آماده‌باش سمنان در پی هشدار نارنجی/ از ارتفاعات و رودخانه‌ها دوری کنید

سمنان- ایرنا- اداره کل مدیریت بحران استانداری سمنان در پی اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی به دستگاه‌های اجرایی اعلام آماده‌باش کرد و مطابق با هشدار هواشناسی، شهروندان از رفتن به ارتفاعات، کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها تا روز شنبه خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان روز چهارشنبه در قالب اطلاعیه‌ای به رسانه ها اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار نارنجی سازمان هواشناسی کشور، تمام دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران در آماده‌باش کامل قرار دارند.‌

در این هشدار آمده است: مردم از صعود به ارتفاعات، تردد و توقف در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند.

طبق اعلام هواشناسی از عصر امروز چهارشنبه ۱۹ مهرماه تا روز جمعه ۲۱ مهرماه در استان سمنان، به ویژه در مناطق نیمه شمالی استان، وقوع رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید، کاهش قابل ملاحظه دما، آبگرفتگی بعضی معابر، رخداد مه و احتمال تگرگ دور از انتظار نیست.

مدیریت بحران استانداری سمنان به عشایر توصیه کرد که از جا به جایی خودداری کنند و از چرای دام در ارتفاعات و تردد گله‌ها در مناطق سیل گیر و کنار رودخانه‌ها بپرهیزند.‌

آماده‌باش سمنان در پی هشدار نارنجی هواشناسی/ از ارتفاعات و رودخانه‌ها دوری کنید

هشدار سطح نارنجی کشاورزی/ کاهش دما تا ۱۰ درجه

اداره کل هواشناسی استان سمنان نیز سومین هشدار سطح نارنجی امسال را مربوط به بخش کشاورزی اعلام و تاکید کرد: در پی نفوذ سامانه بارشی، نفوذ هوای سرد، کاهش نسبی و محسوس دمای هوا، و بارش های پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان زمان آغاز این هشدار را امروز پنجشنبه و زمان پایان ناپایداری ها را روز شنبه عنوان و خاطرنشان کرد: مخاطره اصلی در این روزها کاهش محسوس دمای هوا بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد در استان طی روزهای پنجشنبه و جمعه دور از انتظار نیست.

ایرج مصطفوی افزود: احتمال تگرگ در نقاط مستعد استان، وزش باد شدید و احتمال خسارت در قالب نقاط و منطقه اثر این سامانه در استان سمنان نیز ارتفاعات و مناطق شمالی پیش‌‍بینی می‌شود.

وی ابراز کرد: احتمال سرمازدگی و خسارت در حوزه کشاورزی، احتمال تگرگ و خسارت در حوزه کشاورزی و وزش باد شدید و احتمال خسارت، مهمترین احتمال ها از سوی هواشناسی استان سمنان اعلام شد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: برداشت محصولات رسیده باغی و زراعی، سبزی و صیفی، ذرت علوفه‌ای در مناطق سردسیر و انتقال آنها به انبارهای سرپوشیده، مهار سامانه‌های آبیاری بارانی و کنترل استحکام و سطوح پوششی سازه‌ها، تنظیم دما، رطوبت گلخانه‌ها و مرغداری‌ها و سالن‌های پرورشی، خودداری از چرای دام‌ها در ارتفاعات در ساعات بعد از ظهر به دلیل خطرات برق‌گرفتگی و احتمال تگرگ، مهمترین توصیه ها در قالب هشدار نارنجی است.

کمینه و بیشینه دمای هوای امروز شهر ۲۰ و ۳۱ درجه سانتیگراد پیش بینی‌شده است که در روزهای آینده تا ۱۲ درجه کاهش می یابد.

طبق پیش بینی هواشناسی استان سمنان کمترین دمای استان طی این روزها در رضوان به ۲ و در شهمیرزاد تا ۶ درجه سانتیگراد پیش بینی می شود.

هشدار نارنجی هواشناسی به معنای اقدام ضروری به همراه احتمال خسارت گسترده زیاد است.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

در کنار تلفن گویای ۱۳۴، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شمار ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد را نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال کنید، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کد های ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کنید، همچنین لازم به ذکر است که می توانید به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی ارسال کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha