتری قرار دارد.

وی بیان کرد: اکنون خیلی از استانهای ایران با فقر شدید منابع آبی مواجه هستند و مشکل افزایش جمعیت و مهاجرپذیری شدید را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مجموعه توصیه‌های ساده برای مدیریت مصرف آب

کاهش ۹ میلیارد مترمکعبی برداشت از سفره‌های آبی تا پایان برنامه هفتم

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: استان مرکزی علاوه بر مهاجر فرست بودن، سرانه منابع آب تجدیدپذیری بالایی دارد که این ۲ عامل مهم فرصتی برای این استان از تنش‌های بحرانی آبی است.

زهرایی افزود: ۵۸۵ میلیون مترمکعب سهم کاهش مصرف در استان مرکزی است که در هدف‌گذاری‌های برنامه سازگاری کم آبی باید اتفاق افتد.

وی گفت: به همین میزان که کاهش مصرف در استان مرکزی اتفاق افتاده، کاهش برداشت هم شکل گرفته است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: میزان برداشت‌های آب در استان مرکزی از ۲ هزار و ۷۵۹ میلیون متر مکعب در اواخر دهه ۸۰ به ۲ هزار و ۱۰۵ میلیون مترمکعب در دهه ۹۰ رسیده است، یعنی کاهش میزان مصرف اتفاق افتاده است.

زهرایی افزود: هدفگذاری برای این بود تا تالاب‌ها و رودخانه‌های استان احیا شود و منابع آب زیرزمینی افت نکند، اما این اتفاق نیفتاد و تنش آبی در استان مرکزی تشدید و وضع آبخوان‌ها بدتر شد.

وی بیان کرد: استان مرکزی نمی‌تواند به قبل از دهه ۸۰ در وضعیت آب برسد زیرا طبیعت، کارایی سال‌های گذشته را ندارد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: دانشگاه اراک می‌تواند نفوذ آب‌های زیرزمینی در استان را به صورت تحقیق علمی مورد بررسی قرار دهد.

زهرایی، درباره روند گرمایش جهانی کره زمین گفت: یکی از بزرگترین اشتباهات سیاست گذاران در حوزه تغییر اقلیم این است که که فکر می‌کنند اثرات حوزه اقلیم تدریجی است نه این طور نیست بلکه اثر تغییر اقلیم، شیفت ناگهانی است.

وی بیان کرد: چین با وجود جمعیت بالا توانسته نیاز آبی را پایین آورد و این تجربه باید مورد توجه سایر کشورها قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: اکنون تغذیه آبخوان‌ها دچار مشکل شده و افزایش برداشت مستقیم از رودخانه در استانها گزارش شده است.

زهرایی افزود: توسعه کشت دیم موجب شده تا کاهش تولید آب در استان‌ها شکل گیرد.

وی بیان کرد: کاهش تغذیه آبخوان، افزایش برداشت رودخانه‌ها، کشت دیم و افزایش پوشش مصنوعی، همه این موارد موجب شده تا مرگ آبخوانها تسریع شود.

در این آیین از ۱۲ طرح برتر بهره‌برداری و مدیریت مصرف آب استان مرکزی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha