طرح‌های اقتصادی در حوزه موقوفات متناسب با سند آمایش هر استان ارائه شود

تهران- ایرنا- مدیرکل برنامه ریزی، نظارت و تحول سازمانی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه مستندسازی تجربیات باید مد نظر قرار گیرد، گفت: طرح‌های اقتصادی در حوزه موقوفات متناسب با سند آمایش هر استان باید ارائه شود.

محمد مولایی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: در سند آمایش استانی که تهیه شده، شهر به شهر استعدادهای موجود عنوان شده، خوب است، در پیشنهاد طرح های اقتصادی باید با نگاهی به سندها استعداد هر منطقه را مورد ارزیابی قرار داده و طرح ها را پیشنهاد داد.

وی با اشاره به وجود ۱۹۴ هزار موقوفه در کشور گفت: سرمایه ای که واقفین بیش از صد تا دویست سال پیش بدست ما سپرده اند باید به خوبی حفظ شود و برای موقوفه های فاقد کاربری چاره ای اندیشه شود.

مولایی اظهار داشت: برای تهیه اینگونه اسناد هزینه های زیادی صرف و برای استانها ارسال شده است لذا تقاضا دارم این سندها را مطالعه کنید. به عنوان مثال در مورد آذربایجان شرقی در حوزه تقسیم کار ملی بر اساس آنچه مطرح شده، این استان قطب فعالیت های صنعتی و معدنی است و در حوزه محصولات غذایی و آشامیدنی ها، لاستیک، فلزات، خودروسازی، چرم و کفش، محصولات و تجهیزات و ماشین آلات و فناوری اطلاعات سرآمد است.

وی ادامه داد: در این ارتباط برخی استانهای ما با چند کشور هم مرز هستند و باید دید که ما از این مزیت نسبی چه استفاده ای کرده ایم؟ آیا توانسته ایم محصولاتمان را صادر یا بندر خشک ایجاد کنیم؟ آیا موقوفات فاقد درآمد ما نمی تواند پایه ای برای هریک از مشاغل باشد؟ بقاع متبرکه می توانند مقاصد گردشگری باشند.

مولایی عنوان کرد: حتی در این سند، شهر به شهر استعدادهای موجود عنوان شده است. خوب است در پیشنهاد طرح های اقتصادی نگاهی به این سندها بیاندازید و ببینید استعداد منطقه چیست و متناسب با آن طرح ها را پیشنهاد دهید.

مدیرکل برنامه ریزی نظارت و تحول سازمان اوقاف با تاکید بر اینکه خلاصه امکانات هر استان نیز در یک عنوان شده است، افزود: برنامه و بودجه در گام اول باید برای موقوفات شاخص تعیین شود. برخی موقوفات هستند که مدت طولانی درآمد نداشته اند در حالی که امکان بهره برداری از آنها وجود داشته و در بسیاری از موارد این کار انجام شده است. برای این کار می توان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و امین تخصصی تعیین و از ظرفیت مردم استفاده کرد.

مدیرکل برنامه ریزی، نظارت و تحول سازمانی سازمان اوقاف با بیان اینکه نباید از برنامه و بودجه غافل شویم، گفت: در قالب دو فرمت، دفترچه برنامه بودجه موقوفات و بقاع درست کرده ایم. در گام اول بهتر است در مورد موقوفات شاخص برنامه و بودجه تعیین شود و در این ارتباط اطلاعات می تواند دید خوبی نسبت به موقوفه بدهد، وقتی برنامه و بودجه وجود داشته باشد می توان از مدیر شهرستان مطالبه کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha