۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۶:۱۶
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85255781
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرانسه: جنایت جمهوری آذربایجان در قره باغ بدون پاسخ نمی‌ماند

تهران- ایرنا- کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه جمهوری آذربایجان مهاجرت بیش از یکصد هزار ارمنی را از قره باغ سازماندهی کرد، گفت: این جنایت بدون پاسخ نمی‌ماند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای ارمنستانی «نیوز آرمن»، کولونا چهارشنبه گفت: مهم نیست که جمهوری آذربایجان اوضاع را چگونه جلوه می‌دهد. این کشور مهاجرت بیش از یکصد هزار ارمنی از قره باغ را برنامه‌ریزی و سازماندهی کرد. این جنایت بدون پاسخ نمی‌ماند.

نازلی باغداساریان سخنگوی نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هفته گذشته اعلام کرد که یکصد هزار و ۴۱۷ نفر از منطقه قره باغ وارد ارمنستان شدند.

باغداساریان همچنین گفت که در مجموع ۲۱ هزار و ۴۳ خودرو از پل هاکاری که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می‌کند، عبور کرده‌اند.

پاشینیان گفته است که مهاجرت قومی ارامنه به منزله «اقدام مستقیم پاکسازی قومی و محروم کردن مردم از سرزمین مادری» آنها است. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان این مساله را رد و اعلام کرد که مهاجرت دسته جمعی ساکنان منطقه «تصمیم شخصی و فردی آنها بوده و ربطی به جابجایی اجباری ندارد».

جمهوری آذربایجان ماه گذشته عملیاتی را در قره باغ انجام داد که در پی آن دولت خودخوانده این منطقه انحلال خود را اعلام کرد و ده‌ها هزار ارمنی نیز از آنجا خارج شده و به ارمنستان رفتند.

قره‌باغ بعد از سقوط امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۷ مورد ادعای ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ طی یک جنگ از جمهوری آذربایجان جدا افتاد.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و اخیرا نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری ارمنستان مبنی بر خلع‌ سلاح این منطقه تن دادند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha